مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر داد:

شمارش معکوس برای ثبت بافت تاریخی یزد

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت: بافت تاریخی یزد در سال 2016 در فهرست آثار جهانی به ثبت می رسد و بادگیرها، قنوات و کویرلوت استان نیز برای ثبت جهانی آماده می شود .
کد خبر: ۱۷۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 29 March 2015
تابناک یزد، محمد مهدی شرافت در حاشیه دیدار با امام جمعه و فرماندار ابرکوه اظهار کرد: بافت قدیم شهرهای استان از جمله ابرکوه ، اردکان و میبد در استان یزد نمونه است و باید فرهنگ زندگانی در بافت قدیم این شهرها و دیگر شهرهای استان احیاء شود ضمن آنکه ابرکوه یکی از مناطق تاریخی بویژه جاذبه گردشگری است که قابلیت مطرح شدن جهانی را دارد.

وی بابیان اینکه دوهزار هکتار وسعت بافت تاریخی استان است افزود: زندگی در بافت تاریخی جلوه زیبا و نشاط خوبی به انسان می دهد لذا بناهای تاریخی که از نسلهای قدیم باقی مانده باید برای اسکان نسل امروز فراهم شود.

شرافت ادامه داد: در سال 95 که بعنوان سال خوش آمدگوئی به یزد نامگذاری شده کمیته خوش آمد گوئی در تمام شهرستانها تشکیل می شود و ابرکوه دراین راستا جایگاه خوبی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد همچنین تعداد آثار و ابنیه تاریخی استان یزد را بیش از شش هزار و 500 اثر و همچنین وجود ده ها اثر طبیعی بیان کرد.

این مسوول بابیان اینکه 150 اثر آماده ثبت ملی است خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از یکهزار و 500 اثر تاریخی استان یزد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

وی ادامه داد: یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان هر ساله به جهت دارا بودن قابلیت های تاریخی و جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

در این دیدار مدیرکل میراث فرهنگی یزد با تشکر از امام جمعه و مردم ابرکوه اظهارکرد: دو اتفاق فرخنده در سال گذشته شامل چاپ اسکناس دوهزار تومانی با نقش بادگیر خانه آقازاده ابرکوه و واگذاری طرح پردیسان ابرکوه به بخش خصوصی در این شهرستان رخ داده است.

فرماندار ابرکوه هم با بیان گزارشی از ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری و تاریخی ابرکوه گفت: این شهرستان دارای بیش از 400 اثر تاریخی است که مهمترین آنها سرو 4هزار و500ساله ، مسجد جامع ، منزلگاه امام رضا(ع) ، ارگ شهرسب و دیگر آثار تاریخی و بافت قدیم است .

سید نبی رسولی اظهار داشت: این شهرستان ظرفیت های خوبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد و می تواند دراین بخش ، اشتغال خوبی را فراهم آورد و باعث رشد و توسعه شهرستان شود.

وی با اشاره به اینکه ارگ شهرسب ابرکوه بعد از ارگ بم ، ارگ دوم ایران نام گرفته است و 17هزارمترمربع مساحت دارد گفت: درصورتی که این قلعه بزرگ درکنار جاده ابرکوه یزد مرمت و احیاء شود در جذب توریست و گردشگر بسیار موثر است.

عباس قدیریان سرپرست اداره میراث فرهنگی ابرکوه هم با ارائه گزارشی از وضعیت تاریخی و طبیعی شهرستان ابرکوه اظهار داشت : شهرستان ابرکوه بخاطر قرار گرفتن در مسیر جاده طریق الرضا(ع) و استان فارس به یزد از موقعیت خوبی برای جذب گردشگرداخلی وخارجی برخوردار است.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان در سفر به شهرستان ابرکوه به همراه فرماندار و جمعی از مسوولان این شهرستان و معاونین از پست های هلال احمر و نیروی انتظامی بازدید کرد و در روند چگونگی خدمت رسانی به مسافران نوروزی قرار گرفت.

شرافت همچنین از تعدادی آثار تاریخی ابرکوه همچون خانه آقازاده ، بافت قدیم دروازه میدان ، سرو چهار هزار و500ساله ابرکوه و مجموعه بیوت پردیسان این شهرستان و نمایشگاه صنایع دستی ، مراسم موسیقی سنتی و آواز و نواهای محلی و غذاهای سنتی بازدید کرد.

ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری شهر یزد قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار