ورود غيرمجاز روزانه 400 هزار ‌خودرو به زوج و فرد

کد خبر: ۹۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 09 September 2015
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از بهبود وضع بنزين و گازوئيل از سال گذشته خبر داد.

سیدجعفر تشکری هاشمی ديروز با حضور در صحن شوراي شهر تهران، به ارائه توضيحاتي درباره طرحs کنترل آلودگی هوای شهر كه قرار است در نيمه دوم سال برگزار شود، پرداخت و اظهار داشت: وضع گوگرد در بنزین از سال 93 تاکنون بهبود نسبی یافته است و درباره گازوئیل هم درگذشته شاهد وضع اسفباری بوده‌ایم و اكنون ميزان گوگرد در گازوئیل هم به استاندارد رسیده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره طرح ياد شده گفت: طرح زوج و فرد فقط در ماه‌های ابتدایی اجرای آن موجب کاهش صفر تا ۴ درصدی آلایندگی هوا شده بود که با اجرای طرح كاهش ، در بهترین حالت آلودگی هوا ۱۹.۵ درصد کاهش می‌یابد. وي افزود: خودروهای فرسوده آلودگی هایی بیش از حد تصور و خودروهای کاربراتوری فرسوده به ازای هر کیلومتر 40 گرم آلودگی توليد می‌کنند، در صورتی که خودروهای یورو 4و 5 فقط 2 گرم آلودگی ایجاد می‌کند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تاكيد كرد: علاوه بر 900 هزار خودرو مجاز برای تردد در طرح زوج و فرد، 400 هزار خودرو دیگر هم به طور غیرمجاز وارد محدوده می شوند و در نهایت طرح زوج و فرد نیازهای اصلی را برآورده نکرده است.در حقيقت طرح زوج و فرد دستاوردی نداشت و نهایتاً‌ تردد در این محدوده 6 درصد کاهش یافت. تشکری هاشمی افزود: 10 درصد از مجموعه خودروهای سواری، وانت و تاکسی از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری استفاده می‌کنند که 45 درصد آلودگی ایجاد کرده است . با توجه به این که 21 درصد وانت بارها از سیستم کاربراتوری استفاده می‌کنند سهم آلودگی این خودرو 61 درصد است كه در اين راستا پیشنهاد شده است خودروها به چهار دسته آبی،‌ سبز،‌ زرد و قرمز تقسیم بندی شوند و خودروهای فرسوده قرمز ، اجازه تردد در محدوده كاهش را ندارند.

وي گفت: 17 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که از این تعداد 4 هزار دستگاه نوسازی شده و بیش از 10 هزار دستگاه خودرو تاکسی هم قرار داد آن برای تحویل منعقد شده است. بنا به اين گزارش همچنين در جلسه ديروز موضوع نشت دوباره آب در تونل توحيد مورد بحث قرار گرفت. رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای در سخناني خواستار معرفی سازندگان تونل به مراجع مربوطه برای پاسخگویی شد.

وي در تذکر پیش از دستور جلسه علنی ديروز شورای شهر تهران با اشاره به ریزش آب در تونل توحید، اظهار داشت: نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت. بر اساس مطالعات انجام گرفته در زمان طراحی و اجرای این تونل با استناد به این که در خشکسالی هستیم و سطح آب های زیرزمینی بسیار پائین است، لایه ایزولاسیون تونل از دستور خارج ‌شد، غافل از این که آب‌های سطحی مانند نزولات آسمانی، چاه‌های فاضلاب جذبی منطقه و ترکیدگی لوله‌های آب شهری هم می‌تواند تهدیدهای جدی باشد.

وی افزود: امروز شاهد هستیم که حتی با ترکیدن یک لوله چند اینچی نه فقط تردد شهروندان با مشکل مواجه مي شود، بلکه با خردگی بتن توسط املاح موجود در فاضلاب، عمر تونل تهدید و تونل دچار ریزش آب و نشت می‌شود. این موضوع موجب وهن نظام مهندسی کشور شده و به حیثیت نظام مدیریت شهری هم آسیب رسانده است ، لذا با استناد به این مطالب خواهان معرفی تمامی دست اندرکاران این پروژه به مراجع مربوطه برای پاسخگویی هستیم.

در پي اين اظهارات، احمد دنیامالی عضو شوراي شهر تهران كه در زمان ساخت تونل توحيد، سازنده آن به شمار مي آمده و در شهرداري مشغول كار بوده است، گفت: این که گفته می‌شود در تونل توحید دریاچه کشف شده است اشتباه است. تونل توحید از قبل برای تزریق و آب‌بندی پیش‌بینی شد و بخشی از این اقدام هم انجام گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار