دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک،جان وسلامت مردم را خط قرمز دستگاه قضا برشمرد.
کد خبر: ۹۲۳۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹ 13 December 2020

 

عباس قاسمی در گفتگوی اختصاصی با تابناک مرکزی با اشاره به وجود ۲۸۰۰ واحد صنعتی در استان مرکزی افزود: برخی ازاین صنایع آلایندگی شدید دارند و برخی کمتر بویژه در شهر اراک این موضوع بخوبی مشهود است.
وی یادآورشد: در شهرستان اراک ما یک وارونگی هوا داریم در زمانی که هوا سرد است ،برودت هوا یک آلایندگی بسیار زیادی را ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه برای نیروگاه شازند روزانه ۸ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز است افزود: این سهمیه تا قبل از اینکه تقلیل پیدا کند،به نیروگاه هفت میلیون و دویست متر مکعب گاز اختصاص ‌داده می شد اما هم اینک متاسفانه این میزان به ۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته وتقریباً بیشتر از نصف و یک سوم ظرفیت مورد نیاز به نیروگاه گاز اختصاص داده شده است.
قاسمی گفت: متاسفانه برخی در استان این استدلال را دارند که چون صنایع تولید و پالایش نفت در این استان قرار دارد تولیداستان باید در همین استان نیز مورد مصرف قرار گیرد اما، ما به این موضوع اعتراض داریم و معتقد هستیم که حفظ محیط زیست یکی از ارکان اساسی حقوق عامه است.
وی با بیان اینکه دستگاه قضا متولی حفظ حقوق عامه است افزود:این توجیه که ما خاموشی داریم و باید از مازوت استفاده کنیم صحیح نیست.
وی اظهارداشت: در برخی از استان ها که آلودگی کمتری دارند و میتوان از مازوت درآن استفاده کرد،مسئولین این استانها اجازه استفاده از مازوت را نمی دهند وبه این استانها گاز طبیعی نیروگاهها و صنایع تخصیص داده شده است.
قاسمی با بیان اینکه داستانی به عنوان مدافع حقوق عامه این موضوع را به صورت شاخص در سرفصل های کاری خود قرار داده است گفت: یکی از مهمترین مصادیق حقوق عامه شرایط زیست محیطی است که ما باید آن را لحاظ و مد نظر داشته باشیم و با هر گونه آلودگی باید برخورد کنیم.
وی با اشاره به مکاتباتی صورت گرفته با دادستان کل،استاندار مرکزی،نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: پیگیری های لازم را در این زمینه نجام داده ایم،امید می رود این مشکل رفع شود.
قاسمی با بیان اینکه رونوشت مکاتبه ای که با دادستان کل کشور داشتیم را به مسئولان استان ارسال کرده ایم ادامه داد:استاندار مرکزی هم در این حوزه همراهی داشت و ایشان هم دراین موضوع با دستگاه قضا هم عقیده است.
وی افزود: با برخی از اعضا و از جمله مدیر عامل نیروگاه شازند رای ریزنی انجام شد و یکی از موضوعات موردبحث قرار دادن فیلتر برای نیروگاه شازند بود که مورد توجه قرار نگرفت.
 دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک با بیان اینکه یک هزار هکتار زمین در اطراف نیروگاه درختکاری شده است گفت: از مسئولین شرکت های بزرگ صنعتی و نیروگاه درخواست کردیم که آبیاری این فضای سبز را انجام دهند اما متاسفانه هیچ توجه به این مهم نشد و این مردم و دستگاه قضا را رنج می دهد.
قاسمی یادآورشد: درصورتی که صنایع به بی توجهی خود ادامه دهند، ما واحد اقتصادی را پلمپ می کنیم ،حتی به قیمت اینکه فکر کنیم مشکل عمده در برق ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه مشکل برق استان مرکزی را استانهای دیگرتامین میکنند گفت: دستگاه قضا متولی جان مردم و سلامت مردم است وبدون شک نگاه ما نگاه حمایتی است اما صنایع هم باید عهده دار برخی هزینه ها در حوزه محیط زیست و سلامت مردم باشند.
 دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک گفت:تا زمانی که پتروشیمی پالایشگاه و نیروگاه در منطقه شازند وجود نداشتند، بهترین آب و هوا را در این قسمت داشتیم.
وی افزود:مشکل آلودگی هوا از زمانی ایجاد شده که این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند بنابراین باید مشکلات ایجاد شده را مد نظر داشته باشند که متاسفانه هزینه‌هایی که باید در این زمینه انجام می شده توسط این شرکت ها تاکنون انجام نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار