کد خبر: ۹۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵ 12 September 2015
روزنامه جهان صنعت روز شنبه نوشت:

از آغاز طغیان مگس های سفید در پایتخت دو سال می گذرد و حال با گرم تر شدن هوا در شهریور، امیدها برای بار بستن این مزاحم های ریز به ناامیدی بدل شده است.

این نوشتار در ادامه به قلم مهتاب جودکی می افزاید: سال گذشته با روان شدن سیل سفیدبالک ها، مسوولان شهرداری تهران باریدن باران را تنها چاره فراری دادن این آفت ها عنوان کرده بودند و حال نیز بارش باران بعید به نظر می رسد هرچند در هفته های اخیر درختان برخی خیابان ها شست وشو شدند اما حضور این آفت در خیابان ها همچنان شهروندان را آزار می دهد.

خیابان های ولیعصر، کریمخان، سعدی، اتوبان همت و صیاد شیرازی، میدان سپاه، محله های حسن آباد و یوسف آباد و هر جا درختی هست، در محاصره عسلک های پنبه قرار گرفته؛ حشراتی که سال گذشته با هجوم به باغ ها و مزارع صیفی جات قزوین، ناگهان آنقدر زیاد شدند که کشاورزان هم نمی توانستند به راحتی به بوته ها و درخت های باغ و مزرعه شان نزدیک شوند. 

چیزی نگذشت که سفیدبالک ها در سطح شهر قزوین پخش شدند و هجومشان به تهران هم پیش بینی شد و بارش های پاییزی، آرام آرام آفت را از بین برد. تخمگذاری این آفت ها در زمستان اما حضور دوباره شان را در تابستان گرم امسال فراهم کرد و حال در دومین سال هجوم سفیدبالک، حجم بی شماری از این حشرات ریز در هوا شناورند و تحمل گرما را هم برای عابران و موتورسواران سخت تر کرده اند.

* کار، کار خشکسالی است

انگشت اتهام کارشناسان به سمت خشکسالی، کاهش بارندگی و تغییر اقلیم است و از پیش نیز گفته شده بود این عوامل سبب شد سفیدبالک ها کشتزارهایی که میزبان آن بودند را رها کنند و به شهر روی بیاورند. هجوم سفیدبالک ها از سال گذشته پیش بینی شده بود و امسال نیز در هفته های اول جولانشان پای درخت ها، محیط زیست و شهرداری تهران، همچون سال گذشته شست وشوی درختان را آغاز کردند. 

جز این چسب هایی به نام کارت زرد به ساقه درختان چسباندند که راه دیگر مبارزه با سفیدبالک است و سال گذشته نیز با همین روش در چند ماه آفت را از جان درختان جدا کردند، هر چند اگر از ابتدا خشکسالی پدید نیامده بود، اینچنین درگیر این مزاحم های ریز نمی شدیم.هرچند قاسم علی اکبر، پژوهشگر مبارزه با موجودات مهاجم در گفت وگو با مهر گفته بود که دلیل افزایش این حشرات یا تغییر غذایی آنهاست یا دستکاری و دخالت های غیرکارشناسی بشر در زندگی یا شیوه های نابودی آنها.

به عقیده وی، تغییرات ناگهانی آب و هوایی و اقلیمی هم در بعضی موارد در هجوم بی امان عسلک پنبه موثر بوده است.

* همه علیه بی شمار آفت

برنامه مقابله با سفیدبالک امسال جدی تر شد و کمیته ویژه ای با عضویت سازمان پارک ها و فضای سبز، ستاد محیط زیست شهرداری تهران، جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات گیاه پزشکی، سازمان حفاظت نباتات و اداره محیط زیست شهر تهران تشکیل شد و مرکز تحقیقات گیاه پزشکی، سازمان حفظ نباتات و جهاد کشاورزی هم به دایره این کمیته اضافه شدند و قرار بر این شد که هر کدام از این دستگاه ها وظیفه ای را اجرایی کنند.

روش های بیولوژیک، غیرشیمیایی، تلفیقی و دشمنان طبیعی مانند کفشدوزک

هفت نقطه ای، بالتوری سبز، مگس، سن های شکارگر، آبشویی درختان با ماده پالیزین و سایر مواد کم خطر و سازگار با محیط زیست، معدوم کردن سرشاخه های آلوده با تخم و حشرات کامل به عنوان بهترین راهکار برای مبارزه با سفیدبالک عنوان شده است و به گفته علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در حال حاضر موسسه بررسی آفات و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی روش قطعی برای از بین بردن سفیدبالک است؛ همچنین سازمان بوستان ها، ستاد محیط زیست و توسعه پایدار، موسسه بررسی آفات جهاد کشاورزی، راه های کنترل و تکثیر این پروانه را مورد برنامه ریزی دقیق قرار داده اند.

* شست وشوی درخت های شهر

تاکید کارشناسان بر استفاده از روش های غیرشیمیایی برای مبارزه با سفیدبالک ها بوده است و شست وشوی درختان و چسب های زرد هر دو از روش های کارآمد غیرشیمیایی هستند؛ همان چیزی که شهرداری تهران هم پیش گرفته است. شاعری روز گذشته درباره اقدامات شهرداری به ایسنا گفت: مناطقی که احتمال وجود این حشره بیشتر است با برچسب ها، نوار و کارت های زردرنگ تحت پوشش قرار گرفته اند. شست وشوی درختان با صابون پالیزین (صابون حشره کش و کنه کش) افزایش یافته و در برخی مناطق از روزی یک بار به دو یا چندبار افزایش داشته است.

به گفته وی، با استفاده از نوارهای زردرنگ و آب شویی می توان امیدوار بود که کانون های آلوده بتوانند تا حد زیادی در کنترل سفیدبالک ها موفق شوند اما با توجه به افزایش دمای هوا در ماه های اخیر تکثیر این حشره بسیار زیاد بوده که موجب شده در شهر بیشتر به چشم بیایند. وی تاکید کرد که اقدامات شهرداری تهران و کاهش دما، می تواند معضل سفیدبالک ها را مرتفع کند.

* درخت های اتوبان چمران کارت زرد ندارند

حالا بسیاری از درختان شهر با چسب های زردی برای مبارزه با آفت، آذین شده اند. اگرچه در برخی خیابان ها، چسب های کهنه سال گذشته که کارایی خود را از دست داده، هنوز تعویض نشده اند. در اتوبان چمران هم درختان هنوز کارت زردی نگرفته اند و هجوم سفیدبالک های مهاجم در این منطقه شدت گرفته است.معاون خدمات شهری و فضای سبز منطقه 11 نیز در تشریح اقدامات این منطقه برای مقابله با مگس سفید گفته است علاوه بر استفاده از برچسب ها، تعداد آب شویی درختان منطقه با پالیزین را از یک بار در شبانه روز به دو بار افزایش داده اند چراکه منطقه 11 نسبت به سایر مناطق از تراکم و حجم کمتری از سفیدبالک ها برخوردار است.

* با 137 تماس بگیرید

رییس اداره فضای سبز منطقه 6 شهرداری تهران هم از تداوم مقابله با این آفت با استفاده از سموم غیرشیمیایی و کارت های آبی و زرد خبر داده و گفته کانون های اصلی آلوده به این حشرات در منطقه شناسایی شده اند. براساس گفته ها سیدرضا خاتمی، مانیتورینگ این حشره پیشتر در دستور کار اداره فضای سبز منطقه قرار گرفته بود و با بازدید های مستمر و نصب رول های زرد، وضعیت آفت به طور مداوم رصد خواهد شد.

تاکنون بیش از 600 کارت زرد و 2900 رول زرد روی 21 هزار و 500 هزار اصله درخت در محدوده منطقه 6 نصب شده است و آب شویی شبانه با صابون های گیاهی و سمپاشی درختان توت با سموم غیرشیمیایی و سازگار با محیط زیست هم مدام در حال انجام است. مسوولان هم گفته اند که خود شهروندان می توانند برای نصب کارت ها و نوارهای زردرنگ در معابر، با سامانه 137 شهرداری تهران تماس بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار