ضرورت‌برگزاری‌المپیادهای ورزشی درالبرز

کد خبر: ۱۲۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱ 08 November 2015

فرشید علیزاده؛ معاون اداره‌ی تربیت بدنی و سلامتِ اداره کل آموزش و پرورش البرز در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی البرزبان در خصوص المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای که در حالِ برگزاری در سطحِ استان است، توضیح داد.

پایگاه تحلیلی خبری البرزبان / نسترن کیوان‌پور/ از سال 1390، به دلیلِ حجمِ بالای فعالیت‌های دانش‌آموزی در استان البرز و برنامه‌های متنوع و متفاوتِ معاونتِ پرورشی و تربیت بدنی، بنا شد این معاونت به دو بخش تربیت بدنی و سلامت، و پرورشی و فرهنگی تفکیک شود تا کیفیتِ برنامه‌های مدونِ آموزش و پرورش در قالبِ این بخش‌ها، ارتقا یابد. معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان البرز مدتِ سه سال است که به فعالیت مشغول است و سه زیرمجموعه‌ی تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی، اداره‌ی سلامت و تندرستی، و اداره‌ی مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی را دارد.

معاونت تربیت بدنی و سلامت وظایفِ متعددی برعهده دارد که با سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان ارتباطی تنگاتنگ دارد. در میانِ این برنامه‌ها، المپیادِ درون‌مدرسه‌ای در سال‌های گذشته از استقبالِ خوبی در بینِ دانش‌آموزان برخوردار بوده است که در دوره‌ی اول به صورتِ آزمایشی و در سالِ تحصیلی 94-93 اولین دوره برگزار شد. المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای عبارت است از برگزاری بازی‌ها و رقابت‌های مختلفِ ورزشی درون کلاسی، بین کلاسی و بین پایه‌ای در دوره‌های مشخصی از سال تحصیلی که بر اساس امکانات ورزشی هر مدرسه، نوعِ فعالیت‌ متفاوت و متنوع خواهد بود.

فرشید علیزاده؛ معاون اداره‌ی تربیت بدنی و سلامتِ اداره کل آموزش و پرورش البرز در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی البرزبان در خصوص المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای که در حالِ برگزاری در سطحِ استان است، توضیح داد.

المپیادِ ورزشی درون‌مدرسه‌ای چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای اقدامی مهم و گسترده در سطح استان است که اهدافِ مهمی چون توسعه و ارتقای آمادگی جسمانی دانش‌آموزان، ارتقای سطح سلامت روانی و جسمی، کمک به اُنسِ بیش‌تر دانش‌آموزان با فعالیت‌های ورزشی همگانی و شناسایی و پرورشِ استعدادهای دانش‌آموزی را در پی دارد. در دوره‌های ابتدایی، بیش‌تر بر بازی‌های دبستانی و برنامه‌های آموزشی مدارس ابتدایی مانندِ تنیس روی میز، دو میدانی، طناورز به علاوه‌ی بازی‌های پرورشی و بومی محلی، تأکید می‌شود. حال آن‌که در مقطعِ متوسطه‌ی اول و دوم، تغییرِ نگرش به سوی رقابت‌های ورزشی صورت می‌گیرد تا فضایی بسیار جذاب در مدارس به منظورِ ارتباطِ بیش‌تر میان دانش‌آموزان و اولیای مدرسه ایجاد شود. دانش‌آموزان طی برگزاری این رقابت‌ها، مهارت‌های بسیاری می‌آموزند که در حوزه‌ی اجتماعی نیز برایشان مفید خواهد بود. همدلی، اعتماد به نفس در داوری، کمک در اجرای برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه و تمامِ کارهایی که برای رقابت توسطِ دانش‌آموزان صورت می‌گیرد، سببِ ارتقای روحیه‌ی دانش‌آموزان می‌شود. به عبارتی دیگر می‌توان گفت هدف اصلی آموزش و پرورش، مدرسه‌محور کردن است.

آیا در این برنامه‌ها، جایگاهی برای شناساندنِ فرهنگِ قومیت‌های مختلف گُنجانده شده است؟

بله. بازی‌های بومی و محلی در برنامه‌های المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای نگاهِ ویژه‌ای به رقابت‌های ورزشی دارد تا دانش‌آموزانِ هر استان بتوانند با فرهنگِ بومی-محلی خود بیش‌تر آشنا شوند و این موضوع در استان البرز به دلیلِ تنوعِ قومیتی بالا، اهمیتِ بیش‌تری می‌یابد. در استان البرز، هر بخش و منطقه، بازی‌های خاص خود را دارد که بسته به جغرافیا و فرهنگِ آن مکان، متفاوت است. در این برنامه‌ها هدف تنها ارتقای شادی و نشاط و آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگِ اصیلِ ایرانی هر منطقه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار