استفاده هورمون در مرغها صفر است!

کد خبر: ۱۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳ 07 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از آینانیوز،غلامرضا فارغی فعال اقتصادی و تولید کننده بخش طیور در گفت و گوی خبری گفت :هزینه تزریق هورمون به طیور بسیار بالاست که هیچ توجیه اقتصادی ندارد؛ ضمن تکذیب هورمونی بودن مرغ در کشور، اذعان کرد این احتمال نزدیک به صفر است.

وی با اشاره به نوسانات قیمت مرغ گفت: نوسانات قیمت مرغ یک موضوع ریشه ای است. ساختار صنعت مرغداری کشور یک ساختار جزیره ای و به عبارت دیگر واحد های تولیدی به شکل مجزا از یکدیگر فعالیت می کنند، که می توان به واحد های گوشتی، جوجه ریزی و تخم گذاری جداگانه در این راستا اشاره کرد.

فارغی افزود:25 هزار فعال بخش طیور در رقابت کامل با یکدیگر هستند و در نتیجه تنظیم تولید و بازار کار بسیار سختی است. متاسفانه تولید و بازار همخوانی ندارد که این ناهمخوانی را شرکت های پشتیبانی که به وزارت جهاد کشاورزی وابسته هستند، با ذخیره سازی مرغ می توانندتنظیم کنند.

تولید کننده بخش طیور، با انتقاد از حضورمستقیم دولت در بخش نظارت بر تولید گوشت مرغ، اظهار کرد: در کشور های دیگر دولت هیچ دخالتی در این امر ندارد ولی در کشور ما شرکت های پشتیبانی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، با توجه به دست و پا گیر بودن قوانین نمی توانند توفیقات لازم را داشته باشند که نوسانات قیمت مرغ نیز نشات گرفته از این امر است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: دولت از سپردن مسئولیت به بخش خصوصی واهمه دارد. بخش خصوصی 36 سال است که به دولت اعتماد دارد و هم اکنون تقاضا داریم دولت نیز به ما اعتماد کرده و نگران نوسانات قیمت مرغ نباشد؛ به نظر شخص بنده، ترس دولت از بخش خصوصی حاصل از تفکرات شخصی است و واقعی نیست.

او با بیان اینکه، ظرفیت های ایجاد شده برای تولید مرغ یک و نیم برابر نیاز کشور است، افزود: کشور ایران به لحاظ ظرفیت تولید گوشت مرغ هشتمین کشور دنیاست؛ سرانه متوسط سالانه مصرف گوشت مرغ در جهان 15 کیلوگرم است که این رقم در ایران 25 کیلوگرم است.

وی گفت: حدود 9 ماه است که مرغداری ها به علت مازاد تولید و عدم جذب داخلی مناسب زیان ده هستند؛ طی این مدت صنعت مرغداری 2 هزار میلیارد تومان ضرر کرده است که باید مبنای ما قیمت تمام شده بعلاوه بر سودی معقول بر محصولات باشد.

فارغی با اعلام اینکه، 150 هزار تن دخیره سازی گوشت مرغ در کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: با توجه به میزان جوجه ریزی نیز هیچ مشکلی در این راستا نخواهیم داشت.

وی همچنین با اعلام اینکه، طی سال جاری 50 هزار تن صادرات گوشت مرغ داشته ایم، گفت: عمده صادرات ما به کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان بوده است.

ایشان خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی رتبه پنجم تولید گوشت مرغ در کشور را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار