مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از برگزاری مراسم نکوداشت «علی خوش‌لفظ» جانباز دفاع مقدس و رونمایی از کتاب «وقتی مهتاب گم شد» در 28 شهریور‌ماه خبر داد.
کد خبر: ۹۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 16 September 2015
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از برگزاری مراسم نکوداشت «علی خوش‌لفظ» جانباز دفاع مقدس و رونمایی از کتاب «وقتی مهتاب گم شد» در 28 شهریور‌ماه خبر داد.

به گزارش فارس؛مهدی ظفری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه حفظ و انتقال امانت شهدا یک رسالت سنگین بر دوش شماست، اظهار کرد: این رسالت بستگی به ظرفیت انسان‌ها دارد.

وی با بیان اینکه تاریخ دفاع مقدس در یک تاریخ و جغرافیا متوقف نیست،‌ گفت: اگر نگاه به تاریخ دفاع مقدس را تنها مربوط به یک مقطع بدانیم سخت در اشتباه هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان افزود: دفاع مقدس شروع تاریخی است که هم نگهبان تاریخ بشر و هم هدایت‎کننده تاریخ نسل‌های آینده است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس انبساط عاشوراست به بیان نقش این فرهنگ در رفتار افراد پرداخت و تصریح کرد: دفاع مقدس با نقش کنترل‎کنندگی بر انسان سبب می‌شود با رفتار اشتباه از خداوند دور نشود.

ظفری یکی از آثار دفاع مقدس را استمرار ارزش‌ها دانست و ادامه داد: شهدا و ایثار‌گران در بسیاری مواقع از مرز منیت عبور کردند و ما باید نگهبان این تمدن بوده و در این مسیر حرکت کنیم تا از شفاعت شهدا محروم نشویم.

وی به حضور رزمندگان استان در جبهه‌ها اشاره کرد و بیان کرد: جای پای رزمندگان همدانی از جنوب شرقی‌ترین نقطه کشور تا شمال غربی‌ترین مرز‌های ایران وجود دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان یاد‌آور شد: امروز در شمال غرب و بخش پشتیبانی‌محور مقاومت نیز بیشترین نیرو‌ها از استان همدان هستند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر دلیل بازگو نکردن برخی ناگفته‌های جنگ تحمیلی، اظهار کرد: معتقدیم جنگ ما جنگ جهانی بوده اما متفاوت با جنگ جهانی اول و دوم است؛ اگر منحنی توسعه ارتش عراق را ببینید برای رسیدن به یک واقعیت حتماً باید سطوح مختلف جنگ را تعریف کنیم.

ظفری خاطر‌نشان کرد: گاه طرح‌ریزی صحیح یک عملیات دشوار‌تر از کار یک تک‌تیر‌انداز است و شاید بسیاری که ابعاد جنگ را نمی‌شناسند به این مهم آگاه نیستند و نباید عملیات کربلای 4 را جدا از روند جنگ ببینیم که در برخی مقاطع موفق نبودیم.

وی با تأکید بر اینکه باید عملیات‌ها را پیوست یکدیگر بدانیم، افزود: مقدمه موفقیت پرافتخار عملیات کربلای 5 اجرای عملیات کربلای 4 بود و کربلای 4 را باید راهبردی دید.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدسهمدان گفت: یکی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس قدر‌دانی از قشر گمنام حاضر در دفاع مقدس است که 28 شهریور‌ماه مراسم نکوداشت «علی خوش‌لفظ» جانباز و شهید زنده دفاع مقدس و رونمایی از کتاب «وقتی مهتاب گم شد» برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ نکوداشت و قدرشناسی باید در جامعه شکل بگیرد بیان کرد: در بحث پشتیبانی و دفاع از ایثارگران نتوانستیم مسیری را انتخاب کنیم که اکثر افراد جامعه حامی این قشر باشند و به همین منظور ستاد نکوداشت را در استان تشکیل دادیم.

ظفری ادامه داد: در گام اول باید فرهنگ نکوداشت و قدرشناسی به ادارات منتقل شود و ادارات و مسئولان درگیر شوند.

وی با بیان مشکلات اساسی جامعه دینی امروز،‌ تصریح کرد: در حال حاضر دو نگاه فرهنگی و مادی در جامعه داریم که هر یک به دیگری نگاه اتهامی دارد که این موضوع خطرناک است و باید در کنار یکدیگر باشند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان افزود: ارزش‌های جامعه که فرازی بالاتر از نگاه‌های افراطی و تفریطی است را بنیاد انتخاب کرده و باید از نگاه انحصاری به موضوعات ارزشی پرهیز کنیم.

وی به ساماندهی امور شهدای گمنام اشاره کرد و گفت: ستادی به همین منظور با دبیری و مهندسی حفظ آثار در استانداری تشکیل شده و حدود 6 نقطه محل دفن شهدای گمنام مورد بررسی قرار گرفته که امیدواریم با حصول نتیجه ساماندهی شوند.

ظفری با بیان اینکه حدود 80 درصد یادمان الوند نیز اجرایی شده و پیمانکاران در حال فعالیت هستند، گفت: سعی بر اتمام سریع‌تر این یادمان داریم.

وی در خصوص المان شهدای گمنام پارک مردم نیز بیان داشت: نصب المان در پارک مردم نیز باید در کمیسیون ساماندهی بررسی شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با اشاره به ارزشی بودن باغ موزه استان، تصریح کرد: باغ موزه همدان دارای رتبه کشوری و از افتخارات استان است و همه استان‌ها نیاز به استفاده از این تجربه دارند.

وی خاطر‌نشان کرد: باغ موزه دفاع مقدس سرمایه بزرگی است که برای ارائه مسیر درست و تاریخ دفاع مقدس به آیندگان باید آن را حفظ کنیم و بخش اسناد آن نیز حاوی بیش از یک میلیون اثر و مصاحبه است.

ظفری افزود: فاز 5 و 6 باغ موزه در بخش جنگ‌های نامنظم و پانوراما، ابزار و تجهیزات اولیه آماده شده و منتظریم تا ببینیم حاصل کار چه خواهد شد.

وی گفت: البته ادامه تکمیل دو فاز در برنامه هست و باید تابع تصمیم‎گیری مسئولان باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدسهمدان با اشاره به شعار هفته دفاع مقدس اظهار کرد: اجرای برنامه‌های سی و پنجمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس یا شعار «ما می‌توانیم با همدلی و همزبانی» در هشت روز برگزار خواهد شد.

وی به برنامه‌های محوری هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: انجام تبلیغات محیطی و فضاسازی شهر، سرکشی از خانواده‎های شهدا، برگزاری مراسم غبارروبی مزار شهدا، انجام فعالیت‌های فرهنگی ورزشی، اجرای مراسم سان و رژه نیروهای مسلح، برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح، دیدار فرماندهان نیروهای مسلح استان با امام جمعه، اجرای نمایش خیابانی و صحنه‏‎ای از برنامه‌های متنوع در هفته دفاع مقدس خواهد بود.

ظفری خاطر‌نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از یک هزار برنامه متنوع به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سطح استان برگزار شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار