هنر كهن سفالگري ميبد در سايه فراموشی

رييس اداره میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ميبد با اشاره به قدمت بالاي هنر اصيل سفالگري در اين شهرستان از بي‌مهري‌ها نسبت به اين هنر و البته اقداماتي كه براي زنده نگه داشتن آن در حال انجام است، سخن گفت.
کد خبر: ۵۶۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 05 February 2018

به گزارش تابناک یزد/ «رسول مشتاقیان» : با اشاره به قدمت هنر سفالگری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی كشورمان كه مورخان آن را هنري رايج در كشورمان حتي تا هشت هزار سال قبل از ميلاد نيز تخمين مي‌زنند، اظهار كرد: شهرستان ميبد اصلي‌ترين پایگاه از هنر كهن در استان يزد بوده و امروز نيز همچنان از مهمترين مراكز اين هنرصنعت در كشور به شمار مي‌آيد.

وی هنر سفالگری را جزو هنرهای آبا و اجدادی مردمان ميبد دانست و گفت: این هنر از نسل‌های پیشین تا به امروز در بين مردم اين منطقه سينه به سينه حفظ شده به نحوي كه در برخي خانواده‌هاي ميبدي به صورت موروثی پابرجا مانده است . 

به گفته وي، قدیمی‌ترین نشانه‌های سفال میبد در بين ديواره‌هاي قطور كهن دژ نارین قلعه يافت شده كه مربوط به دوران آل‌مظفر دارد و بيانگر ريشه داشتن اين هنر در ميبد است.

ريیس میراث فرهنگی میبد از عمده دلائل به منصه ظهور رسیدن هنر سفالگری در این منطقه از كشورمان را وجود مواد خام و خاک مستعد به وفور در اين شهرستان ذكر كرد.  دانست.و ادامه داد:

وی به ويژگي طرح‌ها و نقوش خاص اين هنر در سفال‌هاي ميبد نيز اشاره و عنوان كرد: نقش و نگار‌هاي سفال میبد از حال و هوای کویر و زندگي در كوير نشات گرفته و هر كدام از اين نقش‌ها بيانگر ويژگي خاصي از اقليم و ارزش‌هاي اين ديار و سرزمين است.

مشتاقیان در اين رابطه به طرح معروف «خورشید خانم» به عنوان يكي از طرح‌های ماندگار در این هنر اشاره كرد كه به گفته وي، الهام گرفته از خورشید درخشان مناطق کویري است و برای اولین بار نيز توسط «سید مرتضی آقایی» در اين منطقه طراحی و مورد توجه قرار گرفته است.

وي با باين اين كه طرح مذكور در سال 1971 از سوي نمایشگاه بین‌المللی مونیخ آلمان صاحب مدال طلا شد، افزود: البته علاوه بر اين نقش و البته رنگ آبي فيروزه‌اي كه نماينگر آسمان آب كوير است، نقوش ديگري مانند «گل و مرغ» و «ماهی» از دیگر نقوش سفال میبد است كه هر كدام در نوع خود بی‌نظیر است . 

مشتاقیان خاطرنشان كرد: در حال حاضر40 کارگاه در شهرستان میبد در زمینه توليد سفال و سرامیک فعالیت دارند كه از اين تعداد هفت کارگاه مربوط به سفال و مابقی در حوزه توليد سرامیک مشغول به كار هستند.

وی با ابراز گله از بي‌توجهي و بها ندادن به اين هنر اصيل كه اين روزها آن را در سايه رکود و فراموشی قرار داده است، اظهار كرد: هر چند که میبد را از گذشته‌های دور با هنرهاي دستي معروف آن يعني سفال و زیلویش مي‌شناختند ولي امروز ورود ظروف چینی، کریستال و نظاير آنها و البته بی‌توجهی به اين هنر و نبود بسته‌بندی مناسب در اين هنرصنعت، بازار سفال میبد را بی‌رونق کرده است به نحوي كه روزهاي بدي را سپری می‌کند . 

مشتاقیان در اين رابطه خواستار توجه بیشتر مسئولان به این هنر ماندگار و اصیل شهرستان میبد شد و در پايان ابراز اميدواري كرد كه با اقداماتي كه براي بسته‌بندی و برند‌سازی این محصول علي‌رغم كمبود اعتبارات در دست اقدام است، شاهد گام‌هاي موثرتري براي زنده نگه داشتن این صنعت و معرفی آن به بازارهای داخلی وخارجی و حمايت از فعالان اين حوزه باشیم.

منبع:ایسنایزد

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار