خانه رزاقیان تفت، نماد معماری عصر پهلوی+عکس

خانه رزاقیان" یکی از نمونه خانه‎‎های سنتی استان یزد مربوط به دوران پهلوی است که علاوه بر حیاط مرکزی، اتاق‎‎های تابستانی و زمستانی، تالار و زیرزمین، دارای عناصری مثل بادگیر، هشتی، کلاه فرنگی و تزئینات گچ بری و سیمگل است.
کد خبر: ۲۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳ 13 April 2015
خانه رزاقیان تفت، خانه‎‎اي سنتي از عهد پهلويبه گزارش تابناک یزد،این بنا كه در كوچه باغ‎‎هاي زيباي محله گرمسير شهرستان تفت واقع شده، به شماره ۱۲۳۵۳ در سال 1384 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

واقع بودن بنا در محور فرهنگی تاریخی تفت، معماری ساختمان و دارا بودن عناصری چون بادگیر، خیشخان، هشتی، کلاه فرنگی، تزئینات ساده گچبری و آجرهای شرفی تزئینی با طرح شلجمی در سردر ورودی خانه از ویژگی‌های این بناست.
وجه تسمیه خانه رزاقيان متأثر از نام مالک آن است و تاريخ ساخت آن بنا بر حكاكي روي سه کتیبه سر در ورودی، هشتی و پیشانی ستون تالار مربوط به سال 1350 هجری است.
«خانه رزاقیان»  علاوه بر حیاط مرکزی، اتاق های تابستانی و زمستانی، تالار و زیرزمین، دارای عناصری مثل بادگیر، هشتی، کلاه فرنگی و تزئینات گچ بری و سیمگل هست.
سالهای گذشته مرمت هایی در این بنا انجام شده و در سال ۱۳۸۵ به عنوان موزه مردم شناسی شهرستان تفت احیا و امروزه بعنوان نمایندگی میراث فرهنگی از آن بهره برداری می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار