در سحری و افطار چه بخوریم و چه نخوریم؟

مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر با تحریک انسولین موجب ورود قندخون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قندخون می‌شود.
کد خبر: ۲۴۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸ 14 June 2016
یک کارشناس تغذیه در همدان گفت: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر با تحریک انسولین موجب ورود قندخون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قندخون می‌شود.

به گزارش ایسنا، آرزو کاوه‌ای، اظهار کرد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر توصیه نمی‌شود چرا که مصرف قندهای ساده مانند شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می‌شود، شخص زودتر گرسنه شود.

وی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی نان و غلات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات ضروری است.

کاوه‌ای عنوان کرد: با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها و پروتئین، انرژی مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

این کارشناس تغذیه افزود: افراد روزه‌دار باید مانند زمانی‌که روزه نیستند، سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است اما صرف غذا در دفعات کمتر مثلا دو بار در روز هم مشکلی به وجود نمی‌آورد.

وعده سحری چگونه باشد؟

کاوه‌ای تصریح کرد: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحر خصوصیات وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند.

وی اضافه کرد: می‌توان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک را صرف کرد که این امر به وضعیت شخص و تمایل او بستگی دارد.

در وعده افطار چه بخوریم؟

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه غذایی شیر و لبنیات مانند ماست، شیر و  پنیر، میوه‌ها و سبزیجات، نان و غلات توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف نان و پنیر و سبزی یکی از عادات غذایی مطلوب ایرانی‌ها در این ایام است که به شرط شست‌وشوی کامل و ضدعفونی کردن سبزی‌ها مصرف آن توصیه می‌شود.

وی افزود: از شیرگرم، فرنی، شیربرنج و انواع غذاهای آبکی مانند سوپ، آش و حلیم بدون روغن می‌توان برای وعده افطار استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف آب و مایعات در وعده افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود، یادآور شد: مصرف میوه و سبزیجات در فاصله افطار تا سحر به علت داشتن فیبر فراوان برای دستگاه گوارش مفید بوده و مانع از ابتلا به یبوست در فرد می‌شود.

وی گفت: از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات، گندم، جو و حبوباتی نظیر عدس، لوبیا و نان‌های سبوس‌دار و غذاهای حاوی فیبر مانند سبزی‌ها، حبوبات، غلات و میوه‌های با پوست، میوه‌های خشک به ویژه گلابی، آلو و انجیر و بادام در وعده سحری استفاده شود.

وی افزود: مواد غذایی فوق به علت اینکه به آهستگی هضم می‌شوند، موجب می‌شود که فرد دیرتر احساس گرسنگی کند.

کاوه‌ای اظهار کرد: توصیه می‌شود برای تامین آب مورد نیاز بدن پس از افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم‌آبی بدن نوشیده شود.

هنگام افطار و سحری از مصرف چه غذاهایی بپرهیزیم؟

وی یادآور شد: یکی از عادات غلط روزه‌داران این است که به علت تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار مایعاتی همچون آب سرد و نوشابه می‌نوشند که این روشی اشتباه است و باید افطار را با کمی آب گرم و یا چای آغاز کنند.

کاوه‌ای تصریح کرد: میزان منطقی مصرف خرما روزانه سه تا پنج عدد بوده و مصرف بیش از حد آن مانند سایر شیرینی‌ها مضر است.

وی افزود: به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مانند زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی هستند، می‌توان از مواد طبیعی شیرین مانند خرما، کشمش و انواع میوه‌ها استفاده شود چرا که افراط در مصرف انواع شیرینی در افطار موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: مصرف زیاد آب در هنگام افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود.

توصیه‌های کارشناسی

وی توصیه کرد: در وعده‌های سحر و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مانند قند و شکر پرهیز شود.

کاوه‌ای گفت: نوشیدن بیش از حد چای در وعده سحر موجب دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که در طول روز بدن به آن نیاز دارد، می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار