چرا حرفه نمدمالی همچنان در مازندران پویا است؟

حرفه نمدمالی با وجود بی‌مهری به این صنعت همچنان فعال و پویا هست و قرار است در قالب کیف و کفش وارد بازار شود.
کد خبر: ۲۰۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 27 March 2016
به گزارش تابناک مازندران، نمایشگاه ملی صنایع دستی ساری فرصتی است برای تولیدکنندگان که بتوانند قابلیت‌های خویش را به نمایش گذاشته و ضمن معرفی کالای تولیدی نسبت به معرفی آثار خویش نیز اقدام کنند.

درباره نمدمالی در مازندران و نیز فعالیت و سابقه دیرینه این صنعت در استان مطالبی زیادی منتشر شد ولی به‌دلیل استقبال مناسبی که از تولیدات نمد می‎شود، همچنان صحبت کردن و تهیه گزارش هر چند کوتاه در این ارتباط نیز جای کار دارد.

نمدمالی در بیشتر نقاط استان فعالان خاص خودش را دارد، افرادی که این حرفه را از بزرگ‌ترها به ارث می‌برند و به اصطلاح امروزی این صنعت سینه به سینه به نسل آینده منتقل می‌شود.

در نمایشگاه صنایع دستی ساری با علی قربانی از شهرستان بهشهر هم‌کلام شدیم، وی با اعلام اینکه از 10 سالگی اقدام به آموزش نمدمالی کردم، بیان کرد: 37 سال است که در این عرصه در حال فعالیت هستم و این حرفه را از پدر و پدربزرگم یاد گرفتم و از اینکه در این عرصه فعالیت می‎کنم بسیار خرسندم.

این فعال در حوزه صنایع دستی اضافه کرد: در حال حاضر چهار نفر در کارگاه نمدمالی در شهرستان بهشهر مشغول کار هستیم و روزی سه دست نمد تهیه می‎کنیم.

قربانی در ارتباط با نحوه تهیه مواد اولیه و نقشه کار نیز بیان کرد: مواد اولیه محصولات نمد در داخل استان تهیه می‎شود و مشکلی هم از این بابت نداریم ولی اگر مشتریان بخواهند از پشم مرغوب برای آنها نمد تهیه کنیم، باید پشم مرینوس تهیه کنیم که بازارهایی در این ارتباط وجود دارند.

وی با اعلام اینکه نمد هنوز طرفداران خاص خودش را دارد، خاطرنشان کرد: در کنار تولید محصولات نمدی برنامه داریم که این محصول را در تولید کیف و کفش نیز استفاده کنیم و به‌زودی محصولات کیف و کفش از جنس نمد نیز وارد بازار می‎شود.

این فعال در عرصه نمدمالی در ادامه به حضور در نمایشگاه‌های متعدد در کشور نیز اشاره کرد و یادآور شد: سالانه در چندین نمایشگاه شرکت می‎کنم و استقبال مناسبی از این حرفه می‎شود.

قربانی در پایان خواستار تداوم برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در سطح استان مازندران و کشور شد و گفت: با برگزاری این نمایشگاه‌ها فعالان صنایع دستی در سطح کشور و استان می‎توانند قابلیت‌های تولیدی خویش را در معرض نمایش قرار دهند.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار