از جنگل تا دریا، دیروز امروز فردا

اشاره آقای استاندار به اجرای طرح خروج دام از جنگل و مخالفت خود با این طرح بود، همان طرحی که گاوها را مسئول نابودی جنگل قلمداد کرده بود/ مسیری برای رفت و برگشت در مدیریت منابع مازندران
کد خبر: ۱۹۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱ 05 March 2016
به گزارش تابناک مازندران، امروز روز درختکاری و نخستین روز از هفته منابع طبیعی بود، ربیع فلاح رئیس سابق سازمان جنگلها و مراتع کشور که 7 سال تصدی این کرسی مدیریتی را بر عهده داشت امروز در قامت استاندار مهم‎ترین استان جنگلی کشور با 38درصد جنگل‎های هیرکانی کشور، اعترافاتی کرد که اگرچه در نگاه ظاهری شجاعت یک مسئول را می‎رساند اما در حقیقت ثابت کننده سال‎ها اشتباه در مدیریت جنگل و نگاه برخورد محور با روستائیان است.
فلاح در سخنان امروز خود بر ضرورت تامین منافع جنگل‎نشینان در مازندران پای فشرد و گفت: ما راهی جز این نداریم که هم منافع این مردم را تضمین کنیم و هم در جهت حفاظت، احیا و بهره‎برداری از منابع این افراد را شریک کنیم، ما روستاهای زیادی را در حاشیه جنگل داریم که روستائیان در آن زندگی می‎کنند، در حقیقت وقتی از جنگل یاد می‎کنیم از سلامت درختان و گونه‎های گیاهی حرف می‎زنیم باید به مجموعه این موارد مانند مسائل اجتماعی جنگل نیز توجه داشته باشیم.
اشاره آقای استاندار به اجرای طرح خروج دام از جنگل و مخالفت خود با این طرح بود، همان طرحی که گاوها را مسئول نابودی جنگل قلمداد کرده بود.
این یعنی آتش‎سوزی و نبود بالگرد آبپاش، برداشت بی‎رویه چوب درختان چندصد یا چند هزار ساله، فساد حاکم بر تحویلداری چوب در برخی مجموعه‎های بهره‏بردار که شرح آن را خواجه حافظ نیز می‎داند هیچ تاثیری نداشت! فقط گاوها و گوسفندان بودند که درختان تنومند را می‎خوردند!
حال بعد از چند دهه! مسیر بازگشت از سیاستی را برگزیده‎ایم که به جای خارج کردن چوپانان غیرمجاز و دام‌ها از جنگل، آنان را به مشارکت برای تامین معاش خود دعوت می‎کند، حال این سالها چه میزان انرژی، نیروی انسانی و بودجه کشور برای اجرای آن طرح صرف شد بود بماند...


مانوری از جنس دریانشینان

اما امروز یک رویداد ویژه دیگر نیز اینبار در شمال مازندران اتفاق افتاد، سواحل مازندران امروز صحنه مانور مبارزه با کسانی بود که آنان را "قاچاقچیان ماهی" نامیده‎ایم.
اغلب اینها همان کسانی که ماهی را به صورت چند هزار تنی به خارج از کشور قاچاق می‎کنند، ماهیان فاسد از دریا صید می کنند، یا ماهیان حرام گوشت را به مردم می‎فروشند، نیستند، من آنها را میشناسم، آنها لقمه نان قاچاق می‎کنند...
شبها تا صبح سوار بر تیوپ و به جای سر بر بالین خواب، سر به تقدیر سپرده‎اند تا اگر طوفان نشود و راه بازگشت مهیا باشد، با لبخندی بر لب و لقمه‎ای از نان، به خانواده سلام دوباره بگویند.
حالا که فهمیده‎ایم جنگل‎نشینان تهدیدی برای جنگل نیستند، نوبت اتهام‎زنی و انگشتی است که به سوی دریانشینان اشاره رفته است.
100 صیاد را دستگیر می‎کنیم، 500 تور صیادی را جمع می‎کنیم، می‎گیریم، می‎بندیم تا گره از کار دریا باز کنیم، غافل از اینکه دریا را صنایع بیچاره کرده‎اند، صنایعی که به غایت آلاینده‎اند، سم، کود، پساب‎های صنعتی، آلودگی‎های نفتی، فضولات کشورهای ساحلی همسایه و ... را باید از دریا خارج کنیم.
دستکم 30 سال دیگر طول می‎کشد تا دریابیم دریا با شکم‎های گرسنه نابود نمی‎شود، احتمالا استاندار آنموقع مازندران سخنان امروز ربیع فلاح را اینگونه با نتیجه‎گیری خود بیان می‎کند:
ما روستاهای زیادی را در حاشیه دریا داریم که روستائیان در آن زندگی می‎کنند، در حقیقت وقتی از ساحل یاد می‎کنیم و از سلامت ماهیان و گونه‎های آبزی حرف می‎زنیم، باید به مسائل اجتماعی دریا نیز توجه داشته باشیم. دریا نشینان را برای احیای دریا بکار گیریم!
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رامسرى دلسوز
|
Canada
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
جناب مدير سايت تابناك مازندران: حضرتعالى سانسور ميخواهيد ياد بگيريد؟؟؟؟
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار