افزایش اردک در شالیزارهای مازندران

شالیزارهای بلا استفاده مملو از نیم دانه های شالی و پر آب استان مازندران زمینه پرورش گله ای هزار تا پنج هزار قطعه ای اردک را برای روستائیان فراهم کرد.
کد خبر: ۱۳۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹ 01 December 2015
به گزارش تابناک مازندران ،کشاورزان مازندران پس از برداشت شالی اول و دوم ،با خرید جوجه اردک های صنعتی و نیمه صنعتی ،پرورش اردک در اراضی شالیزاری که تا پیش ازان به صورت خانگی بوده درچند سال اخیر به صورت گله ای تا پنج هزار قطعه رسیده است.
روستائیان مازندران با خرید سه تا چهار هزار تومانی هر قطعه جوجه اردک و با رها کردن در شالیزارها و پرورش آن در یک بازه زمانی حدود 85 روزه ، هر قطعه اردک زنده را 15 تا17 هزار تومان به فروش می رسانند.
شرایط آب و هوائی معتدل و وجود اراضی مناسب همچون شالیزار،رودخانه ،برکه ،آب بندان و باغ های میوه و مرکبات سبب شد تا هزینه تمام شده پرورش اردک در مازندران پایین و مقرون به صرفه باشد.
البته پرورش اردک و دیگر ماکیان محلی در هر یک از خانه های روستایی مازندرانی وجود داشته است، اما در پنج سال اخیر پرورش اردک به صورت گله ای 100قطعه آغاز شده بود و امروز به صورت مشارکتی سه تا چهار نفره از جوانان روستائی به پنج هزار قطعه نیز افزایش یافت.
به گزارش ایرنا، هم اکنون در حاشیه محورهای اصلی شهرهای استان مازندران شاهد پارچه نوشته هایی از عرضه و فروش انواع ماکیان محلی به ویژه اردک زنده هستیم.
از آنجائیکه اردک مقاوم به انواع بیماری ها است، در چند سال اخیر پرورش این پرنده مورد استقبال روستائیان مازندران قرار گرفت.
اردک شکم پر با دانه های انارترش مزه ،یکی از روش های پختن این پرنده نیمه وحشی در مازندران است که در منوی برخی از رستوران های ساحلی استان قرار دارد.
هاشم هاشمی یکی از پرورش دهندگان اردک محلی در روستای کروکلا بخش لاله آباد شهرستان بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هر جوجه اردک نیمه صنعتی 15روزه را که از ورامین به استان مازندران وارد می شود را چهار هزار تومان خریداری کردم.
وی با بیان اینکه جوجه های اردک را پس از نگهداری 20 روزه در انبار و دادن سبوس و دیگر دانه ها ، در اراضی شالیزاری شخصی خود رها کردم افزود :با توجه به وجود انواع علف های هرز و دانه های شالی باقی مانده در زمین ، به جزء مراقبت در ورود و خروج اردک از محل نگهداری تا اراضی شالیزاری ،هزینه دیگر ندارد.
هاشمی خاطر نشان کرد: اردک ها پس از پرورش و نگهداری حدود 80 تا 90 روزه ، برای فروش به بازار عرضه می شود.
وی وضعیت بازار فروش اردک را مناسب توصیف کرد و گفت: تقاضای خرید از استان های مختلف کشور و فروشگاههای بزرگ پروتئینی شهرها نیز وجود دارد.
به گفته این پروش دهنده اردک ،علاوه بر کیفیت بالای اردک هایی که در مزارع شالیزاری پرورش می یابند پایین بودن هزینه تولید سبب شد تا با استفاده از اراضی شالیزاری بلا استفاده و فصل بیکاری، درآمد برخی از روستائیان علاقمند و پرتلاش اضافه شود.
مازندران 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که نیمی از این اراضی به دلیل غرقاب بودن در فصل پائیز و زمستان ،شرایط مناسبی را برای پرورش ماکیان محلی به ویژه اردک و غاز دارد.
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار