دبیر بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان متعلق به همه ترک زبانان است

پس از رایزنی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان راه اندازی شود که اساسنامه آن نیز مشتمل بر 41 ماده و 2 تبصره در جلسه اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار آذربایجان شرقی و بنده و جمعی از کارشناسان تدوین و نهایی شد.
کد خبر: ۳۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 26 May 2015

به گزارش خبرنگارتابناک تبریز ، علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، امروز(5خرداد) در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت تاسیس بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان برگزار شد، با بیان اینکه رئیس جمهور در سفرهای انتخاباتی به این استان قول تاسیس فرهنگستان زبان ترکی را داده بود، ابراز داشت: بعد از انتخاب استاندار آذربایجان شرقی، تاسیس این فرهنگستان در دستور کار قرار گرفت که رفته رفته به مطالبه عمومی تبدیل شد.

وی افزود: پس از رایزنی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان راه اندازی شود که اساسنامه آن نیز مشتمل بر 41 ماده و 2 تبصره در جلسه اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار آذربایجان شرقی و بنده و جمعی از کارشناسان تدوین و نهایی شد.

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان متعلق به همه ترک زبانان است

صفی پور همچنین با اشاره به اهداف راه اندازی این بنیاد خاطرنشان کرد: هدف از تاسیس این بنیاد، رشد و تعالی فرهگنی جامعه و بسط پیام انقلاب اسلامی و تقویت هویت فرهنگ ایرانی اسلامی، گسترش ادبیات محلی با هدف تحقیق و پژوهش و ترویج مطالعه در زمینه فرهنگ، هنر و ادبیات و تاریخ آذربایجان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان تنها به استان آذربایجان شرقی محدود نشده و متعلق به کل استان های آذری زبان است.

وی گفت: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان موسسه ای عام المنفعه، غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است.

دبیر بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان تاکید کرد: این بنیاد به توسعه فرهنگی اقتصادی کشور از طریق توسعه منطقه ای، حفظ و احیای زبان و ادبیات بومی، بزرگداشت مفاخر آذربایجان، تبادل اندیشه در خصوص مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آذربایجان کمک می کند.

صفی پور همچنین ایجاد و برپایی نمایشگاه های تخصصی، نقد کتاب، تشکیل گروه های پژوهشی و انتشار دانش نامه ها و فرهنگ نامه زبان و مکاتب هنری و ... را از دیگر اهداف تشکیل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان برشمرد.

ارکان بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارکان این بنیاد اشاره کرد و اظهار داشت: هیات امنا، هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان ارکان این بنیاد هستند که اعضای هیات مدیره شامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار آذربایجان شرقی، نماینده نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه تبریز، رئیس دانشگاه تبریز، شهردار تبریز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و سه نفر از اساتید و متخصصان حوزه آذربایجان شناسی به پیشنهاد استاندار این استان و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می شود.

تقویت انسجام ملی با بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان

صفی پور عنوان کرد: تعیین زبان معیار مورد سوال همه مردم این خطه است که بنیاد با آغاز فعالیت خود به آن پاسخ می دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی از زمینه سازی زیرساخت های تدریس زبان ترکی در سطح مدارس و دانشگاه ها با تاسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان شرقی خبر داد.

وی  تاکید کرد: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان می تواند زیرساخت های آموزش زبان مادری را در سطح مدرسه و دانشگاه فراهم کند.

صفی پور با انتقاد از نبود کتابخانه تخصصی زبان ترکی در استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: 90 درصد کتابخانه های استان آذربایجان شرقی فاقد کتاب های زبان ترکی هستند.

وی گفت: این بنیاد پرچم کسی نخواهد شد، چرا که این بنیاد برای تقویت انسجام ملی تاسیس شده است.

حمایت از ۳۰۰ عنوان کتاب در سال گذشته

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی همچنین از حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از کتاب های منتشر شده ترکی خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته 300 عنوان کتاب خریداری شد که بیش از 95 درصد این کتاب ها یا به زبان ترکی بودند و یا به موضوع فرهنگ و زبان ترکی مرتبط بودند.

صفی پور ادامه داد: میزان اعتبار بررسی و خرید کتاب این استان از 20 میلیون تومان در سال گذشته به 130 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

گفتنی است،‌ بنیاد فرهنگ،‌هنر و ادب آذربایجان در سفر اخیر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در خانه پروین اعتصامی در شهر تبریز افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار