ورودی های قم نشانی از دیار کریمه اهل بیت(ع) ندارد

طراحی در ورودی های شهر باید به گونه ای باشد که فضا و چهره واقعی قم به عنوان ام القرای شهرهای کشور و خاستگاه انقلاب ، مهد حوزه علمیه، پایتخت معنوی انقلاب و کشور به میزان لازم نمایان باشد و حال آن که وضع موجود این مساله را نشان نمی دهد.
کد خبر: ۴۷۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴ 01 August 2017
به گزارش تابناک قم، ورودی های شهر، یکی از با اهمیت ترین مسائلی است که در سیمای شهر تاثیر مستقیم دارد بنابراین یکی از مناظر تأثیر گذار در ذهن مخاطب، ورودی شهرها و زیبایی آن است زیرا ابتدایی ترین تصویر در ذهن مسافر از لحظه ورود به شهر آغاز می شود و چه خوب است که زیبایی های ابتدایی شهر برای همیشه در خاطر مخاطب به ثبت برسد.

می توان گاهی این گونه تصور کرد که ورودی های شهرها نشانه شخصیت، جایگاه و شأن افراد ساکن در آن شهر و اصالت آن جا است، در کنار اکثر جاده ها وجود خانه های مسکونی، کارخانه ها، دامداری ها و ...سیاه نمایی می کند، در طول سفر هر چه بیشتر به شهری که مقصد سفر است نزدیک بشویم وجود برخی از این موارد بیشتر خودنمایی می کند و در حقیقت ورودی های شهر می تواند شناسنامه ای در ارائه اصالت آن شهر باشد، ضمن آن که بی شک از مهمترین عوامل توسعه صنعت گردشگری، زیباسازی ورودی شهرها و انجام تبلیغات مناسب در راستای معرفی آن شهر است.

وجود پارک های بازی، فضاهای سبز، استراحتگاه ها و از همه مهمتر وجود مساجد با بهترین امکانات (نمازخانه‌ها و نظافت سرویس‌های بهداشتی) در ورودی های شهر تأثیر به سزایی در جذب گردشگر و ایجاد انگیزه برای او در ورود به شهر است.

ایجاد کمربندی های سبز، برپایی بازارچه های سنتی با حضور بهترین کسبه های شهر و اخلاق نیکو همراه با بهترین سوغات آن شهر و کیفیت عالی می تواند گردشگر را ترغیب به دیدن و ورود به شهر کند و این گونه ضمن معرفی سوغات شهر و صنایع دستی می توان تجارت شهر را رونق بخشید.

حال آن که ورودی های شهر قم با خلاءهایی مواجه است که مسئولین استانی باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

چندی پیش حسن بختیاری عضو شورای شهر قم در خصوص ورودی های شهر اظهار داشت: وضعیت برخی از ورودی‌های شهر به هیچ وجه گویای رسالت، فرهنگ و میزان توسعه‌یافتگی شهر قم نیست و به معنای دیگر ورودی‌های شهر قم با هویت این شهر انطباق و هماهنگی ندارد.

وی گفت: شهر قم باید نماد توسعه‌یافتگی تفکر شیعی باشد و لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی لازم از طریق دستگاه‌های متولی، استانداری، کمیسیون ماده پنج، جهاد کشاورزی و شهرداری صورت گیرد تا این وضعیت اصلاح شود و ورودی‌ها در شأن شهر قم باشد.

 ورودی های قم روایتگر نماد شهر مذهبی نیست

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در خصوص زیبایی و جلوه سازی ورودی های شهر قم در گفتگو با قم فردا، ضمن بیان نامناسب بودن ظاهر ورودی های شهر قم اظهار داشت: در ورودی های قم شکلی که نماد خاصی از شهر در ذهن مخاطب ترسیم کند وجود ندارد.

وی افزود: در گذشته با ورود از مسیر تهران به قم ،در ابتدای فلکه 72 تن با نماد " الله " مواجه می شدیم، معمولا در هر شهری که اسم قم می آمد، حرم ، جمکران و این گونه نمادها در ذهن افراد تجسم پیدا می کرد که با احداث زیرگذر و روگذر در محل میدان، ورودی 72 تن به تقاطع غیر همسطح تبدیل شد و دیگر نمادی در آنجا نمایان نیست.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: با ورود از مسیر اراک به قم ، چهره منور امام زاده سید جمال ذهن مخاطب را به مسائل معنوی و چشم او را به یک مظهر معنوی خیره می کند ولی از طرفی دیگر باز هم جلوه خاصی از نماد ورودی شهر با وجود زیرگذر و روگذر را شاهد نیستیم و همچنین با ورود از سمت کاشان هم میدان قائم در حال حاضر دستخوش عملیات عمرانی است و در مسیر ورودی ساوه به قم هم نمادی وجود ندارد.

در ورودی های شهر نماد خاصی جز مسائل مکانیکی و سوهان فروشی دیده نمی شود

وی افزود: با توجه به مسیرهای گفته شده در ورودی های شهر نماد خاصی جز مسائل مکانیکی و سوهان فروشی دیده نمی شود که امیدواریم با وجود همه مشکلات مختلف و تلاش شورای قدیمی شهر و همچنین شهرداری در راستای حل بسیاری از مسائل در استان که جای تقدیر و تشکر دارد ، در فاز بعدی عملیات ،شورای شهر جدید با آمدن بر سرکار با کمک شهرداری به زیبا سازی ورودی های شهر بپردازند و در این راستا توصیه های لازم را در انجام امور به آن ها ارائه خواهیم داد.

ذوالنوری اضافه کرد: طراحی در ورودی های شهر باید به گونه ای باشد که فضا و چهره واقعی قم به عنوان ام القرای(مادر آبادی ها) شهرهای کشور و خیزشگاه انقلاب ، مهد حوزه علمیه، پایتخت معنوی انقلاب و کشور به میزان لازم نمایان باشد و ذهن مخاطب را به این گونه مسائل جلب کند.

زیرساخت های شهری بر زیباسازی شهر اولویت دارند

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در رابطه با وضعیت ورودی های شهر قم در گفتگو با قم فردا، اظهار داشت: قبل از این که زیر ساخت های شهری را آماده سازی کنیم نمی توانیم به مباحث نازک کاری و زیباشناختی شهر بپردازیم.

وی ضمن تأیید نامناسب بودن ورودی های شهر قم که در شأن و جایگاه قم نیستند افزود: یکی از معضلات ورودی های شهر قم در ابعاد مختلف از جمله کمبربندی امام علی (ع) که به عبارتی حد داخل و خارج شهر را مشخص می کند دچار اشکال هستند اما اگر بخواهیم به این گونه مسائل بپردازیم و کار عملیاتی انجام شود قابل تأمل است.

شهردار قم تصریح کرد: آنچه که مطرح است آغاز طرح ورودی جعفریه است برخی از کارها در محدوده داخل شهر نیست و جز وظایف شهرداری به حساب نمی آید اما ورودی جعفریه یکی از نقاطی است که می توان طرح زیباسازی را برای آن انجام داد زیرا دامداری ها و ریزگردها می تواند از این کانون به سمت قم بیاید و خوشبختانه این محل در حال ساماندهی است.

وی افزود: ورودی جاده اراک به سمت قم که از راه های پرتردد و همان جاده قدیم قم - اصفهان است یکی از ورودی های مهم شهر قم می باشد که اخیرا در این راستا گفتگوهایی با شهرداری منطقه 2 انجام گرفته است و در آن جا اختیاراتی در جهت ساماندهی به منطقه داده شده و اعتباراتی نیز پیش بینی شده است و در آن جا آغاز به کار کنند که شروع زیبا سازی تأثیر بسزایی بر روی مخاطب خواهد داشت و با وجود فراهم کردن راه های ارتباطاتی در شهر قم ، بدون شک با دنبال کردن ساماندهی ها، نماد بسیاری خوبی برای شهر قم ایجاد خواهد شد.

سقائیان نژاد گفت: از آن جایی که کمربندی امام علی هنوز در اختیار راه و شهرسازی است اما به واسطه اهمیتی که دارد  و ورود و خروج مسافران از این مکان می باشد بنابراین تدابیری از طرف شهرداری در جهت زیباسازی در حال پیگیری است.

وی ضمن بیان این که شهرداری به تنهایی آن هم در جاهایی که در حیطه مسئولیت نیست نمی تواند کار خاصی را انجام دهد، گفت: باید با کمک همه ارگان های داخلی استان نابسامانی های شهر را سامان دهیم تا باعث عزت شهر، مردم قم و همه افرادی که در این خطه زندگی می کنند باشیم.

بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که به دنبال همه دغدغه های مطرح شده و بیان ضرورت داشتن ورودی های زیبا برای شهر قم، مسئولان مربوطه باید توجه داشته باشند که ورودی یک شهر می تواند آیینه تمام نمای شهر و هویت خاص آن را به روشنی بیان کند و همچنین زبانزد و شاخصه اصلی شهر قم باشد در صورتی که در ابتدای ورود به شهر قم نمادی از دیار کریمه اهل بیت(س) در ذهن مخاطب تداعی نمی شود  و باید باور داشته باشیم که یک مسافر با رسیدن به ورودی شهر اولین دیدارخود را آغاز می کند و این وظیفه مسئولین و مردم شریف شهر قم است که به گونه ای عمل کنند تا اولین دیدار مسافر از شهر قم به آخرین دیدار تبدیل نشود.


ورودی های قم نشانی از دیار کریمه اهل بیت(ع) ندارد


ورودی های قم نشانی از دیار کریمه اهل بیت(ع) ندارد

ورودی های قم نشانی از دیار کریمه اهل بیت(ع) ندارد

ورودی های قم نشانی از دیار کریمه اهل بیت(ع) ندارد
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار