تشكیل پرونده الکترونیک سلامت برای هر شهروند قمی

قم یکی از استان‌های فعال و پیشرو در اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور است. این استان در فاصله زمانی کمتر از یک سال از اجرای این طرح، تنها استانی است که به پوشش صد در صدی آن دست یافته است.
کد خبر: ۲۳۸۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶ 01 June 2016
به گزارش تابناک قم، در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت 11 بسته خدمت از جمله خدمات خودمراقبتی، خدمات تشخیصی و شناسایی زودهنگام عوامل خطر و بیماری‌ها، خدمات ارزیابی، تشخیص و شروع درمان بیماری‌های مزمن و بیماری‌های شایع و فصلی، خدمات مراقبت از سلامت مادران باردار و شیرده، خدمات مشاوره و مراقبت روانشناختی، خدمات مشاوره و مراقبت از تغذیه، خدمات مشاوره و مراقبت اجتماعی، خدمات حفظ و ارتقای نظام مدیریت بیماری‌های واگیر، خدمات سلامت دهان و دندان، خدمات سلامت محیط و کار و خدمات سلامت در حوادث و بلایا به افراد زیر پوشش طرح به صورت رایگان ارائه می‌شود تا از نیاز مردم به خدمات درمانی در آینده کاسته شود.

هر 80 هزار نفر یک مرکز بهداشت

به گفته «مرتضی آقاحسنی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، این معاونت با 41 مرکز جامع و 138 پایگاه سلامت به ارائه خدمات بهداشتی در قالب طرح تحول نظام سلامت به مردم استان می‌پردازد. این در حالی است که پیش از اجرایی شدن این طرح تنها 14 مرکز جامع و 50 پایگاه سلامت در استان قم وجود داشت.

این تعداد مراکز به حدود یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت مردم قم خدمات بهداشتی ارائه می‌کردند. یعنی هر مرکز باید به 80 هزار نفر در حوزه‌های مادر و کودک، واکسیناسیون و مراقب‌های تنظیم خانواده خدمات ارائه می‌کرد.

وی آگاه کردن مردم  از حق قانونی بهره‌مندی از امکانات بهداشتی را یکی از وظایف مرکز بهداشت عنوان کرد و افزود: یکی از اهداف ما افزایش سطح سواد سلامت مردم است. مردم اگر به حقوق خود آگاه باشند این نیازها را مطالبه می‌کنند و در آن صورت است که می‌توان به مردم اطلاعاتی ارائه داد مبنی بر اینکه چه عواملی سلامتی آنها را به خطر می‌اندازد. از این طریق، رفتار هر فرد پیشگیرانه می‌شود. این همان خودمراقبتی است که معاونت بهداشتی با جدیت به دنبال تحقق آن است.

به اعتقاد آقاحسنی، سبک نادرست زندگی از جمله کاهش فعالیت‌های بدنی، مصرف نکردن میوه و سبزیجات و چربی خون و فشار بالا از مهم‌ترین عوامل بروز سکته‌های قلبی و مغزی است که بیشترین آمار مرگ و میر را بر جای می‌گذارد. اما با شیوه صحیح زندگی می‌توان تا حد زیادی از این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

سیب؛ سامانه سلامتی

آن طور که آقاحسنی می‌گوید، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اجرای طرح تحول نظام سلامت تلاش می‌کند برای پیشگیری هر چه بیشتر از وقوع این بیماری‌ها گام بردارد.

وی از تشکیل پرونده الکترونیک برای 805 هزار و 537 نفر از شهروندان در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت خبر داد و اظهار کرد: این پرونده‌ها حاوی جزئی ترین اطلاعات بهداشتی و درمانی افراد زیر پوشش است.

«سامانه سیب» را که پرونده افراد زیر پوشش طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در آن ثبت شده است به نوعی می‌توان یک مرکز آمار کوچک تلقی کرد که همه اطلاعات افراد را در خود جا داده است. این سامانه هر خدمت بهداشتی را  که به این افراد در هر یک از مراکز جامع یا پایگاه‌های سلامت ارائه می‌شود ثبت می‌کند. تاکنون بیش از 700 هزار عنوان خدمت به افراد زیر پوشش این طرح ارائه شده است.

با این اقدام معاونت بهداشتی، آرزوی شهروندان برای داشتن پرونده سلامت عملیاتی شده است. افرادی که در این سامانه اقدام به تشکیل پرونده کرده‌اند در هر جای کشور امکان دسترسی به این پرونده را دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: طرح پرونده الکترونیک از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و در حال پیشرفت است. به این صورت که برای هر فردی در پایگاه پرونده الکترونیک تشکیل می‌شود و روش سنتی ثبت اطلاعات روی کاغذ حذف می‌شود. با اولین مراجعه هر فرد به مراکز بهداشت، کد ملی وی در سامانه اطلاعات وارد و بر اساس آن اطلاعات اولیه و گروه سنی و جنسی فرد از ثبت احوال استعلام می‌شود.  بر مبنای گروه سنی فرد، سیستم اعلام می‌کند که چه خدمات بهداشتی باید به فرد متقاضی ارائه شود. مراقب سلامت هم بر اساس موارد اعلام شده، خدمات را به فرد ارائه و گزارش فعالیت خود را در سیستم ثبت می‌کند.

قم؛ سومین استان در ثبت پرونده سلامت

آقاحسنی گفت: ثبت پرونده الکترونیک سلامت برای اولین بار در استان تهران  و بعد از آن در زنجان از سوی رئیس جمهور  انجام شد. استان قم بعد از این 2 استان در جایگاه سوم قرار دارد. در حال حاضر در نمودار ارائه خدمت هم استان قم بعد از استان تهران - با وجود این‌که بعد از زنجان کار خود را آغاز کرده است - در رتبه دوم قرار دارد. از نظر جمعیت زیر پوشش این طرح هم استان قم در رتبه برتر قرار دارد.

دقت تفکیک اطلاعات آماری این سامانه به حدی است که ریزترین اطلاعات در مناطق مختلف شهری و در گروه‌های گوناگون سنی، جنسی و قومی را با یک کلیک به کاربر ارائه می‌دهد. از همین طریق می‌توان به بسیاری از اطلاعات برای استفاده‌های تحقیقاتی دست پیدا کرد.

آقاحسنی با بیان این‌که این طرح را می‌توان بسترساز اجرای برنامه پزشک خانواده دانست، اظهار کرد: البته این طرح تفاوت‌هایی بسیاری با برنامه پزشک خانواده دارد چراکه در این طرح برای فرد هیچ محدویتی ایجاد نمی‌شود که حتما به پزشک خانواده خود مراجعه کند و از طرفی تا وقتی که پرونده الکترونیک به طور ویژه و سراسری اجرایی نشود نمی‌توان برنامه پزشک خانواده را اجرا کرد.

وی با اشاره به جذب بخش خصوصی برای اجرای این طرح تأکید کرد: پزشکان بخش خصوصی هم می‌توانند در این سیستم با ما همکاری کنند. افرادی که در این زمینه ابراز تمایل کنند باید بر اساس سامانه سیب کار کنند؛ به این طریق که بیمار به پزشک بخش خصوصی ارجاع داده می‌شود و بر اساس برنامه از میزان ویزیت 30 هزار تومانی 8 هزار و 500 تومان را بیمه، 10 هزار تومان را بیمار وباقی مبلغ را علوم پزشکی می‌پردازد.

تحول در عرصه بهداشت و درمان در سال‌های اخیر بسیار مشهوده بوده اما این طرح‎ها هنوز کامل نشده است. این گام‌های بلند در راستای بهداشت در حالی برداشته می‌شود که همیاری رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم از حقوق خود یکی از مهم ترین مسائلی است که می‌تواند معاونت بهداشتی را در رسیدن به اهداف بلندی که در راستای آن قدم برداشته است همیاری کند.

گسترش و توسعه طرح‌هایی چون خودمراقبتی و سفیران سلامت که علاوه بر ارائه خدمت به مردم می‌توانند از آمار بالای مبتلایان به بیماری گوناگون و در نتیجه هزینه‌های سرسام آور درمان بکاهند، از مواردی است که رسانه‌ها می‌توانند در آنها تاثیرگذار باشند.

روزنامه همشهری نیز در این زمینه تعامل و همکاری مشترک را با مرکز بهداشت قم به منظور اطلاع رسانی در زمینه‌های بهداشت و سلامت شهروندان آغاز کرده تا شاید بتوان به زودی یک میلیون و 300 هزار سفیر سلامت در استان قم داشته باشیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار