کمبوداعتبار 6میلیاردی برای راه های استان یزد

استان دارای 1155 کیلومتر راه نیمه‌تمام شامل بزرگراه، اصلی و روستایی است که برای تکمیل آنها به 8350 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۳۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸ 19 May 2015
به گزارش تابناک یزد، یزد به دلیل واقع شدن در مركز جغرافیایی كشور محل عبور وسایل نقلیه مسافری و باری كشور است و  برخی از محور‌های آن مانند انار - مهریز - یزد -میبد - اردكان - نایین به عنوان بخشی از كریدور شمال به جنوب و محور طبس - یزد - تفت - ابركوه - سورمق به عنوان بخشی از كریدور شرق به غرب دارای تردد ملی و  بین‌المللی هستند.
استان همچنین با محور یزد- طبس به استان‌های خراسان رضوی و جنوبی متصل و از طریق محور یزد- اردكان- چوپانان به استان سمنان و مازندران و از طریق محور یزد- نایین به استان اصفهان و قم و تهران، از طریق محور یزد- شیراز به استان فارس، از طریق محور یزد -خاتم به استان فارس و هرمزگان و از طریق محور یزد- انار به استان كرمان و هرمزگان متصل می‌شود. در آینده با ساخت محور یزد - بافق- بهاباد - دربند، استان یزد از طریق محور دیهوك- راور به استان‌های خراسان جنوبی و كرمان و سیستان و بلوچستان متصل خواهد شد و با ساخت محور ندوشن- ورزنه استان یزد با استان اصفهان ارتباط خواهد یافت.

وضعیت راه‌های استان
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان گفت:  استان  دارای 905‌كیلومتر راه بزرگراهی در دست ساخت است كه از این میزان 285كیلومتر ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.
«محسن صادقیان» با بیان اینکه به این ترتیب 620‌کیلومتر بزرگراه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، افزود: مابقی این راه‌ها در حال ساخت است که برای تكمیل این طرح‌ها به اعتباری بالغ بر 6‌هزار میلیارد ریال نیاز است. وی ادامه داد: از مهم‌ترین طرح‌های بزرگراهی استان می‌توان به ساخت بزرگراه یزد- بافق و بزرگراه یزد- طبس و بزرگراه یزد- شیراز و یزد - خاتم اشاره کرد. به‌گفته این مسئول، اكنون440‌كیلومتر راه اصلی در استان در دست ساخت است كه از این میزان 75‌كیلومتر ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.
صادقیان اضافه کرد: به این ترتیب 365 کیلومتر از راه‌های اصلی استان هنوز تکمیل نشده است و برای تکمیل این راه‌ها نیز به اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیون ریال نیاز است. این مسئول از مهم‌ترین راه‌های اصلی در دست ساخت به ساخت راه ابركوه- مروست و راه بهاباد- دربند - نایبند و راه ابركوه- جرقوییه و راه ابركوه-  صفا شهر و محور بافق- زرند اشاره کرد.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: همچنین 430كیلومتر راه روستایی نیز در استان در دست ساخت و بهسازی است كه تا شهریور سال‌93 حدود 260كیلومتر آن ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.
به گفته صادقیان از مجموع راه‌های روستایی استان 170 کیلومتر هنوز به بهره‌برداری نرسیده و برای تکمیل این راه‌ها نیز بیش از 350 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی ادامه داد: در سال 1393، 400 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و 680 میلیارد ریال اعتبار ملی یعنی در مجموع 1080 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل راه‌های استان اختصاص یافته است.
این مسئول افزود: از این اعتبار اختصاص یافته تاکنون 150 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و 520 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی ابلاغ و هزینه شده است.

طول راه‌های استان
به گفته مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان در حال حاضر اداره كل راه و شهرسازی استان یزد  645كیلومتر راه بزرگراهی و 627كیلومتر راه اصلی و 845كیلومتر راه فرعی و 2169كیلومتر راه روستایی را تحت پوشش نگهداری دارد.
وی با بیان اینکه  1267كیلومتر از این راه‌ها شریانی است،افزود: اداره كل راه و شهرسازی استان یزد با استفاده از امكانات موجود وظایف حوزه فعالیت خود را در استان انجام می‌دهد.
 
مشكلات راه‌های استان
صادقیان گفت: موقعیت استان باعث شده است كه بسیاری از حوادث جاده ای و تصادفات با وسایل نقلیه ای اتفاق بیفتد كه مبدا و مقصد این وسایل نقلیه استان یزد نیستند.
وی توضیح داد: این حوادث مربوط به وسایل نقلیه‌ای است كه از یكی از استان‌های مرزی و یا همجوار حركت را شروع می‌کنند و مقصدشان استان‌های دیگر كشور است و با رسیدن به استان یزد به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی باعث ایجاد حادثه می‌شوند.  این مسئول تاکید کرد: باید به فكر راهكارهای مناسبی برای  رفع این مشكل باشیم.
وی یكی از عمده مشكلات راه‌های استان را خرابی راه‌ها  به‌دلیل ترافیك بالای محورهای شریانی استان و همچنین تردد بالای كامیون‌های حمل مواد معدنی عنوان کرد. به گفته صادقیان معدنی بودن استان باعث شده است كامیون‌های حمل مواد معدنی با تناژ استاندارد و با تناژ غیر استاندارد در راه‌های استان تردد کنند و باعث خرابی زودهنگام راه‌ها به‌خصوص راه‌های فرعی و روستایی شوند كه باید برای تردد مناسب كامیون‌ها  راهكاری اندیشیده شود.

نگهداری راه‌ها
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان همچنین با اشاره به اهمیت نگهداری راه‌ها در کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات جاده ای، نگهداری از راه‌های استان را از  اولویت‌های اداره کل مرمت و نگهداری راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد.
به گفته این مسئول بر این اساس باید پیگیری لازم برای تامین اعتبارات ملی و استانی در دستور كار  قرار گیرد چرا که در هر سال اعتبار زیادی برای نگهداری راه‌های استان نیاز است.
صادقیان گفت: هزینه نگهداری از راه‌ها با توجه به اینکه هر سال با بهره‌برداری از راه‌های جدید به طول راه‌های استان اضافه می شود، رو به افزایش است. وی ادامه داد: هزینه نگهداری بخشی از این محور‌ها از محل منابع ملی تامین اعتبار می شود كه از مهم‌ترین طرح‌های بهسازی و روكش  استان می‌توان از بهسازی مسیر اردكان- نایین ، بهسازی محور انار- مهریز ، بهسازی مسیر یزد -شیراز ، بهسازی مسیر اردكان- چوپانان و  روكش محور یزد- طبس نام برد.
این مسئول گفت: با توجه به طول زیاد این محورها باید اعتبار ملی بیشتری جذب شود و طی یك برنامه منظم 2 یا 3 ساله راه‌های شریانی استان مرمت و بهسازی شوند. وی تاکید کرد: در كنار بهسازی راه‌های شریانی نباید از راه‌های اصلی و فرعی و روستایی استان غافل شد بلکه باید با منظور کردن اعتبارات استانی مناسب راه‌های مورد رضایت مردم را فراهم کرد.

استان در اجرای روش‌های نوین بهسازی راه‌ها پیشرو است
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: با توجه به استفاده از روش‌های نوین برای ساخت و بهسازی راه‌ها، می‌توان استان یزد را در این زمینه از استان‌های پیشرو در کشور معرفی کرد. «محسن صادقیان» گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به  تثبیت راه‌های روستایی و راه اصلی، آسفالت گوگاسی، آسفالت سطحی و آسفالت با الیاف فورتا و استفاده از ژئوكامپوزیت در بهسازی راه‌ها اشاره کرد. وی افزود: از دیگر اقدامات نوین اداره کل راه و شهرسازی استان،  اجرای طرح‌های پژوهشی مانند اجرای طرح دست انداز هوشمند است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار