آغاز مرمت و احیاء چاپارخانه عقدا در اردکان

کد خبر: ۴۴۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 14 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»فصل سوم مرمت و احیاء چاپارخانه عقداشهرستان اردکان با هدف ادامه و تکمیل اقدامات مرمتی بنا در فصل های اول و دوم آغاز شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت : این بنا براساس پلان چهار ضلعی و مستطیل شکل و با راستای شمالی و جنوبی احداث گردیده و مصالح اصلی آن خشت، گل و چینه است،

آقای ساشا ریاحی مقدم افزود : چاپارخانه چهار برج دارد و ورودی در جبهه غربی است.

درگاه ورودی در دو طبقه نما سازی شده و تزیینات بنا در کنگره های بالایی بنا دیده می شود.

برج های چاپارخانه دارای تیرکش و لبه های کنگره دار هستند که جان پناه  و محل موضع گیری ماموران و ساکنان بوده است.

آقای ریاحی مقدم  گفت: بنا با توجه به شیوه اجرای تویزه ها و طاق ها و نمای دو اشکوبه ورودی آن متعلق به اواخر دوره صفویه است.

وی این اثر را فاخر و ارزشمند با کارکرد اجتماعی و عام المنفعه توصیف کرد و افزود : یکی از مظاهر توجه و اهتمام دولت صفویه برای ارتباط و پیوستگی بخش های مختلف کشور و در نتیجه ، یکپارچگی و موجودیت کشور ایران بوده است.

آقای ریاحی مقدم تصریح کرد: فصل سوم مرمت با هدف تکمیل مرمت این پروژه تاریخی و مهم است که می تواند نقش زیادی در جذب توریست و فعالیت های فرهنگی و موزه ای در منطقه داشته باشد.

اجرای کاهگل ته کش و روکش نمای بیرون، مرمت و بازسازی کنگره های اطراف بنا، پاکسازی نمای آجری،اجرای بندکشی نما و اجرای کاهگل وکفسازی فضای داخلی  بنا از اقدامات مرمتی اعلام شد.

این بنا در گذشته محل نگهداری اسبهای تازه نفس جهت تحویل به پیک های حکومتی و محل استراحت مختصر آنها بوده است.

این اثر فرهنگی-تاریخی در شهرستان اردکان ، بخش عقدا، بیرون از محدوده شهر خرانق در مجاورت کاروانسرای ابوالقاسم رشتی ، در کنار محور ارتباطی یزد –اصفهان است.

چاپارخانه عقدا در 14 اسفند سال 1385 با شماره 17897 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار