مدیر اداره کل کتابخانه عمومی استان همدان گفت: چهارمین ویژه برنامه «از تبار قلم» به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۸۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳ 13 July 2021

مدیر اداره کل کتابخانه عمومی استان همدان گفت: چهارمین ویژه برنامه «از تبار قلم» به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد.
 
به گزارش تابناک همدان، ویژه برنامه «از تبار قلم» با تجلیل از سید میثم موسویان نویسنده آثاری، چون «بی‌نام پدر»، «میوه‌های رسیده» و «چهار پر» به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در بستر فضای مجازی برگزار شد.
 
در این برنامه از سید میثم موسویان نویسنده آثاری، چون «معمای بوبی خرگوشه»، ۱۳۹۹، نشر عهد مانا؛ رمان «چهار پر»، ۱۳۹۸، نشر معارف؛ رمان «بی نام پدر» ۱۳۹۹، نشر جمکران، تقدیری از جشنواره انقلاب ۱۳۹۹ و برگزیده قلم زرین ۱۴۰۰؛ مجموعه داستان «تفنگم را زمین مگذار»، نشر جمکران ۱۳۹۶ نامزد جایزه جلال آل احمد در بخش مجموعه داستان کوتاه سال ۱۳۹۷؛
رمان با عنوان «میوه‌های رسیده» برنده جایزه رمان سال جشنواره انقلاب جمهوری اسلامی؛ به همت حوزه هنر و برنده جایزه کتاب سال سپاه ۱۳۹۱، نامزد جایزه شهید غنی پور؛
مجموعه داستان «شهید خودم» مجموعه داستان‌ها انقلاب اسلامی در حیطه نوجوان نشر شهرستان ادب؛ رمان «سفیدی پر کلاغ» نامزد جایزه انقلاب سال ۱۳۹۰ چاپ نشر شهرستان ادب؛
رمان نوجوان «اذان بی موقع» چاپ سوره؛
رمان «ما هم هستیم» (جنگ ۳۳ روزه لبنان)، چاپ سوره؛
مجموعه داستان «بخار‌های رنگی» چاپ شهرستان ادب؛
رمان نوجوان «ارتش کلاه پوستی ها» نشر، موسسه آیت الله مدنی (ره)؛ «بنام خدا من محمد بروجردی هستم، مصاحبه نمی‌کنم»، تاریخ شفاهی، چاپ سوره؛
«پرده داران راز دوست»، داستان کوتاه، روایت فتح (بر اساس خاطرات از شهید قهاری سعید)؛
«بچه‌ها دیرتون نشه»، داستان کوتاه، روایت فتح (بر اساس خاطرات از رضایی مجد)؛ مجموعه داستان کوتاه با عنوان «آخرین مرد ایستاده»، وصف همت سردار شهید، سعید قهاری با همکاری حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و... تقدیر به عمل آمد.
 
 
 
 
 
 
ویژه برنامه «از تبار قلم» برگزار شد

کتاب «سفینة الصادقین» مسیر زندگیم را تغییر داد

سید میثم موسویان نویسنده و برگزیده جایزه ادبی قلم زرین در سال ۱۴۰۰ در این آیین اظهار داشت: در سال ۱۳۶۲ در همدان به دنیا آمدم در این دیار آموختم که بنویسم و آثارم هم اغلب در همدان شکل گرفته و در این شهر روایت می‌شود. تا کنون ۱۸ سال است که در حوزه داستان و رمان فعالیت می‌کنم و حدود ۱۵ اثر هم از من به چاپ رسیده است.

وی تغییر مسیر زندگی‌اش را آشنایی با کتاب «سفینة الصادقین» اثر آیت الله سیدحسین یعقوبی قائنی معرفی کرد و افزود: با این اثر از طریق استاد محمدرضا فریدونی آشنا شدم و خواندن این کتاب مسیر زندگی من را تغییر داد. این کتاب مهمترین اثر مذهبی است که من خواندم و علاقمند شدم که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت داستان و رمان در این حیطه ورود پیدا کنم.

این نویسنده همدانی با بیان اینکه تمامی آثار خود را تقدیم روح ملکوتی عارف بزرگ حضرت آیت الله یعقوبی کردم، تصریح کرد: دغدغه من این است مفاهیم عرفانی که در این کتاب آموختم را در داستان‌ها و رمان‌های خود بگنجانم.
وی درباره اثر بی‌نام پدر که برنده جایزه ادبی قلم زرین شده است، گفت: اگر اثری جایزه دریافت می‌کند به معنای بهتر بودن از کار‌های دیگر نیست. گاهی خداوند برای یک کتاب سرنوشتی در نظر گرفته و خواسته و اراده او بر دیده شدن این اثر است.

موسویان با بیان اینکه بی‌نام پدر یک اثر منفی‌خوان است، ادامه داد: در این داستان هم رستم و سهراب امروزی هست و داستانی از عشق و دلدادگی مجنونی به یک لیلی.

از تبار قلم فرصتی برای معرفی نویسندگان توانمند گمنام است

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین اظهار داشت: امروز بسیار خرسندیم که کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد پیشرو در عرصه فرهنگ و ادب ایران اسلامی، گامی دیگر در پاسداشت اهالی علم و ادب برداشته و به بزرگداشت حرمت قلم که سنتی الهی و قرآنی است، پرداخته است. نویسندگان پاسداران فرهنگ غنی و متعالی هستند که از گذشته‌های دور در کشور اسلامی ما شکل گرفته و امروز بارور گشته و در هر شهر و استانی نماد‌های خود را به ظهور و بروز رسانده است. از تبار قلم فرصتی است که ضمن به جا آوردن یک سنت قرآنی، نویسندگان برتر شهرستان‌ها را که کمتر مجالی برای معرفی آن‌ها پیدا می‌شود، به ایرانیان و اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین بشناساند.
 
 
 
 
 
ویژه برنامه «از تبار قلم» برگزار شد

وی افزود: بی شک نویسندگانی که در برنامه فاخر از تبار قلم در سراسر ایران زمین معرفی می‌شوند، ستارگان درخشانی هستند که در کهکشان ادب و هنر این سرزمین و حتی جهان می‌درخشند. ما میراث داران نویسندگانی، چون سعدی، بیهقی، فردوسی، حافظ، خیام و... هستیم که جهان در برابر آن‌ها به احترام می‌ایستد و تردیدی نیست که ما با اتکا به این داشته معنوی سترگ می‌توانیم قله‌های علم و دانش را همچنان یکی پس از دیگری فتح کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی در راستای رسالت فرهنگی و اجتماعی خود به معرفی سرمایه‌های ادبی و فرهنگی کشور می‌پردازد تا ضمن بزرگداشت این افراد، باعث تشویق هنرمندانی شود که در درونشان چشمه جوشان ذوق سر بسته مانده و نیازمند تلنگری است که در آبیاری فرهنگ غنی ایران زمین نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی تأکید کرد: به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با درایت و تدبیر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شرایط کنونی که بیماری کرونا همه ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده، نه تنها منفعل نشده بلکه این تهدید را به فرصتی بدل کرده تا هر کتابخانه عمومی در گوشه و کنار ایران عزیز، به میزبانی برای همه ایرانیان و حتی جهانیان بدل شود. کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور به ویژه استان همدان هرگز از تلاش و تکاپو در هیچ شرایطی برای انجام رسالت فرهنگی خود باز نایستادند و همواره با اتکا به قدرت ذوق، قریحه و خلاقیت نسبت به انجام وظایفشان اقدام کردند.

زارعی گفت: خوشبختانه با طلوع محافل ادبی در نهاد کتابخانه‌های عمومی شاهد پویایی و تلاش بیشتر این مجموعه برای حرکت بخشی بیشتر به جریان فرهنگی و ادبی کشور هستیم و بی شک در آینده‌ای نزدیک از دستاورد‌های این اقدام فرهنگی بیش از پیش بهره‌مند خواهیم شد.

وی اظهار داشت: و ما امروز مفتخریم که از یک چهره ادبی که آثارش در آسمان بی انتهای فرهنگ و ادب ایران زمین می‌درخشد و برخاسته از سرزمین همدانا که همواره گهواره تمدن، اندیشه و فرهنگ بوده، تقدیر نماییم. سید میثم موسویان از نویسندگان ارزشی، متعهد و با ذوق و قریحه هستند که آتش درونی خود را به کتاب سپردند تا همه انسان‌ها را در داشته‌های عظیم خود شریک کنند. 

موسویان نویسنده‌ای متعهد است

حامد محقق، عضو انجمن ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این آیین گفت: از تبار قلم در ادامه جلساتی است که به منظور ارج نهادن به مقام‌های نویسندگان سراسر کشور از ایام دهه فجر و پیش از آن آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

وی افزود: در ایامی که به عنوان روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر این شد که از نویسندگان بومی قدردانی شود و نام «از تبار قلم» معنا و مفهوم گویایی دارد. این برنامه‌ها از ۱۹ تیر ماه آغاز شده و تا ۲۸ همین ماه نیز ادامه خواهد داشت.

محقق درباره سید میثم موسویان نیز اظهار داشت: موسویان اهتمام ویژه‌ای به همدان دارد به طوری که اتفاقات داستان‌های آن در این جغرافیا رخ می‌دهد و نویسنده هراسی برای نشان دادن علاقه به دیار خود ندارد.

وی افزود: نخستین اثر موسویان با نام میوه‌های رسیده به چاپ رسید و مورد توجه قرار گرفت. او روند مثبت و رشد را در آثارش ادامه داد. این نویسنده مانند اکثر نویسندگان همدانی دستی هم در ادبیات کودک و نوجوان دارد که باعث خوشحالی و مباهات است.

از تبار قلم بر گسست بین نسل‌ها فائق می‌آید

مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه باید به استان همدان به خاطر برگزاری جشنواره دوست من کتاب خدا قوت گفت، اظهار داشت: این جشنواره از جمله برنامه‌های شاخص نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود که به خوبی برگزار شد.

وی در ادامه ویژه برنامه از تبار قلم را فرآیندی تأثیر گذار در حوزه امور اجتماعی دانست و افزود: محفل ادبی از قابلیت‌های شاخص نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره جدید است که به عنوان باشگاه فرهنگی اجتماعی در کل کشور خدمات ارائه می‌دهد. با این گونه فعالیت‌ها کتابخانه‌های عمومی کشور از مأموریت‌های معمولی خود مبنی بر امانت کتاب و محلی صرفاً برای مطالعه خارج شدند و اثر گذاری خود در حوزه اجتماعی و فرهنگی را ارتقا بخشیدند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: اهالی قلم سربازان و فعالان جبهه توسعه فرهنگی کشور هستند که نقش عمده‌ای در توسعه فرهنگی عادلانه کشور ایفا می‌کنند. ویژه برنامه از تبار قلم به دنبال شکوفایی استعداد‌های درخشان بوده و خواهان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین نسل نوجوان و جوان کشور است. این برنامه فاصله بین نسل‌ها و گسست نسلی را التیام بخشیده و کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با آگاهی و تدبیر برنامه ریزی انجام داد تا نسل نوجوان و جوان را با طیفی از نویسندگان و اهالی قلم آشنا کند که تاکنون ارتباط آن‌ها توسعه نیافته بود. این برنامه باعث آشنایی با نویسندگانی می‌شود که می‌توانند در کادر سازی ذهن علاقمندان به نویسندگی و امور پژوهشی موثر واقع شوند.

توکلیان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در دنیای امروزی کاربرد قلم و کاغذ به مانند گذشته نیست، اما باعث نشده که نویسندگان و پژوهشگران با این عناصر مهم قطع ارتباط کنند بلکه امروز همچنان با انتشار کتاب‌های دیجیتالی و چاپی در حوزه توسعه فرهنگی حضور دارند. ورود به هزاره جدید باعث نشده است که خللی به نویسندگان، پژوهشگران و اهل کتاب پدید آورد و موید این نکته انتشار کتاب‌های الکترونیکی، چاپی و صوتی است.

وی تأکید کرد: موفقیت افراد برجسته و اندیشمند مرهون فعالیت‌های بی‌دریغ و خستگی ناپذیر گروهی از نویسندگانی است که با چشمان بیدار و دستان توانمند آثار فاخر تولید و نشر می‌دهند. از تبار قلم به دنبال آن است که بتواند در استعدادیابی در نسل جدید و پرورش نویسندگانی انقلابی و تولید آثار نو و بدیع برای پاسخگویی به نیاز‌های جامعه، موثر واقع شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار