قابل توجه رئیس شورای اسلامی استان قم

جواد قاسمی ورجانی
کد خبر: ۱۰۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ 29 September 2015
شوراهای اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دو دسته تقسیم می شوند: شورای پایه شامل شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای فرادست شامل شوراهای اسلامی بخش، شهرستان، استان و عالی استانها. شوراهای فرادست همانند شوراهای پایه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن در قوانین مجلس شورای اسلامی و مصوبات هیات وزیران آمده است.

در آغاز دوره جدید شوراهای اسلامی شهر و روستای قم، حسن بختیاری عضو شورای اسلامی شهر قم با رایزنی های زیاد به عنوان رئیس شورای اسلامی شهرستان قم انتخاب شد. در این سال اصغر بوالحسنی هم به عنوان رئیس شورای اسلامی استان قم انتخاب گردید.

آنچه در ابتدا باید به آن اشاره نمود این است که اعضای شوراهای فرادست به ویژه شوراهای بخش و شهرستان باید با مطالعه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین مجلس و مصوبات هیات وزیران از جایگاه والای این شوراها  آگاهی بیشتری به دست آورند تا بتوانند در انتخاب اعضای هیئت رئیسه با نگاه ویژه تری ورود پیدا کنند.

اگر بخواهیم نگاهی به وظایف شوراهای فرادستی از جمله شورای اسلامی بخش، شهرستان و استان داشته باشیم؛ تعامل با مسئولین ذیربط جزء استراتژی ترین این وظایف است.

ارتباط تنگاتنگ با مردم یکی دیگر از وظایف شوراهای فرادستی است. به خصوص در استان قم که یک استان تک شهرستانی این وظیفه کمی با دیگر استان ها تفاوت دارد. اعضای شوراهای فرادستی به خصوص رئیس شورا باید از مسائل و امور جزئی بخش و شهرستان خود مطلع باشد و اطلاعات واقعی و جامعی را به دست آورد.

این شورا باید با برگزاری جلسات منظم و برنامه ریزی شده، مسائل و مشکلات بخش و شهرستان را دسته بندی و اولویت آنها را تعیین نماید تا بتواند در راستای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد.

شوراهای فرادستی باید بعد از جمع آوری مطالبات به حق مردم در بخش و شهرستان، از مسئولین و متخصصین ذیربط دعوت به عمل آورده و برای این مشکلات راه حل های مناسب و در راستای تعامل با مسئولین پیدا کند و آنها را به صورت مصوبه به مسئولین مربوطه ابلاغ کند.

اما یکی از وظایف بسیار مهم شوراهای فرادستی، نظارت است. شرح جامع این نظارت در این مقال امکان پذیر نیست فقط در همین حد بدانید که شورای شهرستان باید بر مصوبات شورای بخش و شورای استان بر مصوبات شورای شهرستان نظارت دقیق داشته باشد تا از این طریق، سنجش عملکرد علمی و واقعی مسئولین در راستای رسیدن مردم به مطالباتشان سریعتر، عملی تر و مفید تر به سرانجام رضایت بخشی برسد.

اما یکی دیگر از مواردی که در قانون به آن اشاره شده، اطلاع رسانی از وظایف شوراهای فرادستی به مردم است، چرا که مردم تا زمانی که از وظایف این شوراها اطلاعی نداشته باشند، اعضای شوراهای فرادستی نمی توانند مرجع خدمت رسانی واقعی به مردم باشند.

آنچه در بالا ذکر شد، شرح اندکی از وظایف شوراهای فرادستی بود که صد البته اعضای شوراهای فرادستی قم به این موارد آشنایی کامل دارند و صرفا جهت یادآوری به آن اشاره ای شد.

یکسال از ریاست «حسن بختیاری» بر شورای اسلامی شهرستان قم گذشت و در انتخابات اخیر او به عنوان رئیس شورای اسلامی استان قم انتخاب شد. البته از همان سال اولی که او به ریاست شورای اسلامی شهرستان قم انتخاب شد به دلیل مشغله کاری که در شورای شهر قم داشت، معلوم بود که چندان نمی تواند برای این شورا وقت بگذارد و به نظر می رسد که همینگونه هم شد؛ اما افکار عمومی و مردم امروز توقع دارند «بختیاری» گزارشی از عملکرد یکساله خود در شورای اسلامی شهرستان قم ارائه نماید. بالاخره در حالت طبیعی و به دور از زد و بندهای پشت پرده، زمانی فردی را از یک جایگاهی به یک جایگاه بالاتر ارتقاء می دهند که عملکرد مثبت و قابل دفاعی در جایگاه قبلی خود داشته باشند. حال عملکرد «بختیاری» در زمان ریاست او بر شورای اسلامی شهرستان قم چه بوده که در این دوره به عنوان رئیس شورای اسلامی استان قم انتخاب شده است، سوالی است که وی باید در مقابل افکار عمومی به آن پاسخگو باشد.

آقای بختیاری! طی یکسال گذشته به کدام یک از مصوبات شوراهای اسلامی بخش ها نظارت داشتید؟! به کدام یک از بخش ها و یا روستاهای قم سفر کردید و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفتید؟! چقدر وقت برای انجام امور مربوط به مردم ضعیف و محروم ساکن در روستاها و شهرهای کوچک قم گذاشتید؟! آیا اصلا از این مشکلات خبر دارید؟! آیا با توجه به اینکه باید بخشی از وقت خود را در شرکت آب و فاضلاب بگذارید و بخش دیگری را هم در شورای شهر قم، کمیسیون ماده صد و ...، دیگر وقتی برای شما مانده است که بتوانید به انجام امور شوراهای فرادستی برسید؟!

حال سوال اینجاست! با توجه به این که جنابعالی در شورای اسلامی شهرستان قم عملکرد قابل دفاعی نداشتید؛ چگونه به این نتیجه رسیدید که باید برای تصدی ریاست شورای اسلامی استان قم نامزد شوید؟ به نظر شما نباید در خصوص این انتخاب و تلاش شما برای تصدی این پست، برای برخی سوال پیش بیاید که شاید خدای ناکرده نیات دیگری به جز خدمت در پس پرده وجود داشته باشد؟ چون اگر نیت خدمت به مردم بود که جنابعالی ریاست شورای اسلامی شهرستان قم را به مدت یکسال عهده دار بودید. به هر حال افکار عمومی منتظر پاسخگویی شما به ابهامات مطرح شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
به نظر برای برخی فقط قدرت و ریاست مهمه
محمد علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
واقعا اگر به ابهامات مطرح شده پاسخ مناسبي داده نشود در پيشگاه خدا مسئول هستند.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار