شایعات حول و حوش آنفولانزای کرمان

همیشه با هر اتفاقی در کشور، متاسفانه شایعات و اخبار ضد و نقیض منتشر می شوند. شاید اصلی ترین دلیل آن عدم اطلاع رسانی به موقع و مناسب باشد
کد خبر: ۱۴۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷ 12 December 2015
همیشه با هر اتفاقی در کشور، متاسفانه شایعات و اخبار ضد و نقیض منتشر می شوند. شاید اصلی ترین دلیل آن عدم اطلاع رسانی به موقع و مناسب باشد.
اخیرا ، مردم از شبکه های اجتماعی استفاده های متفاوتی می کنند. در اتفاق ناگوار مرگ هم استانی های عزیزمان شایعات متفاوتی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که فضای مشوش حاکم بر خانواده ها را بیشتر مشوش کرد.
شایعاتی مثل انتشار گازهای سمی از گورستان قدیمی جزامی های کرمان که شاید بی پایه و اساس بودن آن بر اساس حداقل دانسته های علمی،مشخص است.
شایعه اینکه آنفولانزای خوکی در کرمان شیوع پیدا کرده و درمان آن با آبلیمو و نمک انجام می شود! در حالیکه اساسا آنفولانزای شایع شده در کرمان آنفولانزای فصلی بود و نه خوکی!
نکته قابل توجه شیوع و همه گیر شدن شایعات است تا واقعیات و اظهارات رسمی مقامات و مسئولین و حتی وزیر محترم بهداشت. چرا همیشه از اصل باز می مانیم و به حاشیه می پردازیم؟ واقعا چرا حاشیه ها را بیشتر دوست داریم؟
متاسفانه به سخره گرفتن هر چیزی و استفاده ابزاری از هر اتفاقی - چه ناگوار باشد یا نباشد- کم کم تبدیل به یک اصل می شود و این برای جامعه ما بسیار خطرناک است.
در این داستان، سازمانها و ارگانهای دولتی نیز کم بی تاثیر نیستند. اطلاع رسانی به موقع، شفاف، منطقی،علمی و مستند می تواند جلوی حاشیه ها و شایعه سازی ها را بگیرد.
حال که این بحران، بنا به اخبار رسمی کنترل شده است بهتر است به ریشه ها و علل آن بپردازیم تا از روی دادن چنین حوادثی جلو گیری کنیم.
پیشنهاد شفاف و صریح اینست که دانشگاه ها ی استان اقدام به تعریف پروژه ها و سرفصل های تحقیقاتی در این خصوص نمایند و سازمان های ذیربط و البته مسئول، نیز با حمایت مالی و معنوی خود در نتیجه بخشی این تحقیق و پژوهش همکاری نمایند.
علیرضا نجفی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار