برگزاری جشنواره اقوام ایرانی درملایر

شهرداری و شورای شهر ملایر جشنواره اقوام ایرانی را به مدت 10 شب در ضلع جنوبی دریاچه پارک سیفیه برپا کرده است.
کد خبر: ۷۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰ 13 August 2015

شهرداری و شورای شهر ملایر جشنواره اقوام ایرانی را به مدت 10 شب در ضلع جنوبی دریاچه پارک سیفیه برپا کرده است.

به گزارش فارس؛ چندسالی است که برنامه‌های فرهنگی جذاب و بانشاطی توسط شورای شهر و شهرداری ملایر برگزار می‌شود.

یکی از برنامه‌هایی که به همت شهرداری و شورای شهر در حال برگزاری است؛ جشنواره اقوام ایرانی با حضور اقوام مختلف ایران‌زمین در پارک تاریخی، تفریحی سیفیه است.

این جشنواره به مدت 10 شب در ضلع جنوبی دریاچه پارک سیفیه برپا شده که استقبال مردم ملایر و مسافران از این جشنواره نیز بی‌نظیر بوده است.

شهردار ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی با فرهنگ غنی ایران و آداب، رسوم و سنن اقوام ایرانی است.

علیرضا رضایی با بیان اینکه برپایی جشنواره اقوام ایرانی موجب حفظ آداب و فرهنگ دیرینه مردم این سرزمین کهن می‌شود، اضافه کرد: جشنواره اقوام ایرانی باعث آشنایی بیشتر نسل امروز با آداب و سنن خاص اقوام مختلف می‌شود.

وی با بیان اینکه ما باید بدانیم هر کدام از اقوام ایرانی دارای چه فرهنگ غنی و سرشاری هستند، تعامل و تبادل میان اقوام و فرهنگ‌های مختلف را باعث حفظ انسجام در بین مردم ایران زمین دانست.

شهردار ملایر افزود: جشنواره اقوام ایرانی برای نخستین بار است که به این سبک در ملایر برگزار می‌شود و اقوام از استان‌هایی چون کردستان، کرمانشاه، یزد، قم، مشهد، خوزستان، لرستان، اقوام ترکمن، فارس، زنجان، تهران و مازندارن در این جشنواره حضور دارند.

وی اجرای جشن‌ها، آیین‌های سنتی، سیاه‌چادر، شاهنامه‌خوانی، برگزاری عروسی‌های نمادین و موسیقی‌های سنتی را از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره عنوان کرد.

دبیر برگزاری جشنواره اقوام ایرانی نیز اظهار داشت: جشنواره اقوام ایرانی از 13 تا 24 مردادماه در پارک سیفیه ملایر در حال برگزاری است.

امیر ناصری با بیان اینکه این جشنواره با حضور 18 استان کشور در 65 غرفه برگزار شده است؛ تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با موسیقی بلوچی، استان ایلام با موسیقی کردی، استان لرستان با موسیقی لری و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نیز با گروه موسیقی ترکی در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه غرفه‌های استان‌ها در جشنواره شامل هدایا، سوغات، غذاهای محلی، پوشاک و... است گفت: استقبال مردم ملایر از این جشنواره تاکنون بی‌نظیر بوده است.

دبیر برگزاری جشنواره اقوام ایرانی با اشاره به توانمندی‌های شهرستان در بخش‌های مختلف گفت: ملایر دارای فرهنگ غنی است و مسئولان نیز حمایت‌های خوبی از برگزارکنندگان جشنواره داشته‌اند.

وی ضمن تقدیر از شهرداری و شورای شهر ملایر به خاطر برگزاری این جشنواره تصریح کرد: انسجام بسیار خوبی را در این شهرستان برای برگزاری جشنواره شاهد بودیم.

ناصری با بیان اینکه جشنواره اقوام ایرانی تاکنون در کشور فقط در مراکز استان‌ها به ویژه استان‌های بزرگ برگزار شده است، افزود: ملایر نخستین شهرستان در کشور است که جشنواره اقوام ایرانی را برگزار کرده است.

وی یادآور شد: این جشنواره برای نخستین بار است که در استان همدان و در مرکز ملایر برگزار شده و مسئول برگزاری جشنواره تاکنون در سراسر کشور نیز اداره میراث فرهنگی بوده که در ملایر به همت شهرداری و شورای شهر برگزار شده است.

دبیر برگزاری جشنواره اقوام ایرانی با بیان اینکه همه روزه برنامه‌های این جشنواره از غروب تا پاسی از شب برگزار می‌شود گفت: این برنامه‌ها شامل اجرای موسیقی، برنامه‌های متنوع و شاد و بازدید از غرفه‌ توسط مردم است که در شب شهادت امام صادق (ع) این برنامه فقط اجرای تعزیه بود.

وی با بیان اینکه در شب‌های گذشته هر شب بین 2 تا 3 هزار نفر از غرفه‌ها بازدید داشته‌اند؛ گفت: بیشترین استقبال از غرفه‌های مواد غذایی و آش‌های محلی بوده است.

ناصری با بیان اینکه غرفه‌داران این جشنواره تولیدکنندگان محصولات هر استان هستند گفت: کیفیت کار محصولات و سوغات ارائه شده در این جشنواره برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و قیمت‌هایی نیز که برای بازدیدکنندگان از سوی غرفه‌داران در نظر گرفته شده قیمت از تولید به مصرف و بدون واسطه است.

وی افزود: اگر حمایت‌های مسئولان از جشنواره‌ها بیشتر شود، در این صورت باز هم شاهد برگزاری چنین برنامه‌هایی در ملایر خواهیم بود.

در ادامه یکی از غرفه‌داران لباس و شیرینی‌های محلی از استان کردستان نیز به خبرنگار فارس گفت: استقبال مردم ملایر از غرفه‌های نمایشگاه بسیار خوب بوده و ملایر مردمی خونگرم و مهمان‎نواز دارد.

لیلا عثمانی با بیان اینکه در غرفه اقوام ایرانی طی چند روز گذشته مشغول پخت شیرینی معروف کردستان به نام «بژی» است عنوان کرد: این شیرینی یکی از مهمترین سوغات‌های استان کردستان بوده که مواد آن از شیر؛ شکر، آرد و رازیانه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 15 سال است که در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف شرکت کرده بر برگزاری بیشتر این برنامه‌ها در دیگر نقاط کشور به ویژه شهرستان‌ها تاکید کرد.

مجید حسینی یکی از غرفه‌داران پیتزا با نان مخصوص از استان خوزستان، نیز به خبرنگار فارس گفت: بسیار خوشحالم که در جشنواره اقوام ایرانی در شهرستان ملایر حضور پیدا کرده‌ام.

وی ضمن تقدیر از مسئولان برگزارکننده این جشنواره استقبال مردم ملایر و مسافران در این شهرستان را بسیار خوب عنوان کرد و افزود: فضای برگزاری نیز یکی از جذابیت‌های این جشنواره بوده است.

حسینی با بیان اینکه این جشنواره تا حدود زیادی باعث آشنایی مردم با آداب و رسوم و سنن مختلف ایران‌زمین شده است، خاطرنشان کرد: این برنامه‌های فرهنگی باید بیشتر شود و مسئولان نیز نسبت به احیای فرهنگ و آداب کهن ایران‌زمین توجه بیشتری داشته باشند.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار