توصیه مدیر عامل سابق بورس تهران به سهامداران

کد خبر: ۸۰۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱ 29 December 2019

مدیرعامل سابق بورس تهران گفت: در برخی صنایع در کشور مزیت های ویژه‌ای داریم و سرمایه‌گذار باید صنایعی که مزایا و پتانسیل‌های خاصی دارند همچون پتروشیمی‌ها و معادن را در نظر بگیرد و همچنین شرکت‌هایی که دارایی محور هستند.

نتیجه تصویری برای ‪bourse‬‏

قالیباف اصل در گفت‌وگو با خبرنگار نبض بورس در خصوص وجود حبآب در بورس تهران اظهار کرد هر افزایش قیمتی حباب نیست و هر کاهش قیمتی نیز ریزش نیست، حباب ادبیات و متدولوژی خاص خود را دارد و به سادگی با افزایش قیمت نمی‌توان گفت حباب در بازار اتفاق افتاده، به هر صورت تورم بزرگی در اقتصاد کشور به وجود آمده، نرخ ارز طی چند سال گذشته جهش قابل توجهی داشته ضمن اینکه انتظارات تورمی نیز در کشور وجود دارد و در این ادبیات باید وجود حباب تحلیل شود تا به پاسخ درستی رسید.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی شرکت‌های در بازار سرمایه داریم که پی به ای ۴ یا ۵ دارند بنابراین چگونه می توان از وجود حباب صحبت کرد،ادامه داد: وقتی از حباب در بازار سرمایه صحبت می‌کنیم به معنی این است که همه شرکت‌ها حباب دارند ممکن است قیمت برخی شرکت ها رشد غیر قابل توجیهی داشته باشد ولی باید بررسی شود و به آسانی نمی توان از این واژه استفاده کرد.

قالیباف در خصوص لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس با تاکید بر اینکه آنچه محرز است دولت برای تامین منابع مالی روی بازار سرمایه حساب ویژه‌ای باز کرده ،افزود زمانی که دولت از بازار سرمایه تأمین مالی می‌کند بهتر از استقراض از بانک مرکزی یا بانک‌های تجاری است چرا که بورس سرمایه‌گذاری مردم است علاوه بر این بدهی دولت اوارق چاپ کرده، بدهی خود را تقویم دار کرده و تعهد داده و این خود باعث می‌شود با احتیاط تر و متعهد تر عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به انتظارات تورمی و رشد قیمتی که خیلی از نمادها داشته‌اند فکر می‌کنید در ادامه بازار کدام صنایع پیش‌رو خواهند بود، گفت: زمانی که با تورم در جامعه مواجه می شویم همه شرکت‌ها با هم رشد می کنند، بعضی افزایش قیمت‌ها توجیه دارد و برخی ناشی از فضای روانی بازار است و قاعدتاً فردی که اقدام به سرمایه‌گذاری در چنین شرایطی می‌کند باید شرکت ها از همدیگر تفکیک کند.

قالیباف ادامه داد: در برخی صنایع در کشور مزیت های ویژه‌ای داریم و سرمایه‌گذار باید صنایعی که مزایا و پتانسیل‌های خاصی دارند همچون پتروشیمی‌ها و معادن را در نظر بگیرد و همچنین شرکت‌هایی که دارایی محور هستند.

وی افزود: در نهایت چشم انداز بازار سرمایه به این بستگی دارد که بودجه نهایی شود و اینکه متغیرها به چه سمت و سویی حرکت کنند، تعیین کننده بوده و سرمایه‌گذاران باید اقتصاد کلان در نظر بگیرند و هم تک تک صنایع بررسی داشته باشند تا بتوانند انتخاب درستی برای سرمایه خود داشته باشند.

قالیباف با اشاره به اینکه در دوران مدیریت وی نیز بحث راه اندازی بازار برتر در بورس تهران مطرح شده بود، تاکید کرد: واقعیت این است که بورس تهران تابلوهای مختلفی دارد و شرکت ها بر اساس کیفیت در این بازارها پذیرفته شده‌اند سهامی که در تابلوی اصلی بازار اول پذیرفته می‌شوند در حقیقت شرکت‌هایی هستند که درصد شناوری و سرمایه مناسبی دارند و ویژگی ها لحاظ شده را دارند و در حقیقت خود این بازار نقش بازار برتر را بازی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: راه اندازی بازار برتر پیشنهادی بود که خود بورس تهران ارائه کرد و با مقایسه با بازار اصلی بورس تهران، آن زمان جمع‌بندی ما این بود که بازار برتر خیلی کمکی نمی‌کند.

وی در خصوص دامنه نوسان ۱۰ درصدی نیز گفت: این موضوع نیاز به بررسی جامعی دارد اینکه دو شرکت از یک صنعت یکی در بازار برتر با نوسان ۱۰ درصدی و دیگری در سایر بازارها قرار داشته باشند و قیمت نمادی که در بازار برتر است چه تاثیری بر دیگر نماد دارد، قاعدتاً مباحث پیچیده ای است و موضوع آسانی نبوده و باید بسیار با احتیاط و سنجیده در مورد آن اقدام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار