مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از برداشت ۸۰ درصدی محصول خرما در استان خبرداد و گفت: تاکنون ۱۱۰هزار تن انواع خرما از نخلستان‌های این استان برداشت شده است.
کد خبر: ۹۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۵ 13 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی، امیر حمزه بهاری اظهارداشت: سطح زیرکشت نخیلات استان 37 هزار و 800 هکتار است که تاکنون 110هزار تن انواع خرما از این نخلستان‌ها برداشت شده است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه تولید خرمای امسال نسبت به سال گذشته تغییری ندارد، بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، 148 هزار تن محصول از سطح نخلستان‌های استان برداشت شود.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: طول دوره برداشت خرما در استان پنچ ماه است که از نیمه دوم خردادماه با برداشت رقم آلمهتری آغاز و در آبان‌ماه با برداشت رقم پیارم و هلیلی پایان می‌یابد.
 
بهاری افزود: ارقام درجه یک خرما در استان شامل پیارم، خاصویی، برحی، مضافتی، مرداسنگ، کریته و خنیزی است.

حاجی آباد خواستگاه خرمای پیارم
 
وی با بیان اینکه خرمای پیارم هرمزگان از شهرت جهانی برخوردار است، گفت: حاجی آباد به عنوان خواستگاه اصلی خرمای پیارم قطب تولید و صادرات خرمای پیارم در کشور است.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از خرمای پیارم به عنوان مرغوب‌ترین و گران‌ترین خرمای جهان نام برد و افزود: از لحاظ اقلیمی این شهرستان تنها منطقه کشت خرمای پیارم در کشور محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه افزون بر 70 درصد از خرمای پیارم جنبه صادراتی دارد، عنوان کرد: برداشت محصول خرمای پیارم در حاجی آباد از دهه سوم شهریورماه آغاز و تا نیمه اول آبان ماه پایان می‌یابد.
 
بهاری ادامه داد: برداشت ارقام دیگر خرما در این شهرستان از اوایل مرداد آغاز و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان عمده نخلستان‌ های استان هرمزگان را مربوط به شهرستانهای میناب، رودان و حاجی آباد معرفی کرد.
 
وی گفت: پیارم، مرداسنگ، خنیزی، کریته و مضافتی از مهم‌ترین و مرغوب‌ترین ارقام خرما در هرمزگان می‌باشند.

صادرات خرمای هرمزگان به امارات و عراق
 
بهاری افزود: خرمای برداشت شده از نخلستان‌های هرمزگان علاوه بر نیاز داخلی استان و کشور، به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات و عراق صادر می‌شود.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تاکید کرد: با توجه به نقش صادرات در رونق اقتصادی و افزایش ارزش افزوده باید با برنامه ریزی‌های مناسب در ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی و سردخانه‌ها بستر بهتری برای صادرات این محصول مهیا شود.
 
بهاری در پایان اظهار داشت: هرمزگان از لحاظ سطح زیر کشت رتبه سوم و از نظر تولید محصول خرما در بین استانهای خرما خیز رتبه چهارم را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار