مسوول واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لارستان با اشاره به عملیات برداشت خرما در این شهرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از سطح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان‌های این منطقه، بیش از ۱۵ هزار تن خرما برداشت شود.
کد خبر: ۸۹۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 25 August 2020

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی معاونت مدیریت جهاد کشاورزی لارستان به نقل از مجتبی ضیافت افزود: عمده محصول خرمای این شهرستان در بخش‌های مرکزی و صحرای باغ تولید می شود و لارستان در تولید این محصول در استان فارس در جایگاه پنجم قرار دارد.

وی، با بیان اینکه برداشت این محصول به صورت دمباز و رطب از نیمه دوم مردادماه در لارستان آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد، گفت: ۳۰ رقم خرما در این شهرستان وجود دارد که ارقام شاهانی، قصب و خاصویی به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت را دارند و در سال‌های اخیر سطح کشت ارقام تجاری از جمله پیارم و مجول در حال افزایش است.

کنترل کنه گردآلود خرما

همچنین مسوول واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی لارستان گفت: عملیات کنترل کَنه گَردآلود خرما در ۸۰ درصد از نخلستان‌های این شهرستان به انجام رسید.

محمد زرگری افزود: عملیات پایش این آفت در سطح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار و کنترل آن در سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از نخلستان‌های لارستان از اواسط خردادماه ۹۹ آغاز شد و در مردادماه به پایان رسید.

به گفته وی، کَنه تارعنکبوتی خرما، مهمترین آفت نخلستان‌های این شهرستان است که فعالیت آن همزمان با گرم شدن هوا آغاز می‌شود.

زرگری، بیان کرد:این آفت از شیره سلولی برگچه‌های جوان و میوه‌ها تغذیه می‌کند و در پی آن محصول آب خود را از دست می‌دهد، همچنین خاک‌آلود و نامرغوب شدن میوه و قرار گرفتن یک‌ لایه کدر بر روی میوه از مهم‌ترین علائم این آفت است.

او اضافه کرد: با کنترل و مبارزه به موقع آفات از جمله آفت کنه تارعنکبوتی، هیچ مشکلی برای نخیلات به وجود نخواهد آمد و می‌توان شاهد عملکرد مطلوب نخلستان‌ها بود.

پرورش میگوی وانامی در لارستان

کارشناس واحد شیلات و آبزیان مدیریت جهاد کشاورزی لارستان هم بیان داشت: عملیات ذخیره سازی آزمایشی حدود ۱۶ هزار قطعه پست لارو میگوی وانامی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی این شهرستان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام دوره پرورش که بین ۹۰ تا ۱۱۰ روز به طول می‌انجامد از این استخرها حدود ۴۰۰ کیلوگرم میگو برداشت شود.

محمد رضا صادقی افزود: این تعداد پست لارو که از کارگاه تکثیر مکران سالار بندر سیریک استان هرمزگان تامین شده است در ۲ استخر خاکی واقع در روستای هرمود عباسی و دشت کریما به ترتیب به مساحت ۴۰۰ و ۱۴۴ مترمربع ذخیره شده‌اند.

به گفته کارشناس واحد شیلات و آبزیان مدیریت جهاد کشاورزی لارستان، با توجه به مقاومت این گونه پرورشی نسبت به شوری آب و همچنین شرایط اقلیمی این شهرستان در مقایسه با سایر مناطق استان، پرورش این گونه میگو انتخاب مناسبی برای استخرهایی با آب لب شور لارستان است.

صادقی، با اشاره به اهمیت نقش آبزیان در امنیت غذایی جامعه و همچنین تولید با کیفیت گونه‌های پرورشی گفت: این نوع میگو به دلیل صید مستقیم از استخر، فرآوری سریع و نظارت‌های بهداشتی که در تمام مراحل تولید و پرورش بر روی آن انجام می‌شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: میگو از نظر اقتصادی نسبت به سایر گروه آبزیان پرورشی، دارای ارزش و بهای مناسب‌تری است.

لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

برچسب ها: خرما ، لار ، برداشت ، بازار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار