استحصال خاویار در کویر بافق

مدیر مرکز تحقیقات شیلات شهرستان بافق گفت: برای نخستین بار در استان یزد 18 کیلو گرم خاویار در این شهرستان استحصال شد.
کد خبر: ۴۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 13 June 2015
به گزارش تابناک یزد،نسرین مشایی گفت:18 کیلو خاویار از سه فیل ماهی در بافق استحصال شد که خاویار استحصال شده از بهترین نوع و به کشورهای آمریکا ، اسپانیا و فرانسه صادر می شود.

وی به نرخ داخلی خاویار در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون قیمت هرکیلو گرم خاویار در بازار داخلی 60 میلیون ریال است.

این مسوول ارز آوری خاویار کشور را یاد آور شد و افزود: کشورمان در سال گذشته بیش از 3.5 میلیون یورو از محل فروش خاویار ارز آوری داشته است.

وی اظهار امید واری کرد ، برنامه ریزی های مدیریتی در جهتی باشد که در آمدزایی بیشتری از این صنعت داشته باشیم.

مشایی با بیان اینکه در این مرکز 20 نمونه دیگر در حال تحقیق و پژوهش هستند ، بیان کرد: این تعداد هم بتدریج بالغ می شوند و به مرحله تولید خاویار خواهند رسید.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی چنانچه تمایل به پرورش این گونه ارزشمند دارد می تواند به این مرکز مراجعه کرده و با استفاده از تجربیات بدست آمده راه صحیح پرورش فیل ماهی را انتخاب کند تا دچار خطا نشود.

مدیر ایستگاه تحقیقات شیلات بافق ماهیان خاویاری را از گونه های مهم در خطر انقراض خواند و گفت: چند سالی است که کار تکثیر و پرورش این گونه به صورت مصنوعی در استخر های پرورشی انجام می شود.

وی ادامه داد: در استان یزد شهرستان بافق بدلیل وجود چاههای آب لب شور و دمای بالا، شرایط لازم را برای پرورش این گونه دارا بود انتخاب شد.

مشایی ادامه داد: سال 1381 به همت جهاد کشاورزی استان یزد 25 قطعه از این نوع ماهی با متوسط وزن 50 گرم به ایستگاه تحقیقات شیلات بافق منتقل شد تا پروژه های پژوهشی در زمینه رشد، تغذیه، تکثیر و پرورش روی آنها انجام شود.

وی ادامه داد: این ماهیان با شرایط اقلیمی موجود در بافق سازگاری داشته و رشد خوبی از خود نشان دادند و پس از 12 سال به وزن 50 کیلو گرمی رسیده و بالغ شده اند.

مشایی به استحصال 18 کیلو گرم خاویار از سه ماهی اشاره و تصریح کرد : این ماهیان به میزان تقریبی 12 درصد وزن بدنشان خاویار تولید می کنند.

ایستگاه تحقیقات شیلات بافق، نخستین مرکز پژوهشی ماهیان آب شور و لب شور کشور است که در سال 69 با کمترین امکانات اولیه ، کار پرورش و تکثیر گونه های گرمابی مثل ماهیان کفال و کپور و سردابی مانند قزل آلا را آغاز کرد.

تا سال گذشته ماهی تیلاپیا هم در این مرکز پرورش داده می شد ولی با مخالفت محیط زیست در حال حاضر پرورش و تکثیر این گونه با ارزش متوقف شده است.

مسوولان شیلات کشور و استان یزد می گویند چون بافق به رود خانه و آب های آزاد راه ندارد ، پرورش تیلاپیا در این شهرستان هیچ گونه خطری برای سایر گونه های آبزی نخواهد داشت.

هم اکنون سازمان شیلات و محیط زیست برای از سر گیری پرورش این گونه ماهی پر طرفدار در حال رایزنی هستند و مردم و مسوولان شهرستان بافق انتظار دارند تا اجازه پرورش تیلاپیا صادر شود تا هم افزایش تولید گوشت سفید و هم اشتغالزایی را در این شهرستان شاهد باشیم.

بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلو متری یزد قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار