مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: طی سال جاری ۱۰ میلیارد تومان بودجه استانی صرف مرمت و بهسازی قنوات شهرستان شد.
کد خبر: ۹۷۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳ 20 June 2021

به گزارش تابناک یزد، محمد جعفری روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان افزود: این بودجه صرف مرمت و بهسازی ۴۰ رشته قنات در بخش مرکزی در دهستان‌های بهادران، تنگچنار، میانکوه ، ارنان و خورمیزات شد.

وی ادامه داد: بهسازی قنوات روستاها جزو برنامه‌های محوری جهاد کشاورزی است که با همکاری دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی و همکاری و پیگیری برخی از دستگاه‌های اجرایی در مناطق مختلف اقدام می‌شود.

این مسوول اظهار کرد: هم‌اکنون ۴۶۰ رشته قنات در سطح شهرستان وجود دارد که با سهم بلاعوض جهاد کشاورزی و دهیاری‌ها و مشارکت مردمی عمل مهم مرمت و بهسازی در مناطق روستایی بخش مرکزی ادامه دارد.

جعفری تصریح کرد: بیشترین قنات در شهرستان در دهستان خورمیزات وجود دارد که بالاترین سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را دارد و بارش کم موجب ضرر و زیان به برخی قنوات شده و مرمت آنها در اولویت است.

وی اظهارکرد: بهسازی قنوات از مظهر آن تا مادر چاه و زیباسازی و احیاء و مرمت، نقش مهمی در اصلاح الگوی کشت، بهره‌وری آب و حفاظت از آب و خاک دارد و باید حفظ آنها که جزو سرمایه مهم منطقه است جدی گرفته شود.

همچنین معاون تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهریز گفت: با تولید سالانه ۱۲ میلیون نهال پسته از سوی ۹ نهالکار، این شهرستان رتبه اول تولید کشور را در اختیار دارد.

اجمد باقری‌پناه با اشاره به اینکه شرایط مناسب آب و خاک ،برنامه‌ریزی و سخت‌کوشی کشاورزان موجب کسب این رتبه مهم در کشور است افزود: توسعه کشت نهال پسته در شهرستان محور برنامه است.

وی سطح اراضی کشاورزی مهریز را ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار ذکر کرد که حدود ۱۵ هزار بهره بردار در کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زارعی در این شهرستان فعالیت دارند که ۱۰ هزار هکتار آن باغی و بقیه زراعی است و میانگین سهم هر کشاورز ۱۱ هزار و ۶۶۷ مترمربع است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار