معاون میراث فرهنگی استان قم:

۸۵۰ بنای تاریخی در قم ثبت‌ شده است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: در حال حاضر حدود ۸۵۰ بنای تاریخی در استان شناسایی‌شده که تعداد ۳۵۰ بنا ارزشمند به شمار می‌روند.
کد خبر: ۳۴۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ 24 December 2016
به گزارش تابناک قم، عمار کاوسی با اشاره به اهمیت توجه به بناهای تاریخی در سطح شهر اظهار داشت: چندسالی است که محدوده تاریخی استان مشخص‌شده ولی هنوز آمار دقیقی از میزان بناهای ارزشمند استان وجود ندارد که نیازمند بازنگری در این زمینه هستیم.

وی بابیان اینکه مردم و شهرداری باید قبل از تخریب یا بهسازی واحدهایی که ازنظر تاریخی دارای قدمت هستند استعلامات لازم را در این زمینه بگیرند، افزود: عدم توجه به  استعلام‌گیری‌ها باعث شده تا برخی از آثار ارزشمند تاریخی استان قم در این چند سال از بین رود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: با توجه به نبود آمارهای دقیق  و ضوابط خاصی درباره بناهای ارزشمند تاریخی، نیاز است علاوه بر بازنگری، گروه کارشناسی تشکیل‌شده تا بر اساس تعاریف میراث فرهنگی محدوده بافت تاریخی را بررسی و بناهای ارزشمند استان را شناسایی کنند.

وی با تأکید بر اینکه بافت‌های تاریخی قم هنوز مستندسازی نشده است، تصریح کرد: قرار است در سال جاری اعتباراتی برای میراث فرستاده شود که در این صورت می‌توان به لکه‌گذاری بناهای ارزشمند استان اهتمام کرد و تا آن زمان شهرداری باید برای تمامی بناها استعلام کند.

کاووسی از ارسال مستندات اماکن تاریخی به ادارات مختلف قم خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 850 بنای تاریخی در استان شناسایی‌شده که تعداد 350 بنا ارزشمند به شمار می‌روند،  تعداد باقی‌مانده نیز دارای ارزش‌های لازم برای ثبت نیستند اما تاریخی به شمار می‌روند و شرایط لازم برای ثبت شدن به‌عنوان بنای ارزشمند را ندارند.

وی ابراز کرد: برای مساعدت در زمینه ثبت بناهای تاریخی قم، سازمان میراث فرهنگی قول‌هایی داده که اگر این اعتبار برای ما فرستاده شود ما نیز می‌توانیم این کار را به‌طورجدی آغاز کنیم ولی در هر صورت ما در حال شناسایی بناهایی تاریخی هستیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار