دكتر نژادي:

مشاركت مدني، شاخص‎‎ توسعه اجتماعي

دومين نشست منطقه‎اي و كارگاه‎‎هاي تخصصي و شبكه‎‎اي سازمان‏‏هاي مردم نهاد و دستگاه‎‎هاي اجرايي مرتبط با امور زنان و بانوان با حضور مديران و كارشناساني از استان‎‎هاي يزد، اصفهان و چهارمحال و بختياري به ميزباني يزد اغاز به كار كرد.
کد خبر: ۱۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲ 04 March 2015

به گزارش تابناک یزد، دكتر "اطهره ن‍ژادي" معاون برنامه‎‎ريزي و هماهنگي معاونت امور زنان و بانوان رياست جمهوري در آيين آغازين اين نشست سه روزه كه در تالار فرهنگيان يزد برگزار شد، اظهار كرد: دولت تدبير و اميد بر احياي جامعه مدني تاكيد دارد و در اين رابطه در تلاش است تا با همكاري مجموعه سازمان‎‎هاي دولتي، وزارت كشور و امور بانوان و خانواده، نگاهي توسعه‎‎اي به سازمان‎‎هاي مردم نهاد در حوزه زنان و امور بانوان داشته باشد.

وي مشاركت مدني را يكي از شاخص‎‎هاي اصلي توسعه اجتماعي خواند و افزود: زندگي افراد جامعه با تحقق توسعه اجتماعي از رنگ و بوي ديگري برخودار خواهد شد و ديگر نگراني‎‎هاي امروز در مقوله‎‎هايي مانند بهداشت، آموزش و آسيب‎‎هاي اجتماعي نخواهيم داشت.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري و رييس دولت تدبير و اميد مبني بر اين كه مسئله زن و خانواده از مسائل  ضروري در كشور است، گفت: اين سخنان را يك اصل كاري براي خودمان مي‎‎دانيم و خود را موظف به توجه ويژه براي تحقق اين اهميت در كشور مي‏‏دانيم.

نژادي همچنين با اشاره به تاكيد رييس جمهور در مورد اين كه تا جايي كه امكان دارد كار مردم را به مردم بسپاريد، اظهار كرد: سياست چابك سازي دولت نيز در همين راستا نوشته و در حال اجرايي شدن است.

وي اظهار كرد: بايد همه افراد جامعه دغدغه‌‌ي داشتن يك ايران پيشرفته اسلامي و الگو را داشته باشند و براي تحقق آن تلاش كنند و دولت نيز در قالب اين نشست‏‏ها سعي دارد كه تسهيل‎‎گر امور براي ايجاد يك جامعه مدني در راستاي اين مهم باشد.

وي با اشاره به برگزاري كارگاه‎‎هاي آموزشي همكاري‎‎هاي تخصصي و شبكه‎‎اي، خاطرنشان كرد: سازمان‎‎هاي مردم نهاد بايد خودشان شبكه‎‎سازي را انجام دهند چرا كه اگر قرار باشد اين سمن‎‎ها با وابستگي به دولت هويت مستقل خود را از دست بدهند، مفهوم جامعه مدني محقق نخواهد شد.

اين مسئول به شاخص‏‏هاي مشترك استان‎‎هاي يزد، اصفهان و چهارمحال و بختياري اشاره كرد و گفت: يكي از شاخص‏‏هاي جالب در مورد اين سه استان، سهم قابل توجه اشتغال زنان در بخش صنعت و دانش‎‎آموخته‏‎‎هاي زياد دختر بيكار در اين استان‎‎هاست كه بايد فكري به حال آنها كرد.

وي در اين رابطه بر رفع بيكاري اين نيروي انساني پرانرژي و دانش‎‎آموخته دانشگاه‎‎ها و استفاده از آنها تاكيد كرد.

نژادي در پايان نيز يادآور شد: در حال حاضر قريب 10 هزار سمن در كشور مجوز فعاليت دارند كه از اين تعداد بيش از يكهزار و 700 سمن به طور تخصصي در حوزه زنان و امور بانوان فعاليت مي‎‎كنند.

دكتر "محمد علي طالبي" معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد نيز در اين مراسم با اشاره به دو نشست برگزار شده سازمان‎‎هاي مردم نهاد در ماه‎‎هاي اخير به ميزباني يزد، مشاركت را از نيازهاي امروز جامعه خواند و گفت: متاسفانه حلقه گمشده راهبردهاي توسعه در سطح كشور همين مقوله مشاركت‏‏هاي اجتماعي است كه البته بايد هدفمند انجام شود.

وي افزود: سازمان‎‎هاي مردم نهاد يكي از نهادهاي جامعه مدني موثر در جلب مشاركت‎‎هاي مردمي و همچنين تاثيرگذار در بحث سازماندهي و اثربخشي آنها هستند.

وي ادامه داد: از طرفي نقش زنان در اين مشاركت‏‏ها نيز انكارناپذير است و مويد اين ادعا را نيز نقش موثر و كارگشاي زنان در تحولات بزرگ كشور و تاريخ پر فراز و نشيب انقلاب است.

طالبي با اشاره به سهم روز افزون زنان در بخش‏‏هاي مختلف مديريت جامعه، اظهار كرد: بهترين راهكار و اهرم براي نقش‎‎آفريني بيشتر و به فعليت رساندن استعدادهاي بالقوه زنان و فعليت بخشيدن به امور زنان، مي‏‏تواند با استفاده از مشاركت زنان در سازمان‎‎هاي مردم نهاد جلوه‏‏گر شود.

وي در مورد موضوع اين نشست سه روزه نيز گفت: قطعاً بحث شبكه‏‏سازي فعاليت‎‎هاي مربوط به سازمان‎‎هاي مردم نهاد مي‎‎تواند در هم‌افزايي بيشتر تشكل‎‎ها و سمن‎‎ها در موضوعات مختلف موثر واقع شود.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مغفول ماندن بحث شبكه‏‏سازي در سال‎‎هاي گذشته را عدم زمينه‎‏سازي و همكاري ارگان‎‎هاي دولتي در اين سالها ذكر و عامل آن را نيز نگاه تهديدي برخي دولت‎‎ها به سازمان‎‎هاي مردم نهاد عنوان كرد.

طالبي وجود يكسري مشكلات در سطح سازمان‎‎هاي مردم نهاد از جمله فرهنگ پايين كار گروهي و جمعي را نيز يكي علل مغوف ماندن كار شبكه‎‎سازي در تشكل‎‎ها و سازمان‎‎هاي مردم نهاد برشمرد و ابراز اميدواري كرد كه تحقق دستاوردهاي اين اقدام ارزشمند هم سمن‏‏ها به اهدافشان دست يابند و هم دولت‏‎‏ها از قبل جلب مشاركت‏‏هاي مردمي به اهداف موردنظرشان برسند.

"مجيد جواديان زاده" مدير كل امور اجتماعي استاندار يزد نيز تحقق ساختار شبكه‎‎اي در بين سازمان‎هاي مردم نهاد را منشاء بسياري از تحولات در جامعه از جمله افزايش سرمايه‎‎هاي اجتماعي ذكر كرد.

وي از ديگر دستاوردهاي اين شبكه سازي را پر شدن خلاء و گسل‎‎هاي فرهنگي موجود در بين استان‎‎هاي مختلف كشور بيان كرد و گفت: يكي از اهداف اين نشست توجه به مباحث اموزشي است چرا كه وقتي اقدامات اجتماعي در جامعه عمق پيدا مي‎‎كند كه به همراه آموزش و شناخت چشم‎‎اندازها و آفت‎‎ها باشد.

به نقل از ایسنا،  "فخر السادات خامسی هامانه" مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد نيز در ابتداي اين نشست با خيرمقدم به شركت‎‎كنندگان، هدف از برگزاری این نشست و کارگاه که ویژه سازمان های مردم نهاد سه استان یزد، چهار محال و بختیاری و اصفهان است را تعامل موثر میان سازمان‎‎های مردم نهاد بانوان و خانواده و همچنین ایجاد محیط حمایتی و توانمند ساز برای شکل گیری و تقویت شبکه های تخصصی و هم افزایی برای پرداختن به مسائل و رفع مشکلات حوزه بانوان و خانواده دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار