شهرستان مرزی قصرشیرین نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا می‌کند و در دولت تدبیر و امید ۲۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه بیش از پیش آن در بخش‌های مختلف آن هزینه شده است.
کد خبر: ۹۳۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹ 04 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، ، شهرستان مرزی قصرشیرین ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد آن ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان واقع است که این مرزها نقشی مهم و اثرگذار و فرا ملی دارند به طوری که بیشترین صادرات غیرنفتی کشورمان از این مرزها به عراق انجام می شود.

مرزنشینان شهرستان قصرشیرین که همان غیورمردان و شیرزنان سال های جبهه و جنگند و در جریان جنگ تحمیلی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند با همت بلندشان بازگشتند و با ایستادگی و صلابت شهرشان را با حمایت های نظام جمهوری اسلامی از نو ساختند.

قصرشیرین که یکبار در جنگ تحمیلی درد عمیقی بر قلبش اصابت کرد و به تلی از خاک تبدیل شد بازهم در زلزله های سال های ۹۶ و ۹۷ جراحت برداشت ولی این بار نیز مرزداران همیشه راسخ این منطقه تسلیم نشدند و کمر همت خود را بازهم برای ساختن شهرشان بستند و این گونه با تزریق اعتبار و حمایت های دولت تدبیر و امید این روزها شاهد نشاط و پویایی و سرزندگی دوباره در قصرشیرین هستیم.

فرماندار قصرشیرین به مناسبت دهه مبارک فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در مصاحبه با ایرنا به تشریح مهم ترین دستاوردهای نظام و عملکرد دولت تدبیر و امید در این شهرستان پرداخت.

 

هزینه کرد ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: دولت تدبیر و امید برای توسعه، عمران و آبادانی مناطق مرزی اهتمام ویژه ای دارد و با نگاه خاص به ارتقای وضعیت مرزنشینان و شهرستان قصرشیرین در مجموع ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در بخش های مختلف توسعه مرزها، کشاورزی، ساخت مسکن، تولید باغات، گلخانه ها و اجرای شبکه های آبرسانی و انجام طرح های عمرانی هزینه کرده است.

مرادعلی تاتار افزود: با توجه به تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور و سیاه نمایی های دشمن این میزان اعتبار که چرخ توسعه قصرشیرین را بیش از پیش به حرکت در آورده یک افتخار بزرگ برای قصرشیرین است.

وی اظهار داشت: شهرستان قصرشیرین موقعیت های بسیار ویژه ای برای توسعه و پیشرفت دارد و بر همین اساس تمامی مسوولان و دولت نیز توان خود را برای پیشرفت و به فعلیت رساندن این ظرفیت ها به کار بسته اند.

او ادامه داد: وجود ۲ مرز رسمی، منابع آبی و خاک حاصلخیز و موقعیت جغرافیایی امکان مناسبی را برای ورود سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این منطقه فراهم کرده است.

مرزها ظرفیتی بزرگ برای توسعه قصرشیرین

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان نقشی مهم در مبادلات تجاری، مرزی و همچنین رونق اقتصادی کشور دارند که این مرزها می تواند زمینه ایجاد اشتغال و امنیت پایدار منطقه را فراهم کند.

تاتار ادامه داد: مرز رسمی پرویزخان در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد.

وی اظهار داشت: کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

تاتار گفت: ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از مرز پرویزخان انجام می شود و این مرز که در مسیر راه ابریشم قرار دارد.

او اضافه کرد: پرویزخان نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و روزانه به طور میانگین یک هزارو۵۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از این مرز رسمی به اقلیم کردستان و ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق صادر می شود.

 

اجرای طرح جامع پرویزخان با ۷۰ میلیارد تومان

فرماندار قصرشیرین گفت: اجرای طرح جامع توسعه گمرک پرویزخان با۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار و در ۲ مرحله آغاز شد که شامل ساختمان گمرک، محوطه سازی، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل ترانزیت سوخت وهمچنین امکانات رفاهی ومحل استقرارتجار و فعالان درمرز است و اجرای کامل این طرح تا سه سال به طول می‌انجامد.

تاتار گفت: در مجموع برای ساخت پایانه های مرزی و محوطه سازی گمرک ۳۶۰ میلیارد ریال آن برای ساخت و اتمام ساختمان تجاری و مسافری پایانه مرزپرویزخان و ۳۴۰ میلیاردریال نیز از محل طرح جامع برای محوطه سازی مرزپرویزخان است که ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بازگشایی مرز خسروی

فرماندار قصرشیرین بازگشایی مرز رسمی خسروی را در شهریور سال ۹۷ با انجام دیپلماسی فعال یکی ازبزرگترین هدایای دولت تدبیر به مرزنشینان این شهرستان و پایانی برسال ها انتظار این مردمان برای میزبانی زائران امام حسین (ع) بیان کرد.

تاتار ادامه داد: مرز رسمی خسروی با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی، ۲۰ کیلومتر با قصرشیرین فاصله دارد و نزدیکترین نقطه به کربلای معلا است که در اربعین سال ۹۸ و اولین تجربه بازگشایی بیش از ۳۰۰ هزار زایر اربعین از این مرز به عراق تردد کردند.

وی اضافه کرد: عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال۸۱ با ۷۵میلیارد ریال اعتباربه بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید برای ایجاد زیرساخت ها و تقویت مرز خسروی ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات اربعین هزینه شد که این اعتبارات برای احداث ۱۳۰ هکتار پارکینگ و توقفگاه با ظرفیت بیش از ۸۰ هزار خودروی سواری، ایجاد امکانات رفاهی، عمران شهری، احداث راه و پوشش مخابرات، افزایش گیت ها هزینه شد.
تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در جریان سفر دکتر روحانی و هیات دولت به استان کرمانشاه مطرح و اکنون این طرح در آستانه تصویب نهایی قرار دارد.
تاتار افزود: اشتغال پایدار، رونق اقتصادی و معیشت مرزنشینان از مزایای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است که باوجود این طرح چهار سایت سوخت در این منطقه ازسوی سرمایه گذاران ایجاد شده و مابقی اراضی نیز آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

او ادامه داد: ابلاغ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین نیز مصوبه هیات دولت و مجلس شورای اسلامی در سال ۹۳ است که در مرحله نخست آن یک هزار و ۳۳۵ هکتار زمین به این امر اختصاص یافته است.
تاتار بیان کرد: از این میزان ۳۰۰ هکتار آن طراحی شدکه شامل زیرساخت های لازم شامل آب، برق، فاضلاب وسایت شهری است که در۱۲۲ هکتار آن، عملیات تسطیح، محوطه سازی، راهسازی، احداث توقفگاه خودرو، آب، برق و فاضلاب، سایت مخازن سوختی، معابر و مجتمع اداری انجام شده است.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: در دولت تدبیر و امید ۳۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی هزینه شده است.

هزینه بیش از۱۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال برای مهار آب های مرزی و سدسازی در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: دولت برای مهار آب های مرزی در مجموع ۱۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت سدها و مهار آب های مرزی و اجرای سامانه گرمسیری در این شهرستان مرزی هزینه کرده که در مجموع با بهره برداری این منابع آبی ۱۰ هزار هکتار از اراضی منطقه به سامانه نوین آبیاری تجهیز می شوند.

تاتار اضافه کرد: هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.
به گفته وی، محصولات کشاورزی و باغی این منطقه سرآمد و نوبرانه است و علاوه بر اشتغال پایدار درآمد بسیار خوبی را نیز برای مردم به همراه دارد.

وی اظهار داشت: در مجموع برای اجرای سد و شبکه های تحت فشار سد تنگه حمام با حجم ۶۰ میلیون متر مکعب آب واجرای شبکه های پایاب این سد در سطح ۲هزار و ۵۰۰ هکتار که یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن به بهره برداری رسیده چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و برای احداث سد مخزنی زاگرس با حجم۵۳ میلیون متر مکعب ذخیره آب و شبکه های آبیاری سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی پایاب این سدکه۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن وارد مدار بهره برداری شده چهار هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

فرماندار قصرشیرین هزینه اجرای سد شرفشاه با حجم ۶۰ میلیون متر مکعب و شبکه های پایاب این سد را به میزان یک هزار و ۷۰۰ هکتار نیز پنج هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

سامانه گرمسیری
فرماندار قصرشیرین گفت: عملیات اجرای طرح بزرگ سامانه گرمسیری با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب دراختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: رونق کشاورزی و باغداری، توسعه شیلات منطقه و تولید آبزیان گرمابی، میگوی آب شیرین و خاویار و در نهایت اشتغال و توسعه منطقه از مزایای اجرای طرح سامانه گرمسیری است.

تاتار ادامه داد: اجرای سامانه گرمسیری در سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نیز با ۱۵۰ میلیارد ریال از خدمات دولت تدبیر در راستای عمران و آبادانی شهرستان مرزی قصرشیرین در حوزه آب و کشاورزی است.

بازسازی نفت شهر
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال توسط دولت تدبیر و امید برای بازسازی شهر مرزی نفت شهر اعتبار اختصاص یافت که با ساخت و تکمیل ۵۰ واحد مسکونی و واگذاری آن به خانواده های زیرپوشش کمیته امداد، شاهد استقرار دوباره مرزنشینان و دیگر اهالی به این منطقه مرزی خواهیم بود.

برخورداری پنج هزار و ۶۳۶ مشترک از گاز خانگی
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: هم اکنون شهر قصرشیرین با پنج هزار و ۱۳۶ مشترک و ۲۴ روستای شهرستان از توابع بخش مرکزی از نعمت گاز برخوردارند.
وی اظهارداشت: عملیات گازرسانی به ۲۴ روستای بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین در دولت تدبیر آغاز شد که ۱۲ روستای آن در دهستان فتح آباد واقع است که پارسال کار گازرسانی به این روستاها به اتمام رسید و هم اکنون عملیات گازرسانی به ۱۱ روستای دیگر نیز با ۵۷ میلیارد ریال در دست اقدام است.

طرح های هادی روستایی

تاتار گفت: دولت همواره نگاه ویژه ای به توسعه روستاها و احداث راه ها و اجرای طرح های هادی روستایی دارد که طرح های هادی ۲۵ روستای این شهرستان با ۶۰ درصد میانگین پیشرفت فیزیکی در قالب طرح های عمرانی در دست اقدام است و این ۲۵ روستا دارای تهیه طرح هادی هستندکه همچنین برای چهار روستای خالی از سکنه نیز طرح هادی تهیه شده است.

۷۰۰ میلیارد ریال برای اجرای راهسازی

فرماندار قصرشیرین گفت: در دولت تدبیر و امید ۷۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی و احداث راه های شهرستان قصرشیرین هزینه شده است.

وی افزود: این طرح ها شامل احداث قطعه هشت پروژه چهار خطه نمودن بزرگراه کربلا در سال ۹۷، اجرای پروژه قطعه ۹ چهار خطه نمودن بزرگراه کربلا که هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اجرای عملیات چهار خطه نمودن قطعه ۱۰ بزرگراه کربلا با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مجموع شامل کمربندی سرپل ذهاب به سمت قصرشیرین تا سه راه نصرآباد به سمت خسروی است.

بازسازی زلزله های ۹۶ و ۹۷

شهرستان مرزی قصرشیرین در جریان زلزله مهیب و مرگبار ۷.۳ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ و ۶.۴ و ۵.۹ سال ۹۷ دچار خسارات بسیاری شد که تلاش و اهتمام دولت برای ساخت بخش های مسکونی، بهداشتی و آموزشی چشمگیر است.

فرماندار قصرشیرین گفت: کار احداث ۳۹۰ واحد مسکونی شهری و ۴۳۳ واحد مسکونی تخریبی روستایی روستایی خسارت دیده زلزله، در قصرشیرین پایان یافته است و چهار هزار و ۷۲۴ واحد نیز تعمیر شده است که در مجموع در این بخش یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

تاتار با بیان اینکه در زلزله غرب کرمانشاه آبان پارسال در مجموع ۹۶۰ واحد مسکونی تخریب شد، اظهار داشت: از واحدهای تخریبی، ۶۵۰ واحد مسکونی شهری و ۳۱۰ واحد مسکونی روستایی است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: یک اقدام ارزشمندی در دولت تدبیر برای فرصت سازی از قبل زلزله صورت گرفت که در شهرستان قصرشیرین ۲۱۴ خانوار مستاجر واحدهای تخریبی با تایید مدیریت بحران و بررسی های انجام شده مشمول واگذاری زمین و اعطای تسهیلات شدند.

فرماندار قصرشیرین گفت: در مرحله نخست ۶۹ قطعه زمین برای ۱۳۸ خانوار هر ۲ خانوار یک قطعه به مالکان زلزله زده واگذار شد که از مجموع ۶۰ پلاک واگذار شده ساخت و ساز با پیشرفت بسیارخوبی در حالاجرا استکه ۹ قطعه زمین نیز از مجموع زمین های مرحله اول باقی مانده و قرار است با قطعات مرحله دوم واگذار شود.

وی اظهار داشت: همچنین در مرحله دوم نیز قرار است ۳۸ قطعه زمین به ۷۶ خانوار واگذار شود که کار واگذاری زمین ها و اعطای تسهیلات به مستاجران واجد شرایط در دست بررسی است.

مسکن مهر

فرماندار قصرشیرین گفت: طرح ۳۰۰ واحدی مسکن مهر قصرشیرین در۲ مرحله و با اعتباری بالغ بر ۲۲۰میلیارد ریال اجرا شده که در فجر امسال به مالکان آن ها تحویل داده می شود.

تاتار افزود: در راستای حمایت از اقشار ضعیف و آسیب پذیر طرح ۴۸ واحدی مسکن مهر که شامل افراد بی بضاعت و تحت پوشش نهادهای حمایتی خواهد بود با اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد ریال در دهه مبارک فجر سال جاری کلنگ زنی خواهد شد.

پرداخت خسارت به بخش کشاورزی و دام

وی ادامه داد: در جریان زلزله سال های ۹۶ و ۹۷ در مجموع ۳۶ میلیارد میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده ۱۲ برای جبران خسارات بخش باغات، دام وطیور وهمچنین بازسازی واحدهای دامی وتاسیسات آب وخاک پرداخت شد.

فرماندار قصرشیرین گفت: همچنین بازسازی کاروانسرای شاه عباسی با پنج میلیارد ریال اعتبار نیز انجام شد.

۶۲۰ میلیارد ریال برای انجام زیرساخت های شهرستان

تاتار گفت: ۶۲۰ میلیاردریال برای انجام زیرساخت های شهرستان در بخش های مختلف هزینه شده که این زیرساخت ها در جریان زلزله دچار آسیب شدند و این اقدام ارزشمندی بوده شامل ساخت پنج خانه بهداشت روستایی، تعمیر۹ مسجد شهری و۱۶مسجد روستایی با چند حسینیه، بازسازی چهار مدرسه در قصرشیرین و ساختمان های اداری اشاره کرد.

بهره برداری از ۱۶ طرح عمرانی در دهه فجر امسال

فرماندار قصرشیرین گفت: ۱۶ طرح عمرانی، خدماتی و اشتغالزایی با ۵۳۰ میلیارد و ۲۶۰میلیون ریال اعتبار و ۳۳ نفر اشتغالزایی در دهه فجر امسال در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

تاتار افزود: بهره برداری از تلویزیون شهری، مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ تن، بهره برداری از گلخانه نگهداری مولدین میگو، احداث طرح چهار واحدی خانه متخصصان دانشگاه علوم پزشکی، تکمیل مدرسه ۱۲ کلاسه رسالت، ساخت جایگاه پرورش مرغ و احداث جاده بین مزارع از طرح های مورد بهره برداری دهه فجر امسال است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: بهره برداری از سامانه آبیاری تحت فشار کلاسیک ثابت، احداث مسکن روستایی، مرغ تخم گذار و کلنک زنی مسکن مهر ۴۸ واحدی، افتتاح مسکن مهر ۳۰۰ واحدی و افتتاح طرح های جدول گذاری و سنگ فرش معابر روستایی و طرح های عشایری از دیگر طرح های شاخص دهه فجر در این شهرستان است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه واقع و ۲۷ هزار تن جمعیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار