یکی از اعضای مرکز وکلا گفت: در قوانین جمهوری اسلامی ایران بر حرمت زندانی براساس موازین اسلامی توجه و هرگونه شکنجه و بد رفتاری با زندانیان جرم محسوب شده و مجازات دارد.
کد خبر: ۹۹۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱ 31 August 2021

به گزارش تابناک قم، پریزاد محمدی در گفت وگو با خبرنگاران با تبیین حقوق زندانیان در قوانین ایران؛ اظهار کرد:تقریباً در تمام کشورها از جمله ایران، قوانین و آیین نامه های متعددی در خصوص حقوق متهمان، زندانیان و خانواده‌های آنها وجود دارد که در قانون آیین دادرسی کیفری و آیین نامه اجرایی سازمان زندانها، قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی حقوق شهروندی متهمان و زندانیان ذکر شده است.

وی اضافه کرد: اصل برائت، ممنوعیت گرفتن اعتراف اجباری بر اثر شکنجه و تهدید، ممنوعیت هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون بازداشت زندانی یا دستگیر شده است، حق دسترسی به درمان بهداشت آب و غذا، حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده، استفاده از وکیل، اجتناب از تهدید و تحقیر متهمان و زندانیان در مواقع بازجویی، اجتناب از چشم بند و ... از جمله حقوقی است که برای زندانیان در قوانین جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.

این پژوهشگر و عضو مرکز وکلا با بیان این که در قوانین جزایی برای جرائم کم اهمیت و تخلفات مجازات هایی مانند جزای نقدی، انجام خدمات عمومی رایگان و ضبط اشیا در نظرگرفته شده است، تصریح کرد: برای جرائم مهم نیز مجازات‌هایی مانند اعدام و حبس به منظور ترد مجرمین خطرناک از اجتماع مقرر گردیده است.

محمدی افزود: مواد ۱۴ تا ۸۶ قانون مجازات اسلامی به مجازات ها اختصاص یافته است. که در مجموع قانونگذار با توجه به شدت جرم و مقتضیات زمان و مکان و در نظر گرفتن حقوق معنوی زندانیان مجازات‌ها را تشدید کرده و یا تخفیف در نظر می گیرد.

این کارشناس حقوق اضافه کرد: علاوه بر قوانین داخلی اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به عنوان مهمترین سند بین المللی اعلام می دارد «هرکسی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد» و در بیان حمایت از افراد خاطی یا متهمین و مجرمین نیز بیان می کند: «کسی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری باشد. هر کسی حق دارد که شخصیت حقوقی او در همه جا به عنوان یک انسان در مقابل قانون شناخته شود. هیچ کسی را نباید خودسرانه توقیف، حبس یا تبعید کرد. متهم بی گناه محسوب خواهد شد تا وقتی که تقصیر او قانوناً محرز گردد.».

محمدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قوانین ذکر شده در زندان ها از جمله زندان اوین آیا حقوق زندانیان به طور کامل و قانونی اجرا می شود، بیان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده تقریباً در تمامی زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها حقوق متهمین و زندانیان در حدود قانون اجرا می شود البته این مورد نیز مانند تمام مسائل خالی از حاشیه نیست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار