وقتی روحانی و مولوی با هم اخت می‌گیرند!

در حاشیه شهر مشهد در مکانی که حضور اهل سنت چشمگیر‌تر است، برادران شیعه و سنی در کنار هم و دوشادوش هم و دور از هیاهوی زمانه، محله‌ای را ساخته‌اند که همه در آن شریک‌اند.
کد خبر: ۲۵۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷ 04 July 2016

به گزارش تابناك رضوي، در حاشیه شهر مشهد در مکانی که حضور اهل سنت چشمگیر‌تر است، برادران شیعه و سنی در کنار هم و دوشادوش هم و دور از هیاهوی زمانه، محله‌ای را ساخته‌اند که همه در آن شریک‌اند.

«اسماعیل‌آباد» روستایی کوچک از توابع بخش احمدآباد شهرستان مشهد، با صدها خانوار روستایی که مردمانش فقر، محرومیت، نبود امکانات رفاهی، نبود امنیت و مشکلاتی از این قبیل را فراموش کرده و در کنار هم و دست در دست هم به مبارزه با مشکلات موجود پرداخته‌اند.

اینجا بحث بر سر مذهب نیست و شیعه و سنی بودن تفاوت آنچنانی ندارد؛ تنها نقطه مشترکشان حب اهل بیت(ع) است و انزجار از دشمن اصلی مسلمین یعنی اسرائیل.

بیشتر برنامه‌هایشان با هماهنگی بسیج انجام می‌شود و فرمانده بسیجشان که نمی‌خواهد نام و نشانی از او عنوان شود تمام کارها را خودجوش و مردمی معرفی می‌کند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه اسماعیل‌آباد با اینکه نقطه حساسی برای دشمنان است اما مردمانش با وحدت اسلامی آنجا را اداره می‌کنند، تأکید می‌کند: اسماعیل‌آباد روستایی است که شیعه و سنی با هم زندگی می‌کنند به طوری که امام جماعت مسجد الفاروق که مسجد برادران سنی منطقه است به مسجد شیعیان آمده و در رابطه با وحدت اسلامی که مورد تأکید مکرر مقام معظم رهبری است، صحبت می‌کند.

وی با بیان اینکه روستای اسماعیل‌آباد چندی پیش توسط شهرداری به محله «وحدت» تغییر نام پیدا کرد گفت: در روستا سه مسجد «جامع الفاروق» و مسجد «حضرت علی بن ابیطالب» برای اهل سنت و مسجد «ابوالفضلی» برای شیعیان وجود دارد.

فرمانده بسیج روستای اسماعیل‌آباد با اشاره به فعالیت‌های مشترک شیعه و سنی در منطقه اظهار داشت: مدتی است با جمعی از دوستان در این منطقه مشغول به فعالیت‌های مختلف فرهنگی از جمله مسائل مربوط به وحدت هستیم و الحمدالله توانسته‌ایم شاهد خروجی‌های خوبی در مدت کوتاهی باشیم که پیوند دوستی بین اهالی شیعه و سنی نمونه بارز آن است.

وی با بیان اینکه با فعالیت‌های پایگاه بسیج در محله همچون مبارزه با اعتیاد و گشت‌های مشترک با پایگاه بسیج مساجد اهل سنت و... توانستیم اهل سنت محل را دعوت به همکاری کنیم، می‌افزاید: در این مدت توانسته‌ایم دستگاه‌های مختلف را وارد کار کنیم؛ مانند شهرداری و سازمان فرهنگی تفریحی آن و اداره اوقاف.

مهدی محمد‌آبادی دیگر فعال محله وحدت نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: اهل سنت مشهد چهار نماز جمعه دارند که بزرگ‌ترین آن در مسجد الفاروق برگزار می شود.

این فعال فرهنگی گفت: ما هر هفته جمعه‌ها به همراه تعدادی از رفقای طلبه شیعه در نماز جمعه آنان شرکت می‌کنیم، حضور ما و گفت‌وگو با اهل سنت و ارتباط‌گیری‌های چهره به چهره با آنان خیلی مفید بوده است و به کمک خداوند در این بستر، دل‌ها را به هم نزدیک کرده‌ایم.

وی ارتباط با برادران اهل سنت و حضور در نماز جمعه را مانع فعالیت تندروها و تهییج افکار عمومی منطقه می‌داند چرا که در میان توده اهل سنت مثل شیعیان طیف‌های مختلفی وجود دارد.

محمد‌آبادی با بیان اینکه حضور نداشتن ما در میان اهل سنت تنها به ایجاد حباب غیر واقعی از عقاید ما برای آنان کمک می‌کند اظهار داشت: عدم حضور ما در میان اهل سنت می‌تواند به بسته شدن فضای فکری آنان و بی‌اطلاعی از شیعه دامن بزند، همان‌طور که ما هم در جمع‌های خصوصی خود در مورد مخاطب اهل سنت با چنین مشکلی روبه‌رو هستیم، یعنی ما و اهل سنت شناخت درستی از همدیگر نداریم و این باعث می‌شود که نسبت به هم بدبین باشیم و همدیگر را دشمن بپنداریم اما زمانی که ما با هم ارتباط داریم و بعد از نماز دست برادر اهل سنت خود را به گرمی می‌فشاریم، وقتی لحظه دیدار همدیگر را در آغوش می‌گیریم و ... می‌تواند تمرین وحدت باشد، یعنی با هم زندگی کنیم.

وی با اشاره به ماه مبارک رمضان و فعالیت‌های فرهنگی در منطقه افزود: برگزاری نماز جمعه و محافل انس با قرآن با دعوت از قاریان شیعه و سنی خود تقویت‌کننده این وحدت بود که در ماه مبارک رمضان پر رنگ‌تر شد؛ حضور مسئولان در مساجد اهل سنت و شنیدن انتقادات و پیشنهادات اهل سنت نسبت به امور جاری شهر و محله خودمان، درست همان‌طور که یک شهروند شیعه می‌تواند و حق دارد از مسئولان انتقاد کند و نسبت به بهبود مسائل محله مطالبه کند برادران اهل سنت منطقه نیز این حق را دارند.

محمد‌آبادی به تلاش برای فراهم کردن فضای مطالبه برای اهل سنت در منطقه اشاره کرد و گفت: این امر باعث می‌شود که آنان هم خود را درون این نظام بدانند، می‌دانیم که اهل سنت هم با اینکه پیرو مذهب رسمی کشور نیستند، برای این نظام شهید دادند و فداکاری‌ها کرده‌اند و می‌کنند، ما نباید کاری کنیم که آن‌ها احساس کنند که درون نظام تعریف نمی‌شوند.

وی دشمنی دشمنان در طول تاریخ را تبلیغات مسمومی می‌داند که با حضور تفکر افراطی در منطقه که سر رشته آن آل‌سعود است، تقویت شده و می‌گوید: نکته‌ای که مهم است تصویر ناصحیحی است که بعضی از ما داریم، فکر می‌کنیم اهل سنت با ازدیاد نسل خود سعی بر تغییر موازنه جمعیتی نظام دارد، ولی واقعیت این طور نیست و فرزندآوری جزو فرهنگ زندگی اهل سنت است و چیز خوبی هم هست، مشکل از ماست که این مسأله را جا انداخته‌ایم که «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر!» و این شده معضل ما که حتی مقام معظم رهبری احساس خطر می‌کنند و به شخصه این فرهنگ غلط را گوش‌زد و تقبیح می‌کنند.

این فعال فرهنگی حضور نداشتن و ارتباط نگرفتن با اهل سنت را زمینه‌ساز ورود دشمن و دامن زدن دشمن به تصورات نادرست می‌داند و تاکید می‌کند: خروجی این عدم ارتباط، می‌شود تصویر ذهنی ناصواب ما از آن‌ها و همچنین آن‌ها از ما؛ ما نباید فریب نقشه‌های دشمن را بخوریم که می‌خواهد بین شیعه و سنی دشمنی ایجاد کند و از این طریق راه را برای گسترش وهابیت هموار کند، شایعات یکی از ترفندهای دشمن در این قضیه است.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار