حمام تاریخی مهرجردمیبد ثبت ملی شد

حمام تاریخی مهرجرد شهرستان میبد به شماره 31203 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۲۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ 26 April 2015
به گارش تابناک یزد، "محسن ذاكري نيا" سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در این رابطه تصريح كرد: اين اثر تاريخي كه در خيابان شهيد طالقاني شهر ميبد واقع ‌شده، با توجه ‌به‌ سبک معماري، قدمتي متعلق به دوران متاخر اسلامي(قاجار) است و نام آن نيز متاثر از نام محلي است که بنا در آن واقع شده است.

وي با بيان اين  كه اين بنا به صورت حياط مرکزي و سه‌ جبهه ساخت، طراحي و ايجاد شده است، افزود: ورودي بنا در جهت شرق و دربند نقيب قرار دارد و پس از ورودي، هشتي قرار گرفته است که يک راهرو از آن منشعب مي‎‎شود و در انتها با يک زاويه 90 درجه در جهت غرب به حياط ختم مي‏‏شود.

ذاكري نيا ادامه داد: در جهت جنوب حياط، ايواني با پوشش سقف به صورت طاق و تويزه با قوس جناقي وجود دارد که قدمت آن به دوره صفويه باز مي‌گردد و در طرفين اين ايوان نيز دو اتاق نشيمن قرار دارد.

وي خاطرنشان كرد: فضاهايي نيز در پشت بام ضلع جنوبي وجود دارد که دسترسي به آنها از طريق راه پله‎‎اي ‌که از جهت غربي هشتي ورودي منشعب مي‎‎شود، امکان‎‎پذير است و به نظر مي رسد كه اين بخش داراي سه ايوان در کنار هم بوده که بخش مرکزي آن در دوره قاجار تخريب و به جاي آن بادگير جهت تهويه هواي ايوان ساخته شده است.

سرپرست معاونت ميراث فرهنگي استان در پايان نيز يادآور شد: به طور کلي اين بنا با مصالح خشت و آجر و با ملات گل و گچ ساخته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار