قلعه کنجانچم در شهرستان مهران مرمت می شود

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از مرمت قلعه کنجانچم در شهرستان مهران خبر داد .
کد خبر: ۶۱۴۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 03 June 2018

 به گزارش تابناک ایلام ، «عبدالمالک شنبه‌زاده» اظهار کرد: قلعه کنجانچم واقع در مسیر عتبات عالیات شهرستان مهران با اعتبارابلاغی ملی به مبلغ 800 میلیون ریال مرمت می شود.

وی گفت : برخی از سرفصل های مرمتی که به تأیید شورای فنی این اداره کل رسیده و بر روی این بنای تاریخی انجام خواهد گرفت شامل خاك‌برداري، پي‌كني، گودبرداري و كانال‌كني در زمين‌هاي نرم، تا عمق 2 متر و ريختن خاك‌هاي كنده شده به‌كنار محل‌هاي مربوط است.

شنبه‌زاده تصریح کرد : از دیگر عملیات مرمت قلعه می توان به ريختن خاك‌ها يا مصالح سنگي موجود در كنار پي‌ها، گودها و كانال‌ها، به‌درون پي‌ها، گودها و كانال‌ها در قشرهاي حداكثر 15 سانتي‌متر در هر عمق و پخش و تسطيح لازم ، خاك‌برداري يا گودبرداري در زمين‌هاي نرم با هر وسيله مكانيكي، حمل مواد حاصل از خاك‌برداري تا فاصله 20 متر از مركز ثقل برداشت و توده كردن آن ، تسطيح و رگلاژ سطوح خاكريزي و خاكبرداري پي‌ها، گودها و كانال‌ها كه با ماشين انجام شده باشد ، بند كشي توپر نماي آجري با ملات ماسه سيمان ، بند كشي نماي بلوك سيماني با ملات ماسه سيمان ، فرش كف با موزاييك ايراني اشاره کرد .

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام ادامه داد : قلعه کنجانچم در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مهران و در جاده ایلام- مهران در مسیر راه کربلا قرار دارد.

این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری بنا به دستور غلامرضاخان ابوقداره؛ آخرین والی ایلام و به عنوان قلعه زمستانی والی ساخته شده و دارای اتاق‌های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه است.این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار