گفت و گو با یک سازنده ربات عمود پرواز؛

سازندگان ربات به حمایت بیشتر نیاز دارند

علم روباتیک در جهان روز به روز و به سرعت در حال توسعه و پیشرفتی چشمگیر است تا آنجا که روبات ها بخش زیادی از مسولیت های انسان ها را در برخی حوزه ها بر عهده گرفته اند.
کد خبر: ۳۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴ 18 May 2015
به گزارش تابناک یزد، دانشمندان پیش بینی می کنند تا سال ۲۰۵۰ میلادی ؛ روبات هایی ساخته شوند که در بیشتر مکان ها و عرصه ها حتی در مسابقات فوتبال با انسان ها رقابت کنند.
سید علی طباطبایی، دانش آموز سال سوم مقطع متوسطه در رشته ریاضی فیزیک یکی از فعالان این حوزه است که حدود ۵ سال است در زمینه ساخت انواع روبات فعالیت دارد. با وی که یک روبات عمود پرواز با قابلیت تشخیص دود ساخته است ؛ به گفت وگو نشستیم.
وی خواهان حمایت مالی بیشتر از سوی فعالان این حوزه و اعتماد کردن به توانایی های امثال وی برای رشد و توسعه علم در کشور است.
چطور به دنیای روبات ها وارد شدید؟ قبل از شرکت در کلاسهای روباتیک فقط به یادگیری الکترونیک مشغول بودم و اطلاعات کافی در مورد آن را نداشتم.
اولین جرقه ای که در ذهنم برای ساخت روبات خورد به زمانی برمی گردد که دایی ام یک کیت آموزشی برای من خرید این موضوع از همان ۹ سالگی ؛ شور و شوق علم الکترونیک و روباتیک  را در من پرورش داد و بعد از آن با مطالعه کتاب های مختلف و راهنمایی مرجعی مطمأن چون دایی ام به مدت ۲ سال با بیشتر قطعات الکترونیکی و کار با آنها آشنا شدم.
 تاکنون چه افتخاراتی کسب کرده اید؟ از مجموع ۳۰ روباتی که ساخته ام تنها ۱۵ روبات قابلیت شرکت در جشنواره ها را داشته اند و در این بین یکی از روبات هایم موفق به کسب رتبه اول در جشنواره روبات ها شده است.
 هدفتان از ساخت روبات عمود پرواز چه بود؟ در مرحله اول هدف از ساخت این روبات که به نوعی یک امدادگر پرنده است حضور در مسابقات بود ؛ اماهنگام خرید قطعاتی مانند موتورها به فکر استفاده از موتورهایی که خارج از مبحث مسابقات هم از آنها استفاده شود ؛ افتادم.
این روبات چه ویژگی هایی دارد؟  این دستگاه با قابلیت مانور بالا ؛ قادر به تشخیص منابع دود و مطلع ساختن میزان غلظت دود به ایستگاه ها زمینی است و در صورت نیاز مقادیری آب روی منبع انتشار دهنده دود تخلیه می کند.              
چه برنامه ای برای توسعه این روبات دارید؟ به دلیل قدرت کافی که در موتورهای این ربات وجود دارد و توانایی بلند کردن اجسامی به وزن حدود ۱۰ کیلوگرم ؛ در حال تغییر کاربری آن از انجام عملیات امدادی به عملیات نظامی هستم.البته این روبات با توجه به قدرت مانور بالا می تواند در جنگ های رو در رو عملکرد خوبی داشته باشد.
 
تاکنون چقدر برای ساخت این روبات هزینه شده است؟ با توجه به کامل نبودن این روبات تاکنون حدود ۴/۵  میلیون تومان برای ساخت آن هزینه شده است ولی همچنان نیازمند صرف هزینه و وقت بیشتری برای تغییر کاربری است.
 مهم ترین مشکل شما در ساخت روبات چیست؟ بزرگترین مشکل در این مورد بحث هزینه هاست و این در حالی است که روبات های مشابه این روبات شاید با ۳ برابر قیمت وبا کیفیتی پایین تر ساخته می شوند.
 تقاضای شما از مسولان چیست ؟ بزرگترین حمایت از ما کمک مالی و بعد از آن فقط و فقط ذره ای اعتماد است. متاسفانه فعالان این حوزه از مقدار حمایت هایی که می شود رضایت ندارند و جا دارد از مسولان تقاضا شود ما را از حمایت بیشتر خود بهره مند کنند و مطمأن باشند که با حمایت بیشتر به رشد و توسعه و پیشرفت علم در کشورمان کمک به سزایی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار