رفتار عصبی وزیر خارجه عربستان در گفتگو با تلویزیون انگلیس

کد خبر: ۱۶۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 16 January 2016
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از لندن، بخش شامگاهی خبر شبکه 4 تلویزیون انگلیس مصاحبه ای با عادل الجبیر انجام داد که رفتار عصبی وزیر خارجه عربستان سعودی در این مصاحبه کاملا اشکار بود .
جان اسنو، گوینده خبر گفت: با این که گفتگوها درباره سوریه قرار است ده روز دیگر آغاز شود، حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، در پی اعدام شیخ النمر، تنش را دامن زده است و وزیر خارجه عربستان سعودی از این بابت خیلی خشمگین است.
آن گاه بخشی از مصاحبه جاناتان راگمن، خبرنگار دیپلماتیک شبکه 4 با عادل الجبیر پخش شد که وی مدعی شد: آنچه ما در 35 سال گذشته از ایران دیده ایم، کشوری است که با استفاده از کشتار، تروریسم، درگیری های فرقه ای و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، به روش مخرب و بی ثبات کننده ای، رفتار می کند و این موارد موجب نگرانی ماست.
آن گاه گوینده در استودیو از جاناتان راگمن پرسید که آیا روابط ایران و عربستان رو بهبود است یا بدتر شدن؟ خبرنگار شبکه 4 گفت وزیر خارجه عربستان سعودی، همه مدت بعد از ظهر درباره ایران صحبت می کرد و دوست داشت بیشتر در این باره صحبت کند ، این موضوع ممکن است بر گفتگوها درباره سوریه سایه افکند.
جاتانان راگمن افزود: طرف مقابل عربستان سعودی، در پی جنگ نیست ومن از وزیر خارجه عربستان سعودی درباره حکم اعدام علی محمد النمر پرسیدم که در نوجوانی، به جرم شرکت در تظاهرات ضد دولتی دستگیر و به اعدام محکوم شده است و دیوید کامرون، نخست وزیر و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر درباره اش سخن گفته اند.
سپس گفتگوی خبرنگار شبکه 4 با وزیر خارجه عربستان پخش شد که جاناتان راگمن از او پرسید ظاهرا دولت انگلیس با شما در تماس بوده است تا این اعدام روی ندهد.
الجبیر گفت: این تصمیم نظام قضایی عربستان سعودی است. ما در نظام قضایی انگلیس دخالت نمی کنیم و هر چیزی که مطابق نظام قضایی خودمان باشد، صورت می دهیم.
راگمن پرسید: اکنون چهره وحشتناکی از شما عرضه می شود. نمی خواهید در این باره کاری صورت دهید؟
الجبیر گفت: درباره ارائه چهره عربستان سعودی در افکار عمومی انگلیس، مشکلی وجود دارد که باید به آن پرداخت. ما در بیان سیاست هایمان به خوبی عمل نکرده ایم. خودمان را به خوبی در رسانه های انگلیس، در میان مردم انگلیس، در موسسات و سازمان های انگلیسی، در دانشگاه های انگلیس، در اندیشکده ها و دیگر موارد، ارائه نکرده ایم. احتمالا ما به اندازه ای که لازم است، ارتباط برقرار نکرده ایم.
راگمن پرسید: درباره یمن، دولت شما گفته است که درباره نقض قوانین مربوط به امور انسانی، به ویژه کشتار افراد بیگناه، بررسی هایی صورت می دهد. آیا چنین بررسی هایی صورت گرفته و نتایجی به دست آمده است؟
الجبیر گفت: ما به دقت این موارد را بررسی می کنیم. من نمی خواهم سخنانی بگویم که دفاع از خود به نظر برسد اما بسیاری از مواردی که علیه عربستان سعودی گفته می شود، از طرف سازمان های مردم نهاد و طرف های مستقل است که براساس اخبار توئیتری و شبکه های مشابه است که بی اساس است. دولت ایران مدعی شد که ما سفارتشان را در صنعا بمباران کردیم و معلوم شد که دروغ است.
راگمن پرسید: یعنی شما می گویید بیگناهان را در یمن نکشته اید؟
الجبیر گفت: حوثی ها خیلی از مردم را به صورت دسته جمعی بمباران می کنند. آنان از کودکان به عنوان سرباز استفاده می کنند و من نشنیده ام که شما یا همکارانتان از این موضوع شکایت کنید. ما علاقه ای به آسیب زدن به شهروندان بیگناه نداریم و اگر آسیبی وارد شده باشد، به آن رسیدگی می کنیم. این موضوع که ما به کشتار شهروندان عادی پرداخته ایم، بی اساس و غیر منصفانه است.
راگمن پرسید: آیا دولت انگلیس به شما هشدار نداده است که به خاطر کشتار شهروندان بیگناه یمن، ممکن است فروش سلاح به شما را قطع کند؟ آیا از امکان قطع تسلیحات انگلیسی نگران نیستید؟
الجبیر گفت: اگر اشتباهی روی داده باشد، ما بررسی خواهیم کرد. اگر ما اشتباه کرده باشیم، به آن اعتراف می کنیم و ...
راگمن پرسید: آیا انگلیسی ها از توضیحات شما قانع خواهند شد؟
الجبیر گفت: همه از توضیحات ما قانع شده اند زیرا در همه جای جهان، آسیب های جانبی وارد می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار