گفتگوی اختصاصی با رئيس ارشاد زرنديه

فرهنگ سازی؛ مستلزم تشکیل گروه های مشاورین مردمی

معماري هنر چهارم ماست. تاثيري که نمادهاي بصري فرهنگي دارند هيچ مورد ديگري ندارد. باید از چهره های فرهنگی و هنرمندان منطقه در طراحی المان های شهری مشورت گرفت.
کد خبر: ۱۴۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰ 17 March 2015

سوال: چرا فرهنگ و ارشاد زرندیه را انتخاب کرديد؟

به دليل موقعيت استراتژيکي که شهرستان زرنديه در بحث فرهنگي دارد

زرنديه موقعيت مهمتري نسبت به ديگر شهرستانها دارد دراينجا شوق براي رشد و پیشرفت، بيشتر از ديگر شهرستانهاي استان است. اين شهرستان به دليل مجاورت با استانهاي تاثير گذار کشور، از موقعیت مناسبی برخوردار است. البته همه استانها تاثير گذارند ولي اين مجاورت محاسن و معايبي دارد, نزديکي به هنرمندان مطرح مرکز سبب استفاده بيشتر از کارگاه هاي آموزشي هنرمندان شده و بدليل نزديکي، هنرمندان مرکز رقبت بيشتري براي شرکت در اين کارگاه ها دارند.

براي استفاده از موقعيت ها و امکانات هنري و آموزشي توقعات اينجا از جاهاي ديگر مناسب تر است.

آسيبهاي اجتماعي نيز بالاتر است زيرا اين آسيب ها از مرکز شروع شده به جاهاي ديگر مي رود.

در اين شهرستان مشکل فرهنگي حادي که سياه نمايي باشد نيست ولي بايد نگران آينده باشيم. شهرستان ما محکوم به پيشرفت است اين شهرستان رو به پيشرفت و افزايش جمعيت است و بيش ازگسترش و پيشرفت چندين برابر نگراني فرهنگي بايد داشته باشيم.

سوال: در روز خبرنگار قولهايي به ما داده شد صحبت هايي و انتظاراتي از جمله بيمه خبرنگاران و خواسته اکثريت اين بود که دست نشريات اراکي از اداره هاي اينجا کوتاه شود. چرا این اتفاق نیفتاد؟

اگر ما اولويت را با بومي ها بدانيم و با آنها کار مي کنيم، بسياري از مشکلات حل مي شود و مسئولين اداره ها هم اگر چنين باشند مسائل حل مي شود ما خودمان تا جايي که امکان داشته از پتانسيل بومي استفاده کرده ايم.اين مورد به مسئولين شهرستان بر مي گردد اگر اين عزم را داشته باشيم که از پتانسيل بومي استفاده کنيم بهتر است.در اين مورد مسئولين بايد تعامل داشته باشند

سوال: دستاورد هفته فرهنگي چه بوده است؟

ميخواهيم هدف خود را تبيين کنيم. اولويت، تاثيرگذاري برنامه ها است.

ما در اين اداره براي هر کدام از فعاليتها هدف داشتيم. به شعرا و ادباي شهر خودمان ارزش بگذاريم. ما مي خواهيم از اين جا چند نفر شاعر آئييني و ارزشي ملي کشوري مطرح داشته باشيم.

سوال: شما گذشته ساوه را مي دانيد، تاثيري که دانشگاه آزاد برفرهنگ ساوه داشت. بخشي به صورت معضل بوده است. نظر شما چيست؟ چه تمهيداتي اندیشیده اید که زرندیه به معضلات فرهنگی ساوه دچار نشود؟

باید فرهنگ بومی را حفظ کنیم. بجاي اينکه فرهنگ آنها را بگيريم؛ بايد فرهنگ مان را به آنها عرضه کنیم. بايد ورود خرده فرهنگها را مديريت کنيم.

*چهار سوق همدلي:

سوال: کدام شهر زرنديه بهتر بود؟

زاويه خوب عمل کرد.

سوال: اين بحث تخصص شما بود و بعد از شما ميراث فرهنگي، پس چه شد شهرداران حضور داشتند؟

حوزه تخصصي هنرمندان بودند و قرار بود هنرمندان اين منطقه معرفي شوند.بهتر بود که کل شهرهاي ما با نهادهاي فرهنگي مشورت مي کردند

سوال: هزينه اين برنامه با صدا و سيما بود، يا به شهرداري تحميل شد؟

ايده کار ايده خوبي بود پرداختن به شهرها به اين صورت، همگرايي را بيشتر کرد. و مسائل مالی در درجه بعدی قرار دارد.

سوال: کار با اراک (بعنوان مرکز استان) براي شما سخت نيست؟

نه ما مشکلي نداريم.

سوال: بنظر شما با کجا (بعنوان مرکز استان)بهتر ميتوان کار کرد؟

فرقي نميکند.

سوال: اين به سياست گريزي شما برمي گردد؟

نه، ما کار فرهنگي انجام ميدهيم و در سخت ترين شرايط کار ميکنيم.

سوال: بهترين برنامه در هفته فرهنگي چه بود؟

همايش شعر و موسيقي محلي خشکرود و همايش ادبي خرقان

سوال: درمورد برگزاري جشن ميلاد توسط شهرداري مامونيه و حواشی آن حرف نگفته ای دارید؟ آیا بین شما و شهرداری اختلافاتی وجود داشت؟

من اعتقاد دارم اولين قدم فرهنگ، قانون مندي است! اگر قانون گريز باشيم کاري درست انجام نمي شود!

سوال: منظورتان این است که شهرداري مجوز قانونی اين کار را نداشت؟

خير، براي اين کار مجوز نداشتند.

سوال: مي توانستيد مانع اجراي اين برنامه شويد؟ چرا اجازه دادید بدون اخذ مجوز، مراسم برگزار کنند؟

قانونا می توانستیم مانع شویم. ولي اينکار را نکرديم. اعتقاد به دوستی در کارها و حسن روابط داریم. همچنین با شادی و جشن و سرور مخالف نیستیم.

از فرمايشات مقام معظم رهبری؛ ايجاد نشاط عمومي است ونشاط عمومي بايد باشد. ولي نه به هر قيمتي. ما ميخواهيم قانونمند باشد. و در چارچوب فرهنگی فضای نشاط را برای مردم ایجاد کرد.

اگر از اداره ارشاد مجوز گرفته شود، ما مسئول و پاسخگوي هر مساله اي هستيم و اين به نفع خودشان است.

دوستان (شهرداری) به ما نامه زدند، ولي اين نامه بعنوان مجوز و پروانه اجراي نمايش نيست. بايد پيگيري مي کردند. ما فقط مي خواهيم قانون مند باشد. قانون باید فصل الخطاب باشد. در اين مورد، يک عده هم به شلوغي و سروصداي زياد و بخش هایی از برنامه، اعتراض داشتند.

سوال: براي برنامه چهارسوق همدلي با شما مشورت شد؟

براي برنامه چهار سوق فقط از ما خواستند چند نفر معرفي کنيم و مشورت براي برنامه نشد.

نهادهاي فرهنگي توقعي ندارند. اصل کار معرفي شهر و هنرمندان شهر بود و نفس کار بعهده شهرداري بود.

سوال: شهرداري مامونيه چقدر کمک مالي به اداره شما داشته؟

شهرداري مامونیه حدوديک ونيم ميليون تومان در سال گذشته به برنامه های ما کمک کرده و امسال هم حدود 2 ميليون تومان است.

سوال: بنظر می رسد بین شما و شهرداری اختلافاتی وجود دارد! چرا مطرح نمی کنید؟

دغدغه ما اين نيست که شهرداري به ما کمکي بکند يا نه. در کار فرهنگي اگر تعامل نباشد کار پيش نمي رود. براي ما تعامل، دوستي و بهتر شدن کار مهم است.اگر در کار فرهنگي تعامل نباشد کار به درستي صورت نمي پذيرد و هدف افزايش دوستي است.برنامه ها بايد طوري باشد که همه دخیل باشند و کمک کنند.

سوال: اعتياد و طلاق درحيطه کاري شماست؟

معضلات اجتماعي در حیطه کار ما نيست. کار ما بيشتر پيشگيري از اين معضلات است. درمان در حيطه وظايف اين اداره نيست.

ما بايد فرهنگ سازي کنيم که اين موارد اتفاق نيفتد. فرهنگي را نهادينه کنيم که کار به طلاق و اعتياد نرسد. ولي وقتي کار به اعتياد و طلاق کشيد ما متولي امر نيستيم.

درواقع ضعف باورهاي ديني است که باعث تشديد معضلات اجتماعي مي شود، در اين زمينه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي زرنديه نمايشگاه عفاف و حجاب را برگزار کرد. و برنامه های دیگری که به تقویت باورهای دینی و فرهنگ سازی کمک می کند. درواقع99 درصد برنامه های ما تقويت باورهاي ديني است

سوال: در بحث پیشگیری از اعتياد چه کرده ايد؟ فرهنگ در این زمینه چگونه می تواند نقش ایفا کند؟

بايد در اين زمينه به زبان فرهنگ و به زبان هنر سخن بگوييم. تئاتر خياباني داشتيم. همچنیناگر باورقلبي مردم اين باشد که مصرف مواد مخدر فعل حرام است، قطعا انجام نمي شود.مصرف مواد مخدر فعل حرام است. بسياري فرق بين محرمات و نجاسات را نمي دانند. چيزي که انسان را از حالت عادي خارج کند حرام است .

سوال: نماد فرهنگ شهرستان زرنديه چيست؟ شاخصه فرهنگي ما کدام است؟

گويش محلي می تواند بزرگترین نماد و شاخصه فرهنگی ما باشد.گويش مامونيه بسيار مهم و باارزش است. فارسي دري اصيل است. قرن ها سابقه دارد. کلماتي که داريم در کتابهاي قديمي موجود است.

سوال: آيا اين گويش را ثبت کرده ايد؟

نه ولي بايد گويش و لهجه اينجا را حفظ کنيم. بايد با افتخار اين گويش را حفظ کرد. اين گويش یک فرصت بزرگ فرهنگي است. ازگويش اينجا استفاده فرهنگي نميشود.

سوال: با توجه به اهميت معماري شهري در فرهنگ منطقه، عملکرد مسئولان و مديران شهري را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ در ماه های اخیر شاهد نصب اِلِمان های شهری در سطح شهر و میادین بوده ایم. که کار خوبی است و علیرغم هزینه مالی، در زیباسازی شهر تاثیر دارد. آیا این المان ها نماد شهر مامونیه است؟! آیا بیانگر فرهنگ و اعتقادات مردم شهر نیز می باشد؟

اولين چیزی که در شهر مامونیه نظر من را بخود جلب کرد، مبلمان شهري و تمييز بودن شهر بود. البته نماي شهرها بيشتر صنعتي شده، شايد گفته شود معماری و ظاهر شهر چه ربطي به فرهنگ دارد؟! اما اینطور نیست؛ معماري هنر چهارم ماست. تاثيري که نمادهاي بصري فرهنگي دارند هيچ مورد ديگري ندارد. در شهرستان ما مشورت بايد بيشتر شود. مثلا می شد از چهره های فرهنگی شهر و هنرمندان منطقه برای طراحی این المان ها مشورت گرفت. تعدادي از مسئولان مشاورین مردمی دارند ولي نه همه.براي بومي سازي و فرهنگ سازي،بايدگروه مشاورين مردمی داشته باشند.

ادامه دارد...

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار