بهنام نوروزی امروز در نشست بررسی مزیتهای سامانه جامع امور گمرکی در استان بوشهر اظهار داشت: راهاندازی سامانه لجستیک و خدمات پس از ترخیص کالا در گمرک بوشهر در ادامه اجرای پروژه بزرگ پیادهسازی گمرک الکترونیک و سامانه جامع امور گمرکی است.
وی افزود: با راهاندازی سامانه لجستیک و خدمات پس از ترخیص کالا در گمرک بوشهر شرکتهای حمل و نقل موظف هستند به صورت الکترونیک حاملهای مورد نظر را برای محمولهای مشخص، به گمرک معرفی کنند.
ناظر گمرکات استان بوشهر و مدیرکل گمرک بوشهر با بیان اینکه این سامانه در تمامی گمرکات این استان استقرار یافته است، تصریح کرد: استان بوشهر دارای 15 گمرک است که خدمات لازم بازرگانی و تجاری به بازرگانان و صاحبان کالا ارائه و از بروز تخلف جلوگیری میکند.
نوروزی عنوان کرد: این سامانه نقش مهمی در ارائه خدمات به شرکتهای حمل و نقل دارد و با راهاندازی این سامانه شرکتهای حمل و نقل موظف هستند به صورت الکترونیک حاملهای مورد نظر را برای محمولهای مشخص، به گمرک معرفی کنند.
وی یکی از مزیتهایی راهاندازی این سامانه را ارائه گزارش حاملهای کالاها دانست و گفت: یکی از مزیتهای سامانه لجستیک و خدمات پس از ترخیص این است که گزارش کامل حاملهایی که برای ورود به گمرک در صف انتظار و یا در مسیر خروج از گمرک قرار دارند به صورت برخط و لحظهای در اختیار گمرک قرار می دهد، در صورتی که این مهم در گذشته برای گمرک وجود نداشت.
وی از حذف اسناد کاغذی خبر داد و گفت: با راهاندازی این سامانه اسناد کاغذی که قابلیت تغییر و از بین رفتن دارند، کمتر در گمرک مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیرکل گمرک بوشهر با بیان اینکه این سامانه در راستای تکریم اربابان رجوع و صاحبان کالا راه اندازی شده بیان کرد: با ایجاد این سامانه اطلاعات پروانه و مراحل توزین و عملیات خروج کالا به صورت شفاف در اختیار صاحبان کالا قرار میگیرد.
نوروزی گفت:این سامانه نقش مهمی در جلوگیری از تخلفات گمرکی دارد و کمک شایانی برای تشخیص کالاهایی که به صورت قانونی از مبادی رسمی وارد کشور میشوند برای دستگاههای نظارتی و نیروی انتظامی فراهم میکند.