برداشت غیرمجازسالانه 30 میلیون متر مکعب آب از چاه های مانه وسملقان

معاون فرماندار مانه و سملقان گفت: سالانه 30 میلیون مترمکعب آب از چاه های این شهرستان به صورت غیرمجاز برداشت می شود که این امر تبعات اجتماعی زیادی به بار می آورد.
کد خبر: ۲۷۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴ 01 August 2016
رسول جهاندوست روز دوشنبه در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه امسال خوشبختانه در حوزه گردشگری درکش مشکل آب آشامیدنی نداشته ایم اظهار کرد: بیشترین مشکل تنش آبی مربوط به حوزه پایین دست شیرین دره است، که به علت آگاهی نداشتن کشاورزان به رعایت الگوی کشت و الگوی مصرف آب با چالش های اجتماعی مواجه شده اند.
وی الگوی مصرف آب آشامیدنی شهرستان را نادرست دانست و تصریح کرد: روزانه 220 لیتر آب آشامیدنی در این شهرستان مصرف می شود.
وی 95 درصد مصرف آب شهرستان را در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: فقط 5 درصد آب در بخش آشامیدنی به مصرف می رسد که 86 درصد مصرف آب ها از طریق سفره های زیر زمینی و بقیه از طریق چشمه ها، رودخانه ها و قنوات تامین می شود.
جهاندوست یکی از مسائل رعایت الگوی کشت را طرح آمایش سرزمین عنوان و بیان کرد: این طرح در همه مسایل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی همه جانبه نگر است و بخش اعظم آن مربوط به مسائل کشاورزی است که این طرح هنوز در استان ما مهیا نشده است.
رئیس آب و منطقه ای شهرستان مانه سملقان هم در این جلسه کمترین میزان بارندگی سال زراعی جاری در استان را مربوط به شهرستان گرمه و بیشترین بارندگی را شهرستان شیروان دانست و گفت: آب های تجدید پذیر شهرستان باید شناسایی شود.
خسرو پناه افزود: آب فاضلاب تصفیه شده باید خوب مدیریت شود تا در زمان بحران کم آبی بتوان در زمینه آبیاری محصولات کشاورزی از آن استفاده کرد.
وی ظرفیت دشت مانه را بسیارضعیف اعلام کرد و تصریح کرد:طرح همیار آب(ناجیان آب) در حال پیگیری است که از پتانسیل های صدا و سیما هم در زمینه آگاه سازی مردم استفاده کرده ایم.
شهرستان 110 هزار نفری مانه وسملقان در 45 کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و قطب کشاورزی استان محسوب می شود.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار