بسترسازی فرهنگی سنگ بنای امت واحد

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با بیان اینکه وحدت به معنی دست کشیدن از عقاید نیست، گفت: بسترسازی فرهنگی نخستین سنگ زیرین برای تحقق امت واحده اسلامی است.
کد خبر: ۱۳۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳ 25 November 2015

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با بیان اینکه وحدت به معنی دست کشیدن از عقاید نیست، گفت: بسترسازی فرهنگی نخستین سنگ زیرین برای تحقق امت واحده اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سید جلال رضوی در همایش «امت واحده اسلامی، زمینه‌ساز تمدن اسلامی» که در سالن چمران دانشگاه بوعلی برگزار شد، اظهار داشت: اگر به آیه‌های کتاب الهی بنگریم موضوع امت واحده، اتحاد، انسجام و یکپارچگی نگرشی قرآنی است و دیدگاه قرآن به وحدت و امت یکپارچه اسلام یک دیدگاه اصالتی است.

رضوی بیان کرد: اساسا قبل از ورود به موضوع اتحاد، وحدت، تمدن اسلامی و امت واحده اسلام موضوع اتحاد انسانی در قرآن مطرح می شود و با این نگرش الزام‌ها را معرفی می‌کند.

وی افزود: ممکن است ما در تصور ظاهری در رابطه با انسانها اختلاف چهره، قلب، لهجه و یا رنگ داشته باشیم ولی وقتی به حقیقت می‌رسیم می‌بینیم همان‌گونه که نگرش امام راحل بنیان‌گذار این نگرش وحدت آمیز اسلامی انسانها را که دارای قدرت استدال هستند و تربیت آنها را در راستای رسیدن به کمال معرفی می‌کنند به ظاهر که می‌رسد ظاهر انسانی را به عمل می‌رساند.

رضوی تصریح کرد: باید از حیطه گفتار صرف خارج شویم و در جامعه وحدت عملی را با نگرش سخت افزاری و نرم افزاری شاهد باشیم اگر نگرش سخت افزاری سیاست، اقتصاد، اعتبار بین المللی و فرهنگ است باید در کنار آن نگرش نرم افزاری یعنی سبک زندگی اسلامی در زوایای همه ابعاد زندگی انسان تجلی یابد.

وی بیان کرد: امام هنگامی که انقلاب شکوهمند را رقم زد مراحلی را برای انقلاب به عنوان پایه این حرکت عظیم چید تا این حرکت عظیم در 22 بهمن به پیروزی رسید.

تمدن نوین اسلامی دشمنان را به بدل سازی مجبور کرده

وی با بیان اینکه تمام هدف ما رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، افزود: این هدف اکنون دشمن را به بدل سازی مجبور کرده و آن چه که امروز شاهدیم صهیونیزم و یهودی که قرآن از آن تعهد گرفته که خونریزی و اختلاف اندازی نکند اکنون نقابی بر چهره زده و به عنوان گروه‌های به اصطلاح اسلامی صدور فرهنگ اسلامی را در نقاط مختلف جهان برای ایجاد اسلام هراسی انجام می‌دهد.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه بیان کرد: پس وحدت دستاورد بزرگی است که مبتنی بر عقلانیت، فطرت، قبله و پیامبر اسلام(ص) بوده است و برای رسیدن به این امر یکی از مراحل لازم و لاجرم "بسترسازی فرهنگی" است.

هرگز وحدت به معنی دست کشیدن از عقاید نیست

رضوی عنوان کرد: بزرگان تشیع باید به این حقیقت برسند که پدیده تقریب و عنصر لازم نزدیک شدن دلها به هم است.

وی با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند وحدت به معنی دست کشیدن از عقاید است، گفت: هرگز معنای وحدت این نیست بلکه معنی وحدت این است که هر کس با هر عقیده و سلیقه در اجتماعات با نظم، فرهنگ بشری و سهم شهروندی در کنار هم قرار بگیرند و گفتمانشان موجب زندگی با شرافت، فضیلت و همراه با برابری که مد نظر اسلام است، باشد.

بسترسازی فرهنگی نخستین سنگ زیرین امت واحده اسلامی

رضوی افزود:اگر می‌خواهیم شاهد امت واحده اسلام باشیم اولین سنگ زیرین این بنیاد مستحکم بسترسازی است که محققین، طلاب، دانشجویان، جراید، نوسیسندگان وغیره خواستگاه آن هستند و امروز امت واحده اسلام و وحدت، اکسیژن اسلام است.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه اظهار داشت: کسانی که دوستدار اسلام هستند می‌دانند تشییع انگلیسی یک تشییع خطرناک و همانند مار خوش خط و خالی است که از ناحیه دشمنان ترویج می‌شود و اسلام آمریکایی، سکولار، تحجر و داعشی تیغه همان قیچی است که تشیع انگلیسی تیغه آن است.

رضوی بیان کرد: اگر رئیس جمهور مقتدری مثل پوتین بدون تشریفات به حضور رهبر ما می‌رسد به این سبب است که به این نتیجه رسیده که باید ایران قدرمند را در کنار قدرت خود بپذیرد و بدون تشریفات دیپلماسی در پیشگاه رهبر حضور یابد.

"وحدت" به مذاهب اسلامی ایران و مرز جغرافیایی محدود نیست

وی با بیان اینکه بعد از آغاز بستر سازی باید نخبگان جامعه پخته شوند، گفت: البته این موارد مقدمه کار است و در واقع باید جهانی فکر کنیم و هرگز وحدت امت اسلام را محدود به سرزمین ایران نپنداریم.

رضوی با تأکید بر اینکه نباید وحدت را محدود در مذاهب اسلامی ایران ببینیم، عنوان کرد: وحدت امری لازم برای جهان اسلام است که حدود و صغور مرزها نمی تواند مانعی برای آن باشد.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه با بیان اینکه بعد از بسترسازی نخبگان دانشگاه‌ها و حوزه‌ها به کارگیری ابزار را در نظر داشته باشیم، تصریح کرد: اگر امت اسلام را ظرفیت‌شناسی کنیم و حرکت عظیمی را که توسط امام راحل که منادی وحدت بود در نظر بگیریم به این مهم می‌رسیم.

نگذاریم دشمنان مشترک اسلام نسخه زندگی‌مان را بپیچند

وی اظهار داشت: وقتی مقام معظم رهبری از وحدت سخن می‌گوید و هدف اصلی انقلاب اسلامی را رسیدن به تمدن اسلامی معرفی می‌کند، نباید بنشینیم دشمنان مشترک ما نسخه پیچ چگونه زندگی کردن ما باشند و در مذاهب ما دخالت کنند.

رضوی افزود: نباید بگذاریم بعضی از چراغ سبزها از سوی برخی افراطیون در هر دو طرف موجب شود شرارت‌های دشمن دامن یکپارچه اسلام خواهی حقیقی را بگیرد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بعد از این مرحله به تمدن اسلامی می رسیم که برگرفته از ایده قرآنی و آرمانی است و اسلام نه برای مذاهب اسلامی بلکه برای همه پیروان کتاب‌های آسمانی نیز اتحاد ادیان را معرفی می‌کند.

رضوی بیان کرد: پیامبر اسلام مبعوث شد تا عقلانیت، اخلاق و فضایل اخلاقی را کامل کند و کجا اسلام اجازه می‌دهد شاهد باشیم به نام اسلام خنجری سر بی‌گناهی را از تن جدا و کودک و افراد بی گناهی را به جرم اعتقاد مذهبی به قتل برسانند و والدین را مقابل چشم فرزند و یا بالعکس عذاب بدهند و بکشند.

وی تصریح کرد: اگر تأمین امنیت منطقه، رشد و بالندگی اسلام را می‌خواهیم و نمی‌خواهیم دنیا کاریکاتور پیامبر را موهن آمیز را مجدد به تصویر بکشد و نشر دهد و یا شاهد قرآن سوزی به عنوان رسم و بدعتی که از صهیونیزم نشأت می‌گیرد باشیم، باید به پیام مهر و محبت و دوستی از پیامبر بیش از پیش توجه داشته باشیم.

رضوی افزود: علم محوری و مجاهده‌های علمی و تلاش‌های بی‌شائبه پژوهشگران می‌تواند تمدن عقل را شکوفایی بخشد و این گونه جلساتی را که امروز شاهدیم دانشگاه آن را برگزار می‌کند مقدمات فکر بزرگی است که در کنگره بزرگ جهانی در آینده آن را در کنار یکدیگر ببینیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار