گفتگوی اختصاصی با دکتر حمید منجم
مناسبت روز پزشک پای صحبت های یکی از پزشکان جوان تبریز نشسته ایم که علاوه بر کسوت پزشکی فعال رسانه ای و فرهنگی اجتماعی نیز هست . دکتر حمید منجم ، مشاور امور بهداشتی ودرمانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام .وی را شاید به جرات یکی از پزشکان مصلح جوان این شهر نامید چراکه علاقه وافری به موضوع بهره وری در سیستم بهداشتی و سلامتی استان دارد و برای دغدغه های خود نیز تا کنون هزینه های زیادی پرداخت کرده است. خلاصه ای از این گفتگو را می خوانید.
کد خبر: ۸۹۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸ 23 August 2020
پزشک مصلح
 

به گزارش تابناک تبریز،به مناسبت روز پزشک پای صحبت های یکی از پزشکان جوان تبریز نشسته ایم که علاوه بر کسوت پزشکی فعال رسانه ای و فرهنگی اجتماعی نیز هست . دکتر حمید منجم ، مشاور درمانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام .وی را شاید به جرات یکی از پزشکان مصلح جوان این شهر نامید چراکه علاقه وافری به موضوع بهره وری در سیستم بهداشتی و سلامتی استان دارد و برای دغدغه های خود نیز تا کنون هزینه های زیادی پرداخت کرده است. خلاصه ای از این گفتگو را می خوانیدمناسبت روز پزشک پای صحبت های یکی از پزشکان جوان تبریز نشسته ایم که علاوه بر کسوت پزشکی فعال رسانه ای و فرهنگی اجتماعی نیز هست . دکتر حمید منجم ، مشاور امور بهداشتی ودرمانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام .

وی را شاید به جرات یکی از پزشکان مصلح جوان این شهر نامید چراکه علاقه وافری به موضوع بهره وری در سیستم بهداشتی و سلامتی استان دارد و برای دغدغه های خود نیز تا کنون هزینه های زیادی پرداخت کرده است. خلاصه ای از این گفتگو را می خوانید.


بعنوان نخستین سئوال بفرمائید پزشکی چیست و یا یک پزشک چگونه باید به ایفای نقش خود بپردازد ؟
-با عرض سلام و احترام .حضرت رسول اکرم(ص)العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان...معتقدم پزشک باید حکیم باشد و نه تنها طبیب... البته پزشکی در همه جای دنیا علم درمان بیماری هاست و هرچند پزشکی یک اصطلاح مدرن است اما قدمتی به طول حیات بشر دارد. درواقع این ذات طبیعت است که همواره بیماری در برابر سلامتی وجود داشته است و نیاز بشر به درمان بدکارکردی های سیستم بدن پا به پای بشر بوده است.
یک پزشک علاوه بر تعهدی که برای درمان بیمار دارد ، تعهد مهمتری هم در برابر اصلاح رفتارهای اجتماعی مردم دارد تا بتواند مجموعه شرایط محاطی سلامت مردم را ارتقا بخشد.


-از مشکلات حوزه پزشکی بگوئید .
متاسفانه در کشور ما بنا به دلایل متعددی وضعیت بهداشتی در شرایط ایده آل خود قرار ندارد . هرچند بعد از انقلاب اسلامی قدم های بزرگی در این حوزه برداشته شده است اما تا شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.
سیستم درمان کشور بدلیل تقدم درمان بر پیشگیری همواره با اتلاف منابع مواجه بوده است که باید در این مورد تدابیر ویژه ای صورت بپذیرد. البته مردم هم باید نقش مهمی ایفا نمایند چرا که بدون حضور مردم این مساله ممکن نیست.
پزشکی مانند همه مشاغل با معضلاتی مواجه است که برخی از آنها مانند عدم تامین امنیت شغلی ، بعضا بیکاری فارغ التحصیلان و عدم رفتار مناسب برخی از شهروندان با فعالین این حوزه، ضعف ساختاری سیستم درمان و‌ ضعیف بودن صنف مربوطه و سازمان نظام پزشکی در دفاع از حقوق اولیه پزشکان ..

 

بعنوان یک پزشک فکر می کنید چرا در کشور ما پزشکان احترام بیشتری در جامعه نسبت به بقیه مشاغل دارند؟
این مساله ریشه ای تاریخی دارد و شاید به زندگی سالم پزشکان در جامعه ، رازداری و اعتقادات عمیق انسانی پزشکان دارد بهرحال سلامت مردم مهمترین دارایی آنهاست و ایفای نقش پزشکان در این زمینه مورد توجه مردم است. البته همین احترام باعث شده است که قشر پزشکان علاوه بر فعالیت صنفی خود همواره در عالم سیاست و فعالیت های اجتماعی هم جایگاه ممتازی داشته باشند .که قطعا ریشه در سرمایه اجتماعی بالایی دارد که پزشکان اخذ کرده اند .


-درمورد کرونا هم نظر خود را بفرمائید.


کرونا یک ویروسی است که اطلاعات کاملی در مورد آن هنوز وجود ندارد . اما در مورد پیشگیری از آن و نحوه مقابله با این ویروس ، فارغ از اینکه منشا آن کجا بوده و چگونه منتشر شده و .. ، مطالب مفیدی وجود دارد.
متاسفانه در کشورما دولت آنگونه که باید و شاید نتوانست مساله کرونا را مدیریت کند. در اروپای غربی و برخی دیگر از کشورها ، با توجه به پیشرفتی که در حوزه پزشکی داشتند و البته همکاری مردم این بیماری به خوبی مدیریت شد .
مثلا استان خودمان را ببینید ، چند ماه است که در وضعیت قرمز قرار دارد و تازه رئیس دانشگاه علوم پزشکی می گوید هنوز به اوج کرونا در تبریز نرسیده ایم. بلبشوئی که امروز در مراسمات و .. می بینیم اغلب ناشی از مدیریت ناصحیح علوم پزشکی است .


-ریشه این کارکرد ناصحیح را در چه میدانید ؟


در انتقاد ناپذیری و مشورت ناپذیری . طرح های خوبی در همان ایام نخست ارائه شد، حتی این ها توسط سپاه هم مطرح شد که توجهی به آن نشد و نتیجه را امروز می بینید . بالاخره کرونا یک مساله صرفا پزشکی نیست. نیازمند همکاری همه بخش ها بود که باید سیستم درمان اینها را متمرکز و مدیریت میکرد اما نتوانست . ظرفیت های مهمی هم در استان بود مانند شخص حجه الاسلام آل هاشم ، سپاه، بسیج، هیات مذهبی و تشکل های مردمی و .. که از آنها غفلت شد متاسفانه .


-حرف آخر
پزشکی تنها یک شغل نیست یک رسالت است یک تعهد عمومی است . دغدغه ما صرفا درمان بیمار نیست دغدغه ما سلامت زیستن مردم است که این به نوعی راه تعالی انسان ها را هم فراهم می کند . امیدوارم با تغییر نگاه جامعه و دولت ها شاهد روزی باشیم که پزشکان بیشتر وقت خود را صرف یافتن راه های بهتر برای ارتقای سلامت مردم کنند نه درمان بیمارانی که از بابت ضعف سیستم بهداشتی گرفتار شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :