هشدار رئیس دادگستری گمیشان به متخلفان صید ماهیان خاویاری

رئیس دادگستری گمیشان گفت: دستگاه قضایی شهرستان با متخلفان و قاچاقچیان صید ماهیان خاویاری و گونه های با ارزش دریایی و حیات وحش طبق قانون قاطعانه برخورد خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴ 01 December 2015
محمد تازیکی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: قضات دادگستری شهرستان در برابر اقدام سود جویانه و منفعت طلبانه افراد متخلف در قبال منابع آبزی دریای خزر به ویژه ماهیان با ارزش خاویاری اغماض نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون نگهداری و فروش ماهیان خاویاری جرم محسوب و متخلفان نیز طبق قوانین مربوط به کالای قاچاق مورد محاکمه قرار خواهند گرفت، افزود: طبق نظر کارشناسان شیلات یک قطعه ماهی اوزون برون اگر در موعد مناسب صید شود درآمد مناسبی حتی تا چهار میلیارد ریال برای کشور به همراه دارد.
به گفته وی این درحالی است که متخلفان با صید ماهیان نابالغ خاویاری در این خصوص مشکل ایجاد کرده و خود نیز بابت صید هر قطعه ماهی خاویاری حتی نابالغ تا 100 میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست، مکلف به پرداخت جریمه هستند. 
رئیس دادگستری گمیشان با اشاره به اینکه ماهیان خاویاری از جمله اوزون برون و گونه های حیات وحش حمایت شده از ذخایر با ارزش ژنتیکی و میراث ملی محسوب می شوند و حفظ این گونه ها ضروری است، گفت: این پرونده ها خارج از نوبت رسیدگی می شود.
وی همچنین یادآور شد: باید جنبه های پیشگیرانه در خصوص وقوع این گونه جرائم نیز در دستور کار قرار گیرد و ارتقاء سطح آموزش عموم و فرهنگ سازی در این حوزه از اصلی ترین خط مشی های نهادهای متولی مانند یگان حفاظت شیلات و محیط زیست باشد و با اطلاع رسانی در خصوص اهمیت این مواهب با ارزش الهی به مردم روشنگری لازم ارائه شود.
هفته گذشته فرمانده انتظامی گمیشان از کشف 16 قطعه ماهی نابالغ خاویاری از بازارچه این شهر خبر داد و گفت: ماهیان خاویاری جزو ذخائر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار رفته و صید تجاری آن ممنوعیت دارد.
طبق مصوبه شماره 380 شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور که در 29 دی ماه سال 93 به تصویب رسید صید هر قطعه ماهی خاویاری شامل فیل ماهی، اوزن برون، قره برون و چالباش 100 میلیون ریال جریمه دارد.
خزر بزرگ ترین دریاچه جهان است که از مجموع شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی آن، ۷۴۰ کیلومتر در حاشیه سه استان شمالی ایران و از جمله گلستان واقع است.
حدود 116 گونه شناخته شده و 64 زیرگونه در این دریا زیست می کنند که از این مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاری دارد.
ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان ازجمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.
این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند، پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا گونه های اصلی دریای خزر هستند.
خاویار ماهیان خاویاری از گران ترین غذاهای جهان است.
گمیشان با بیش از 60 هزار نفر جمعیت از توابع استان گلستان بوده و از سمت غرب به دریای خزر متصل است و از جمله شهرستان های ساحلی استان محسوب می شود که حرفه بیشتر ساکنان آن وابسته به دریا و منابع آبزی بوده و شرکت های تعاونی و پره صیادی بستری مناسب برای فعالیت و اشتغال قانونمند اهالی این منطقه فراهم کرده است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار