تابناک تهران - بی توجهی به حفظ محیط زیست شهری این بار گریبان گیر خیابان ولیعصر (عج) به عنوان بلندترین خیابان خاورمیانه شده است ؛ از آنجایی که چنارهای قد برافراشته، هویت این خیابان را تشکیل می دهند لازم بود که پیش از این ها و قبل از بروز چنین فاجعه ای مسئولان به فکر باشند.
کد خبر: ۹۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷ 12 September 2015
به گزارش تابناک تهران؛ با ورود به هریک از فصول سال تغییراتی نیز بر چهره طبیعت حاصل می‌شود به طوری که در آغاز فصل بهار شاهد رویش شکوفه ها و درنقطه مقابل در فصل پاییز شاهد ریزش برگ درختان هستیم.

اما به تازگی تغییرات فصول هم گویا برای طبیعت در حال رنگ باختن است به طوری که قانون طبیعی تغییرات آنطور که انتظارش می رود به خوبی اجرایی نمی شود و شاید این امر به دلیل دخالت و دستبرد انسان ها در طبیعت یا بی توجهی آنها به حفظ این میراث طبیعی باشد.

کافیست در یکی از همین روزهای گرم تابستان پا در معابر خیابان ولیعصر بگذارید، خش خش برگ درختان تداعی گر صدای اعتراضی است که از نبود تدبیری مناسب برای حفظ محیط زیست شهری به به گوش می رسد.

جنبش زرد چنارهای بلندترین خیابان خاورمیانه در مقابل چشمان عابرین / خشک شدن درختان خیابان ولیعصر در مقابل بی‌تدبیری مدیریت شهری

شروع ساخت و کاشت درختان خیابان ولی‌عصر(عج)

در این میان هریک از مسئولان و کارشناسان محیط زیست و شهری نظرات مختلفی را برای زدی برگ چنارهای خیابان ولیعصر (عج) دارند اما آنچه که در این کش و قوس دیده می شود، پرتاب توپ تقصیرات به زمین یکدیگر است. 

در ابتدا سری به شورای اسلامی شهر تهران می زنیم. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای اسلامی شهر یکی از دلایل زرد شدن زودهنگام برگ این درختان را گرمای بیش از حد هوا اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه گرمازدگی درختان بخصوص چنار در قالب زرد شدن برگ درختان نمود پیدا می‌کند، گفت: شهر تهران نسبت به گذشته گرم تر شده و تخریب فضای سبز و باغات نیز به این موضوع دامن زده و موجبات افزایش گرما را فراهم کرده است.

جنبش زرد چنارهای بلندترین خیابان خاورمیانه در مقابل چشمان عابرین / خشک شدن درختان خیابان ولیعصر در مقابل بی‌تدبیری مدیریت شهری

حقانی با اشاره به هجوم ساختمان سازی در دو طرف خیابان ولیعصر گفت: نیلینگ و مقاوم سازی ساختمان های در حال ساخت اطراف خیابان ولیعصر و تزریق بتن به این درختان سبب از بین رفتن ریشه آنها خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل آلودگی شدید هوا و ورود ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به برگ درختان موجب بسته شدن راه تنفسی آنها می شود، گفت: در حال حاضر آب جوی خیابان ولیعصر نیز آلوده است چرا که در طول زمستان به دلیل نمک پاشی های انجام شده بر روی آسفالت این خاک خاصیت فیزیکی خود را از دست داده است.

اما در این بین محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران دلیل زود شدن برگ درختان خیابان ولیعصر (عج) درست وسط تابستان امسال را به پایان رسیدن عمر اکولوژیک درختان این خیابان عنوان کرد به طوری که گفت: عمر اکولوژیک درختان ولیعصر تمام شده و دچار خزان زودرس شده‌اند و از اواسط مرداد شروع به زرد‌ شدن می‌کنند؛ این امر در نتیجه ورود فاضلاب‌ها به انهار غربی و شرقی ولیعصر است.

بازگیر رئیس حفاظت محیط زیست شهر تهران نیز در این باره گفت: انجام اقدامات عمرانی و ریختن سیمان و ... در کنار درختان این خیابان راه نفس کشیدن ریشه‌های درختان را بسته است و با این اوصاف خزان درختان ولیعصر تنها به خشک شدن درختان آن ختم نشده در مواردی باعث خشک شدن کامل این درختان شده بود.

اما مختاری مدیر عامل شهرسازی و فضای سبز اظهار داشت که وقتی درجه حرارت بالا رود شوکی به درختان وارد می‌شود که همین امر باعث خزان زودرس آن‌ها می‌شود و اگر ساعات آبیاری و زمان آبیاری آن‌ها را کاهش دهیم، مطمئنا این مشکل برطرف خواهد شد.

از بین رفتن تدریجی درختان چنار قدیمی که هویت‌بخش خیابان هستند، معماری ناهمگون در اطراف خیابان، افزایش تعداد جانوران موذی در مسیر آبراه‌های حاشیه خیابان از جمله مشکلات فعلی این خیابان به شمار می آیند.

جنبش زرد چنارهای بلندترین خیابان خاورمیانه در مقابل چشمان عابرین / خشک شدن درختان خیابان ولیعصر در مقابل بی‌تدبیری مدیریت شهری

گفته می شود که طی دهه های گذشته به دلیل مشکلات رایج در این خیابان و بی توجهی به محیط زیست شهری در بلندترین خیایان خاورمیانه فقط 20 درصد از درختان چنار باقی مانده اند.

مسئولان باید توجه داشته باشند که از بین رفتن و قطع درختان چنار خیابان ولیعصر از مهمترین خطراتی است که زیبایی و هویت این خیابان را تهدید می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تهرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
وااااااااااااااااااقعا تاسف بار است .....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار