70 درصد بارندگی ها در کشور تبخیر می شود

کد خبر: ۲۴۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶ 06 June 2016


معاون مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: 70 درصد بارندگی ها در کشور تبخیر می شود.

به گزارش ایرنا مهدی فتحی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک رونمایی از ویژه نامه محیط طبیعی استان که با حضور مسئولان استانی و شهری در سالن جلسات ساختمان شهرداری کرج برگزار شد،افزود: این در حالی است که در استان سیستان و بلوجستان 90 درصد و در استان کرمان 85درصد بارندگی ها تبخیر می شود.

این مسئول اظهار کرد:در البرز نیز 70 درصد بارش ها تبخیر می شود و برای رسیدگی به این موضوع می بایست ، افزایش پوشش گیاهی را در دستور کار قرار داد.

این مسئول خاطر نشان کرد: طراحی سطوح آبگیر شهری یکی از موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود و در ساختمان هایی که در شهرها داریم اجازه ندهیم آب باران وارد فاضلاب شود .

وی با اشاره به اینکه اگر تغییر اقلیم موثر است ، تغییر رفتار ما با طبعیت موثرتر است ، گفت: ما رفتار مناسبی با طبیعت نداشته ایم و می بایست در این بخش اقدام موثری صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: کنترل سیلاب شهری یک کار ترکیبی است و فقط منابع طبعیی و شهرداری نمی تواند این کار را انجام دهد.

فتحی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با محوریت مدیریت بحران استانداری در این خصوص در حال انجام است و به تازگی همایشی با همین موضوع در کرج برگزار شد.

وی با بیان اینکه مشکل اعتباری وجود دارد، گفت: اکنون منتظر دریافت اعتبارات هستیم.

فتحی افزود: به محض تزریق اعتبارات به سرعت عملیات آبخیز داری را می توان انجام داد و این امر جزء اولویت های ما است .

وی با اشاره به اینکه عملیات هایی که ما انجام می دهیم به یکدیگر مرتبط است ، گفت:کنترل سیلاب شهری با ریزگرد هایی که در استان اتفاق می افتد در ارتباط هستند و ما می دانیم که وقتی سیلاب می آید به خاطر خشکسالی است وسیل به خودی خود بد نیست اما وقتی ما نمی توانیم با آن رفتار کنیم این موهبت به یک معضل تبدیل می شود.

وی اظهار کرد: ما نمی توانیم سیل را در بالا دست کنترل کنیم و به سفره های زیر زمینی در پایین دست دقت نکنیم .

وی گفت: امروز مشکل ما این است که مسائل محیط زیست مربوط به شهر و استان نیست و فرا تر از یک کشور است و روز جهانی محیط زیست را برگزار می کنند.

وی افزود: در شرایطی که بحران آب داریم سیل رخ می دهد و نشان می دهد در گذشته در بحث منابع آب مدیریت نداشته ایم و امیدواریم این اشتباهاتی که درگذشته صورت گرفته است تکرار نشود .

وی با تاکید بر جامع نگری و مدیریت جامع ، بیان داشت: ما نمی توانیم یک تصمیم برای کرج بگیریم و دیگر مناطق استان البرز در نظر نگیریم مدیریت جامع یعنی اینکه همه چیز به هم مربوط است .

*** کاهش 60 درصدی ورود دام به مراتع البرز

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ورود دام به عرصه های منابع طبیعی در البرز 60درصد کاهش یافته است، گفت: در سال های گذشته بنا به مسائلی که وجود داشت ظرفیت مراتع استان رعایت نمی شد و دام های بیشتری به مراتع ورود می کردند.

وی افزود: اواخر سال 93 برنامه ای تنظیم شد که در سال 94 آغاز شد که اکنون یک برنامه منسجم در استان برای این موضوع در حال انجام است .

این مسئول اظهار کرد: اکنون ایستگاه هایی برای این موضوع دایر است و اقداماتی انجام شده است و تعدادی ایستگاه ثابت داریم و از دام هایی که مجوز ندارند به مراتع استان جلوگیری می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار