استاندار آذربایجان‌شرقی:

نفت مانع استفاده از مغزها شده است

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: از منطقه ویژه به‌عنوان موتور محرکه استان انتظار داریم که استان را به حرکت وادار کنند، چون تابه‌حال نفت داشتیم نتوانستیم از مغزهای خودمان استفاده کنیم.
کد خبر: ۳۲۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷ 12 November 2016

 اسماعیل جبارزاده ظهر امروز در دیدار با هیات فناوری موسسه AIT  اتریش، با بیان اینکه تبریز یکی از شهرهای علمی فرهنگی و تاریخی ایران به معنای واقعی است، اظهار داشت: علت نام‌گذاری منطقه ویژه با عنوان ربع رشیدی به دلیل وجود دانشگاه ربع رشیدی در 700 سال گذشته بوده که به‌ صورت مدرنیته اداره و به معنای واقعی دانشگاه کارآفرین بود، همچنین به هفت زبان دنیا در آن تدریس می‌شده و به‌ طور کلی یک شهر کوچک برای اساتید با تمام امکانات بود.

وی با بیان اینکه دوست داریم با کمک موسسه Ait ربع رشیدی این عصر را دوباره ایجاد کنیم، اضافه کرد: علاوه بر آن، تبریز به‌ واسطه موقعیت جغرافیایی خود و قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم شرق و غرب را به هم وصل می‌کند.

جبارزاده ادامه داد: تنها داشتن مدارک تحصیلی در سطوح دکترا و دیگر مقاطع، برای توسعه کافی نبوده و در ابتدا باید مغزهای کسانی که دکترا  دارند را توسعه دهیم در ادامه از آن در برای توسعه استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: با توجه به فعالیت 40 ساله این موسسه در این حوزه علاقه‌مند هستیم در مسیر توسعه مغزها در کنار ما باشند و همچنین علاقه‌مند به برقراری ارتباط با موسسه فناوری اتریش، شورای عالی عتف و استان هستیم.

وی افزود: با توجه به این مسئله علاقمند هستیم در هر واحد تولیدی یک شاخه از منطقه ویژه علم و فناوری در قالب واحدهای تحقیق و توسعه رسوخ کند، چون بر این باور هستیم، بدون تکنولوژی و علم  امکان هدایت بشر را به معنای واقعی در مسیر خواسته‌هایش وجود ندارد.

جبارزاده، گفت: از منطقه ویژه به‌عنوان موتور محرکه استان انتظار داریم که استان را به حرکت وادار کنند، چون تابه‌حال نفت داشتیم نتوانستیم از مغزهای خودمان استفاده کنیم، با توجه به این مسئله به دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم و اقتصاد بدون نفت باید در کنارش منطقه ویژه علم و فناوری نیز باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی بیان کرد: با توجه به اینکه کشور اتریش در مسائل برجام و هسته‌ای به‌عنوان کشوری بود که در این مسائل کمک کرد علاقه‌مندیم در حوزه علم و تکنولوژی نیز از تجربیاتشان استفاده کنیم و مطمئنم همکاری بین استان و موسسه AIT همکاری خوبی خواهد بود و آماده هرگونه حمایت برای اجرای توافقات هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در راستای تحقق اهداف تعیین‌ شده آماده بکارگیری همه امکانات استان اعم از دولتی و بخش خصوصی هستیم، بیان کرد: درگذشته با کشور اتریش همکاری‌هایی در حوزه فناوری را داشتیم اما به دلیل بحث تحریم‌ها این ارتباطات قطع شد و خوشحالیم که این همکاری‌ها مجدداً وصل شده است.

جبارزاده، در ادامه با اشاره به همکاری‌های شورای عالی عتف در  توسعه منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، ادامه داد: علاقه‌مندیم آنچه در شورا و دبیرخانه جمع‌بندی می‌شود در استان عملیاتی کنیم و معتقد هستیم هیچ کاری را در استان انجام نمی‌دهیم مگر یک‌پایه و اساس و پشتوانه علمی داشته باشد و تا به امروز هم در این دولت  این کار را عمل کردیم.

وی ادامه داد: در خصوص منطقه ویژه هم معتقدم تنها راه نجات حرکت به سمت علم بوده و همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی نیز بدون بحث فناوری همه این کارها نتایج خوبی نخواهند داشت.

استاندار آذربایجان شرقی، ادامه داد: تبریز شهری است که استعداد انجام کاری‌های اولیه را دارد به‌عبارتی‌دیگر ریسک‌پذیر بوده و در بحث علم و فناوری هم این ریسک را پذیرفته و پیش می‌رویم، به‌طوری‌که هیچ‌کسی باور نمی‌کرد 1600 طرح را بتوانیم دورهم جمع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این مسئله امیدواریم بتوانیم تعدادی مناسبی از این طرح‌ها در نمایشگاه به فروش برسد و در صورت تحقق این مسئله فتح بابی برای توسعه دانش‌بنیان خواهد بود و البته در این مسئله نیز علاقه‌مند به استفاده از تجربیات دوستان هستیم./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار