به گزارش تابناک : به نقل از اخبار خودرو وجود استراتژی و برنامههای بلندمدت تاثیر غیرقابلانکاری بر توسعه صنعت خودرو داشته و دارد. بر این اساس اگر در قوانین و برنامههای توسعه، هدفگذاری و استراتژی درستی برای ارتقا و پیشرفت این بخش در نظر گرفته نشود، بیشک صنعت در مسیر رشد خود با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
به این ترتیب اگرچه در سند اهداف و سیاستهای مرتبط با توسعه صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ مقرر شده است که ایران تا آن زمان باید به جایگاه نخست صنعت خودرو در خاورمیانه، رتبه پنجم خودروسازی در آسیا و رتبه یازدهم این صنعت در جهان را کسب کند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این اهداف با روند پیشرفت فعلی میسر نخواهد شد.
این موضوع در حالی مطرح است که با نگاهی به چگونگی پیشرفت کشورهای موفق در این حوزه، مشخص میشود همه آنها با تقویت زیرساختها و برنامهریزی دقیق به جایگاه بینالمللی دست یافتهاند.
در این رابطه مدیرعامل سابق ساپکو در گفتوگو با «دنیایخودرو» با بیان اینکه نخستین قانون مرتبط با صنعت خودرو حدود سال ۱۳۷۱ در برنامه توسعه دیده شده بود، گفت: «این قانون که مصوب مجلس نیز بود، بیشتر به بحث چگونگی ایجاد درآمد دولت از طریق واردات خودرو میپرداخت اما قانون محکمی نبود، چون مساله توسعه صنعت خودرو به شکل مطلوب در آن لحاظ نشده بود.»
عادل پیرمحمدی با اشاره به اینکه در کشور ما در سال ۱۳۳۸ که آغاز فعالیت صنعت خودرو بود، تولید چندانی نداشتیم، اظهار کرد: «اصلیترین تولید ما از سال ۱۳۵۶ شروع شد که آن زمان حدود ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید داشتیم.» به گفته این فعال صنعت خودرو، بعد آن در سالهای جنگ، صنایع خودرو بیشتر جنگ را حمایت میکردند و تولید کاهش یافت.
وی با بیان اینکه این شرایط تا حدود سالهای ۶۷ و ۶۹ ادامه داشت، افزود: «بعد از آن در برنامه اول توسعه تا سال ۱۳۷۲ و تصویب قانون در این حوزه، خودروسازی کشور در مسیر توسعه قرار گرفت. این فرایند تا سال ۹۰ ادامه یافت که بر این اساس تولید خودرو در کشور به یک و نیم میلیون دستگاه رسید.»
پیرمحمدی با توضیح این مطلب که بر اساس نرخ دلار اعلامی بانک مرکزی در آن سالها، جدولی تهیه شده که در آن ارزش تولیدات و فروش خودرو در هر سال محاسبه شده است، گفت: «طبق آمار موجود در این زمینه، از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۰ (طی برنامه اول تا برنامه چهارم توسعه)، حدود ۱۴۲ میلیارد دلار ارزش فروش خودروسازان در کشور بوده است.»
وی با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۱ ارزش واردات قطعه و خودرو به کشور حدود ۷۲ میلیارد دلار بوده است، افزود: «اگر ۱۴۲ میلیارد دلار حاصل از فروش خودروسازان تا سال ۹۱ را با این ۷۲ میلیارد دلار ارزش واردات قطعات و خودرو مقایسه کنیم، اهمیت و تاثیرگذاری صنعت خودرو در کشور مشخص میشود.»
این کارشناس و فعال صنعت خودرو با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در چین گفت: «در این راستا اگر به روند رشد و توسعه صنعت خودرو در کشور چین نگاه کنید، مشخص میشود که در این کشور در سال ۱۹۹۵، سالانه ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید میشد. این میزان تولید در سال ۲۰۰۷ به ۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه رسید که این رقم در حال حاضر با احتساب تعداد خودروهای مونتاژی و … به حدود ۲۱ میلیون دستگاه خودرو در سال رسیده است.»