کد خبر: ۸۹۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱ 26 August 2020

 

مدیر عامل مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: پارسال ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد.

 
تخلیه و بارگیری ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنار کشوربه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، محمد راستاد در حاشیه افتتاح طرح‌های بندری هفته دولت در بوشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: پارسال ۱۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور داشتیم که بخش عمده‌ای از آن کالا‌های اساسی بود که در بندر امام خمینی (ره) و سایر بنادر تخلیه و بارگیری شد و امسال نیز تاکنون بالغ بر ۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا‌ها در بنادر کشور داشته‌ایم.
 
وی افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از فعالیت بنادر ما به کالا‌های اساسی اختصاص دارد و بندر امام به عنوان قطب اصلی این بنادر است که بنا داریم توزیع کالا‌های اساسی را بین بنادر اصلی کشور داشته باشیم که البته همچنان عمده این کالا‌ها در بندر امام خواهد بود و بخشی هم در بندر شهید رجایی و بندر چابهار.
 
مدیر عامل مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین برنامه داریم تا حجم قابل پذیرش کالا‌های اساسی در بندر بوشهر را افزایش دهیم که در این زمینه مواردی را در سال جاری و اواخر پارسال در بندر بوشهر شاهد بودیم و از به بعد هم به همین صورت خواهد بود که هر چه ظرفیت در بنادر ایجاد شود تا حد امکان توزیع کالا‌های اساسی را بین بنادر اصلی جنوبی کشور داشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: بنابراین انتظار داریم که با تعمیق انجام شده در کانال بندر بوشهر بتوانیم سهم بیشتری از کالا‌های اساسی را به بندر بوشهر سوق بدهیم.
 
افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر
 
راستاد درباره برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بندر بوشهر هم گفت: با زیرساخت‌هایی که بندر بوشهر دارد شامل اسکله‌ها و پسکرانه‌ها به‌ویژه در جزیره نگین، اینکه بندر بوشهر بتواند کشتی‌های تا ۳۰ هزار تن را بدون هیچ‌گونه توقفی در حداقل زمان ممکن وارد بندر بکند و عملیات تخلیه یا بارگیری کالا را انجام بدهد مزیت بسیار خوبی را برای این بندر فراهم خواهد کرد.
 
وی افزود: برنامه ما این است که فضا را از محدوده سنتی و محصور موجود بندر بوشهر به فضای بازتر و بزرگتری یعنی جزیره نگین منتقل کنیم که قابلیت توسعه تا ۵۰۰ هکتار را دارد و با داشتن کانال دسترسی مناسب برای پذیرش کشتی‌های بزرگ قابلیت بسیار مهمی برای این بندر خواهد بود.
 
مدیر عامل مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در کنار این طرح به لحاظ اینکه ظرفیت تردد مسافری بین بندر بوشهر و جزیره خارگ و همچنین کشور‌های جنوبی خلیج فارس هم فراهم است توسعه پایانه مسافربری بندر بوشهر در قالب یک طرح در دستور کار قرار گرفته که شامل پهلوگیری مناسب و توسعه خود پایانه است. این طرح هم که زمان‌بندی آن حدود ۱۵ ماه است می‌تواند قابلیت بسیار مهمی هم برای مسافرت‌های دریایی و تردد کشتی‌های رورو مسافری (حمل بار و مسافر) و توسعه گردشگری برای بوشهر ایجاد کند.
 
وی درباره طرح توسعه جزیره نگین هم گفت: کار‌های خوبی در این جزیره انجام شده از جمله تکمیل اسکله‌ای که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های تا ۵۰ هزار تن را دارد که این اسکله در حال استفاده و بهره‌داری است و دایک حفاظتی که در ضلع شمال غربی جزیره ایجاد شده و استحصال هم انجام شده  است.
 
راستاد بیان کرد: برای سرمایه‌گذاری در حوزه مخازن مواد فله مایع و در کنار آن مسیر دسترسی به جزیره نگین نیز بخشی از این طرح تکمیل و بخشی دیگری در حال ساخت است و روند توسعه این جزیره برای رسیدن به ظرفیت کامل تداوم دارد.
 
وی عنوان کرد: ما در بندری که حداکثر مساحت آن حدود ۶۰ هکتار بوده است زمینه ایجاد پسکرانه تا حدود ۵۰۰ هکتار را فراهم کردیم و به دنبال این هستیم که برای تاسیسات روبنایی و تجهیزات از قابلیت‌های بخش خصوصی هم استفاده کنیم. تقاضا‌هایی در این زمینه برای جزیره نگین وجود دارد و مذاکراتی از سوی بندر در حال انجام است و ما مطمئن هستیم که به مرور علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های زیر ساختی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده در زمینه تاسیسات روبنایی هم سرمایه‌گذاری‌های خوبی از سوی بخش خصوصی در جزیره نگین انجام خواهد شد.
 
بنادر کشور توسعه می‌یابد
 
مدیر عامل مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بنادر کشور نیز گفت: ما برای اینکه بنادرمان بتوانند به ظرفیت‌های بالاتری برسند مهمترین طرح‌های توسعه‌ای ما در حال حاضر ایجاد پایانه جدید کانتینری در بندر شهید رجایی است که انتظار داریم تا پایان امسال از ۱۴۰۰ متر اسکله طراحی شده با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۱۸ هزار و ۴۰ تی‌ای یو حداقل ۹۰۰ متر طول این اسکله به بهره‌برداری برسد و در کنار آن اسکله‌های نفتی که در بندر شهید رجایی در حال ساخت است که این‌ها هم برنامه‌ریزی ما برای امسال است که جزء طرح‌های جهش تولید معرفی شده است.
 
وی افزود: در بندر چابهار نیز باقیمانده فاز یک که ظرفیت تخلیه و بارگیری را تا ۸.۵ میلیون تن افزایش می‌دهد در حال انجام است و تجهیز این بنادر هم در دستور کار قرار دارد.
 
راستاد اضافه کرد: در بنادر امام خمینی (ره) و بنادر استان مازندران و گیلان هم طرح‌های متنوعی تکمیل شده یا در دستور کار داریم که در هفته دولت و پس از آن افتتاح یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار