بهسازی ۴۲ خانه بهداشت در همدان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همزمان با گرامیداشت روز سوم خرداد امسال عملیات اجرایی ساخت ۴۲ پروژه خانه بهداشت با صرف ۷ میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود.
کد خبر: ۲۱۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰ 21 April 2016
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همزمان با گرامیداشت روز سوم خرداد امسال عملیات اجرایی ساخت ۴۲ پروژه خانه بهداشت با صرف ۷ میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود.

به گزارش تسنیم، جلال‌الدین امیری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با پیشرفت علم پزشکی و کشف عامل بیماری‌ها میزان شیوع بیماری‌های واگیر و قابل انتقال در کشورها کنترل شده است اما در کشورهای در حال توسعه بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر سوق پیدا کرده است.

وی افزود: فشار خون بالا، سرطان‌ها، دیابت و سوانح کار و ترافیک دلیل عمده مرگ و میر در جوامع مختلف به شمار می‌آیند که برای پیشگیری از آنها باید تغییر سبک زندگی و نحوه رفتار اجتماعی در اولویت قرار گیرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به رشد روزافزون تعداد مبتلایان به دیابت بیان کرد: در سال 1985 تنها 30 میلیون بیمار دیابتی در دنیا وجود داشت که در سال 2008 با شیب تند به 230 میلیون نفر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: براساس پیش‎بینی‌ها تا سال 2025 تعداد بیماران دیابتی به 400 میلیون نفر افزایش می‌یابد که برای کنترل این بیماری‌ها تا حدودی آموزش و تغیر سبک زندگی مؤثر واقع شده است.

افراد روزانه 15 دقیقه فعالیت بدنی دارند

امیری میانگین فعالیت بدنی افراد را 15 دقیقه در روز برآورد کرد و گفت: فعالیت بدنی و تحرک در جلوگیری از ابتلا به دیابت اثرگذار است و در این راستا باید شرایط برای توسعه ورزش‌های همگانی فراهم شود تا بتوان از شیوع دیابت جلوگیری کرد.

وی کاهش مصرف مواد قندی و کربوهیدرات‌ها، افزیاش تحرک، کاهش مصرف چربی، عدم مصرف فسفودها و غذاهای آماده و افزایش مصرف میوه و سبزیجات را در کنترل و کاهش احتمال بروز دیابت مؤثر دانست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان چاقی را یک عامل مهم در بروز دیابت خواند و افزود: افراد چاق به دلیل ترشح هورمون‎ها از بافت چربی در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

وی مصرف دخانیات و مواد مخدر را در بروز دیابت مؤثر دانست و گفت: همدان سومین استان پرمصرف دخانیات در کشور به شمار می‎آید که باید تمهیداتی اندیشیده شود.

امیری افزود: با وجود برخوردهای بهداشتی که برای جمع‌آوری قلیان در سفره‌خانه و رستوران‌ها انجام شده است اما متأسفانه قباحت اجتماعی قلیان در خانواده‌ها از بین رفته است و پدر و مادر در مجاور فرزند اقدام به مصرف قلیان می‌کنند.

وی افزود: مصرف قلیان بسیار خطرناک‌تر از سیگار است و باید با فرهنگسازی قباحت مصرف قلیان به جامعه بازگردد تا مردم با آگاهی از مصرف آن امتناع کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: بیش از 90 درصد بیماران به دیابت نوع 2 مبتلا هستند که شامل افراد چاق و کم تحرک بالای 20 سال سن می‌شود و البته تعدادی از این بیماران به دلیل وراثت مبتلا شدند.

4 درصد روستاییان همدان مبتلا به دیابت

وی عنوان کرد: با غربالگیری که از 300 هزار نفر از روستاییان استان همدان به عمل آمد بی شاز 50 درصد بیماران از قند بالای خود مطلع نبودند و در بین 4 درصد از افراد روستایی دیابت بروز کرده بود.

امیری با بیان اینکه در جوامع شهری میزان بروز دیابت بیشتر است، گفت: شایع‌ترین دلیل نارسایی کلیه، دیابت است و به پیشرفت بیماری، بینایی فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و گاهی دیابت منجر به قطع عضو می‌شود.

نوسازی و بهسازی خانه‌های بهداشت در همدان

وی با اشاره به اینکه نوسازی، بهسازی مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشتی در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، 20 واحد خانه بهدشاتی نوسازی و بهسازی شد و 30 مرکز بهداشتی و درمانی و زیست پزشک نیز مورد تعمیر اساسی قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در حال حاضر نیز عملیات اجرایی 42 پروژه ساخت، نوسازی و بهسازی خانه‌های بهداشت در استان همدان در مرحله مناقصه قرار دارند که با گرامیداشت سوم خرداد کلنگ‌زنی می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای ساخت این پروژه‌ها 7 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است، بیان کرد: امسال اعتبارات حوزه بهداشتی بیشتر به سمت اجرای پروژه‌های عمرانی سوق داده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار