دفاع از نخستین پایان‌نامه ارشد ادبیات پایداری دریزد

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی از برگزاری جلسه دفاع از نخستین پایان‌نامه کارشناسی ارشد ادبیات پایداری در دانشگاه یزد در هفته دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 29 September 2015

به گزارش تابناک یزد،دکتر "محمدرضا نجاریان" با اعلام این خبر گفت: "سمیه شرونی" نخستین دانشجوی کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی با گرایش ادبیات پایداری(ورودي 92) با حضور استادان و دانشجویان این رشته از پایان نامه خود با عنوان "سبک‌شناسی شاعران پایداری دهه شصت با تکیه بر آثار حسن حسینی و احمد عزیزی" دفاع کرد و حائز درجه عالی شد.

وی به عنوان استاد راهنمای این پایان‌نامه، گفت: رساله مذکور در پنج فصل تنظیم‌ شده و اساس کار آن بررسی ویژگی‌های سبکی اشعار مرحوم حسن حسینی و احمد عزیزی است.

وي ادامه داد: در این پژوهش "کفش‌های مکاشفه"، "ملکوت تکلم"، "طغیان ترانه"، "قوس غزل"، "ناودان الماس" و "غزالستان" از مجموعه آثار احمد عزیزی و «گنجشک و جبرئیل"، "هم صدا با حلق اسماعیل"، "در ملکوت سکوت"، "تنها طرف آفتاب را گرفت"، "بال‌های بایگانی" و "فستیوال خنجر" از مجموعه آثار حسن حسینی از سه دیدگاه سبک زبانی، ادبی و فکری مورد تحلیل آماری قرار گرفته است.

نجاريان افزود: این دانشجو در پژوهش خود با بررسی ویژگی‌های زبانی شعر دهه شصت به مواردی چون نفوذ واژه و عناصر نحو زبان امروزی، اصطلاحات عامیانه، استفاده از اوزان مناسب، گزینش قافیه و ردیف‌های مناسب، باستان‌گرایی و استفاده از موتیف‌های خاص اشاره کرده است.

وي خاطرنشان كرد: همچنین ویژگی‌های ادبی شعر این دوره از قبیل توسعه تخیل و تداعی ذهنی، نمادگرایی، توجه به فرم درونی، تاثیرپذیری از سبک هندی، استفاده از اسلوب معادله، توجه ویژه به آرایه حس‌آمیزی، مضمون سازی و بسامد بالای آرایه های تشبیه و استعاره در این پایان‌نامه مورد کنکاش قرار گرفته است.

به گفته وی، در این پایان‌نامه همچنین مضامین فکری شعر این دهه نظیر پایداری و دفاع، مقاومت، شهدا و مظلومیت آنها، آزادگی و مردانگی، جهان‌وطنی، اسارت، مبارزه با ظلم و جور حاکم ورود حماسه و احساسات حماسی، معرفی چهره‌های ظلم و تشویق به مبارزه، مطرح کردن شخصیتهای مبارز صدر اسلام، طرح اندیشه‌های شیعی، گسترش نگاه ایدئولوژیک و مذهبی، الگوسازی و طرح نگاه‌های آرمانگرایانه، توصیف سوگ عزیزان شهید، مدح و وصف چهره‌های نمونه اعم از ائمه اطهار و امام راحل، نگاه منتقدانه به فراموشی ارزش‌ها، درونمایه‌های قرآنی و عرفانی و خود اتهامی مورد بررسی قرار گرفته است.

نجاریان همچنین از استخراج سه مقاله علمی پژوهشی از این پایان نامه خبر داد و افزود: این مقالات شامل مقاله "محورهای اندیشگی در اشعار احمد عزیزی" پذیرش شده در مجله علمی پژوهشی ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان، مقاله "شباهت‌ها و تفاوت‌های زبان و مضمون در اشعار سید حسن حسینی و احمد عزیزی" ارائه شده در دهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی و مقاله "بهره‌گیری‌های گوناگون از اسطوره و مفاخر ملی در اشعار مهدی اخوان ثالث و احمد عزیزی" پذیرش با ارائه به صورت پوستر در همایش نخستین همایش ملی نکوداشت مهدی اخوان ثالث، بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار