رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان:

دانش صادراتی ما در حد کافی نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: دانش صادراتی ما در حد و اندازه کامل نیست.
کد خبر: ۱۶۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ 09 January 2016
 
محمود سلطانی‌زاده پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان و تجلیل از 13 صادرکننده نمونه سال 94 در کرمان اظهار داشت: در سال گذشته رشد صادراتی 200 درصدی داشتیم و رشد سالانه هشت درصدی برای پنج سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: امیدواریم با توجه به فضایی که اکنون بر کشور حاکم است و نتایجی که از اجرای برجام و مسائل و مشکلات در بازارهای هدف این روزها پیدا شده، بتوانیم به اهداف خود در بخش صادرات برسیم.

سلطانی‌زاده افزود: در سال 2014 کشور ما 3.14 درصد صادرات دنیا را داشت که بخش خدمات کمتر از دو دهم درصد بوده و با این وجود در میان 152 کشور رتبه 60 را داشتیم.

سلطانی‌زاده عنوان کرد: در چشم‌انداز 1404 صادرات کالا و خدمات باید به 190 میلیارد دلار برسد، یعنی الان که 60 میلیارد دلار است باید به سه برابر افزایش یابیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: براساس بند 10 اقتصاد مقاومتی کل کشور باید حمایت همه‌جانبه و هدفمند از بخش صادرات داشته باشد و برای این کار باید تمام بندهای اقتصاد مقاومتی را انجام دهیم.

وی با اشاره به سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی برای استفاده تسهیلات ارزی ادامه داد: بانک‌ صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات از این سپرده‌گذاری‌ها برای تسهیلات ارزی به بخش صادرات استفاده می‌کنند.

سلطانی‌زاده ابراز داشت: در شرایط کنونی کشور، صادرکننده به تنهایی نمی‌تواند در این بازار بزرگ وارد شود، بلکه باید در تشکل‌ها و شرکت‌های وسیع مجتمع شده تا با استفاده از امکاناتی که کشور در زمینه‌های قانون و اعتبارات در نظر گرفته، کار را به انجام برساند.

وی گفت: دانش صادراتی ما در حد و اندازه کامل نیست، با استفاده از دانش‌هایی که به وسیله مربیان داخلی و خارجی داریم به بخش صادرکننده کمک کنیم.

سلطانی‌زاده بیان داشت: صادرکنندگان باید به اهمیت استفاده از شبکه‌های مجازی و تجارت الکترونیک پی ببرند و استفاده کنند.

وی ضرورت ایجاد دفاتر نمایندگی صادرکنندگان در خارج از کشور مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: تخفیف در نرخ حمل و نقل و مشوق‌های صادراتی در حال پیگیری است.

سلطانی‌زاده اظهار داشت: از ابتدای سال 93 تا پایان سال در آمار مقایسه‌ای به لحاظ وزنی 10 درصد و ارزش ریالی 47 درصد در صادرات نسبت به سال قبل آن رشد داشتیم.

وی ادامه داد: طی 9 ماه امسال توانستیم حدود 800 میلیون دلار صادرات داشته باشیم و تا پایان سال ارقام صادراتی ما بیش از سال قبل خواهد بود.

سلطانی‌زاده عنوان کرد: در واردات امسال به لحاظ وزنی 25 درصد و ارزش دلاری 20 درصد رشد داشته‌ایم و 80 درصد واردات ما اقلام واسطه‌ای بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ابراز داشت: تراز تجاری استان کرمان مثبت است و بخش صادرات در استان به خوبی کار کرده و مشکلات آن تا حدودی رفع شده است.

وی اضافه کرد: ماهانه جلسه بررسی مشکلات صادرات را در استان داشتیم و 10 جلسه کاری برگزار کرده و توانستیم 40 تا 50 درصد مشکلات بخش صادرات استان را مورد رسیدگی قرار دهیم.

سلطانی‌زاده افزود: متوسط قیمت کالای صادراتی استان کرمان چندان بالا نیست و امیدواریم بتوانیم با افزایش بهره‌وری و کاهش بهای تمام شده محصول، ارزش تجاری هر تن کالا را افزایش داده و در سال‌های آینده به رقم‌های بالای 4 هزار دلار برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: 9 ماهه امسال دستاوردهای خوبی در بخش نمایشگاهی استان داشته باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار